4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
"לשפה אנטישמית אין מקום". ביידן וארדואן
(צילום: AP, EPA)
מחלקת המדינה האמריקנית גינתה הלילה (בין שלישי לרביעי) את הצהרותיו של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן מאז שהחל מבצע שומר החומות, וכינתה את התבטאויותיו אנטישמיות. ארדואן, שמיתג את עצמו כמגן קולני במיוחד של הפלסטינים, ביקר את ישראל בחריפות מאז תחילת המבצע בכמה הזדמנויות, כינה אותה "מדינת טרור" בעקבות מדיניותה בירושלים ואף תקף את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על כך שהוא מגן עליה.
לפני שבועיים: ארדואן צייץ גינוי לישראל בעברית
(צילום: שחר גולדשטיין)

4 צפייה בגלריה
טורקיה איסטנבול הפגנה נגד ישראל בעד פלסטינים מבצע שומר החומות
טורקיה איסטנבול הפגנה נגד ישראל בעד פלסטינים מבצע שומר החומות
הפגנה פרו-פלסטינית בטורקיה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה ליד הקונסוליה של ישראל איסטנבול טורקיה
הפגנה ליד הקונסוליה של ישראל איסטנבול טורקיה
מציתים דגל ישראל ליד הקונסוליה הישראלית באיסטנבול
(צילום: gettyimages)
דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, לא התייחס לאמירות ספציפיות של ארדואן - אך אמר כי "ארה"ב מגנה בחריפות את התבטאויותיו האנטישמיות האחרונות של הנשיא ארדואן בנוגע לעם היהודי, שהן בלתי מקובלות". לדבריו, "אנחנו קוראים לארדואן ולמנהיגים טורקים אחרים להימנע מאמירות מסיתות, שעלולות להוביל לאלימות נוספת. לשפה אנטישמית אין מקום בשום מקום".
בסוכנות הידיעות AFP ובכלי תקשורת ערביים ציטטו דברים שאמר ארדואן ביום שני האחרון כהקשר אפשרי לגינוי האמריקני. לפי הדיווחים, ארדואן האשים את הישראלים בטרור נגד הפלסטינים וטען כי "זה בטבע שלהם". לדבריו, "הם רוצחים. הם רצחו ילדים בני חמש או שש. רק מציצת הדם שלהם מספקת אותם".
כבר בתחילת ההסלמה שוחח ארדואן עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן ועם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, וקרא "ולסיים את התוקפנות של ישראל נגד הפלסטינים". עוד לפני כן כינה את ישראל "מדינת טרור" בעקבות העימותים במסגד אל-אקצא.
4 צפייה בגלריה
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
"אוסטריה מנסה לכפר על השואה". דגל ישראל על גג משרד הקנצלר האוסטרי
( צילום: AFP)
ביום שני האחרון השתלח ארדואן גם בביידן, ואמר כי יש לו "דם על הידיים". נשיא טורקיה אמר את הדברים אחרי שפורסם שממשל ביידן אישר עסקת נשק גדולה עם ישראל לפני שמבצע "שומר החומות" יצא לדרך. ארדואן אמר שהסיוע הצבאי של ארה"ב מאפשר את התוקפנות הישראלית נגד הפלסטינים ברצועת עזה - שלא מסוגלים להגן על עצמם. הדברים החריפים של ארדואן נאמרו אחרי כמה חודשים שבהם הוא ניסה לשקם את היחסים עם ארה"ב, ועם מדינות נוספות במערב.
"ראינו את החתימה של ביידן על מכירת הנשק לישראל", אמר ארדואן. "אדון ביידן, עמדת לצד הארמנים במה שכביכול נקרא 'רצח העם הארמני'. עכשיו אתה, לצערנו, כותב את ההיסטוריה כשיש דם על הידיים שלך - בתקרית שהובילה למתקפה חסרת פרופורציות נגד עזה. אתה מאלץ אותנו לומר את זה - אנחנו כבר לא יכולים לשתוק". במסר נוסף לביידן אמר ארדואן כי "השטחים הפלסטיניhם נשטפים ברדיפות, בסבל ובדם – כמו שטחים רבים אחרים שאיבדו את השקט בסוף עידן העותמנים – ואתה תומך בזה".
ארדואן השתלח גם במנהיג אוסטריה, הקנצלר סבסטיאן קורץ, שהביע תמיכה בישראל והניף את דגל הכחול-לבן על גג לשכתו. ארדואן אמר שהממשלה בווינה מנסה לכפר על השואה וגורמת למוסלמים "לשלם את המחיר".