היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ה') כי הוא תומך בעתירה שדורשת למנות מפכ"ל, ובתגובה הגישה היום המדינה לבג"ץ, המבקשת להוציא צו על תנאי בעניין הבאת מועמד למפכ"ל בפני הוועדה למינוי בכירים. בעקבות כך הורה בג"ץ לקבוע דיון דחוף בעתירה עד ליום חמישי הבא.
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
"לפעול למינוי המפכ"ל במהירות האפשרית". מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
בעתירה שהגישה דורשת תנועת אומ"ץ כי בג"ץ יורה על מינוי מפכ"ל קבוע למשטרה. זאת לאחר קרוב לשנתיים שבהן משמש ניצב מוטי כהן ממלא מקום זמני.
היועמ"ש חזר על עמדתו העקרונית שהובאה גם בתגובה לעתירה למינוי מנכ"ל משרד המשפטים, כי "הסכמות קואליציוניות (כמו גם מחלוקות קואליציוניות) אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינויי קבע – עניין אשר נבחן בהתאם לכללי המשפט המנהלי".
מנדלבליט הדגיש כי לאור הימשכות מערכות הבחירות בשנה האחרונה, הוא אישר לממשלה למנות מפכ"ל קבוע כדי להבטיח רציפות תפקודית תקינה של משטרת ישראל. כמו כן, נכתב בתגובה כי הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו מונע ממנו לעסוק במינוי המפכ"ל, אך לא מונע מהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה לעשות זאת.
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה באולפן ynet
אמיר אוחנה באולפן ynet
היועמ"ש דחה את עמדתו. אוחנה
(צילום: שאול גולן)
התגובה כוללת גם את עמדת אוחנה, שהתנה את מינוי המפכ"ל בהסכמות לגבי שאר מינויי הבכירים. "השר קיים פגישות עם כל הניצבים במשטרת ישראל ועם חלק מהניצבים בדימוס כהכנה לתחילת הליך מינוי מפכ"ל. יחד עם זאת, השר לביטחון פנים מסר כי הוא עומד על קיום סעיף 3(ד) להסכם הקואליציוני שנכרת בין סיעת הליכוד לבין סיעת כחול לבן ולפיו יוקם צוות בהשתתפות שני הצדדים לממשלה, שיגבש בין היתר כללים לביצוע מינויים בכירים".
היועמ"ש דחה את עמדת אוחנה והבהיר כי יש לפעול למינוי המפכ"ל במהירות האפשרית, וכי אין מנוס כי בג"ץ יוציא צו על תנאי בעתירה.
ראש הממשלה החלופי בני גנץ קרא גם כן למנות מפכ"ל בהקדם. "אי אפשר להשאיר מדינה בהמתנה", צייץ גנץ בטוויטר. "קורא למנות מפכ"ל, פרקליט מדינה ולהשלים את כל המינויים בהקדם האפשרי".
פורסם לראשונה: 16:17, 26.11.20