דיון באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

סא"ל (במיל') רפי לדרמן אמר היום (ג') כי ההחלטה התקדימית של בית המשפט לאסור להקרין את הסרט "ג'נין ג'נין" בארץ "מאוד משמחת". בריאיון לאולפן ynet הוא אמר כי במאבק הציבורי והמשפטי שנמשך קרוב ל-19 שנה "הצלחנו לגייס תמיכה של ח"כים כמעט מכל סיעות הבית, לאורך כל השנים, כל שרי הממשלה, ראשי ממשלה, נשיאי המדינה ואישי ציבור. מערכת המשפט אמרה את דברה בצורה מאוד ברורה וחד משמעית, הסרט הזה שקרי ולא ראוי להקרנה ומה שמתואר בו זאת הסתה".
לדרמן היה ממפקדי הקרב במחנה הפליטים ג'נין במסגרת מבצע "חומת מגן" ב-2002, קרב שבו נהרגו 23 לוחמים ויותר מ-50 פלסטינים. לדבריו, החלטת בית המשפט היא "סגירת מעגל".
3 צפייה בגלריה
"הייתה ציפייה מהמדינה והצבא להגן על החיילים, וזה לא קרה". ג'יפ צה"ל בג'נין, ארכיון
"הייתה ציפייה מהמדינה והצבא להגן על החיילים, וזה לא קרה". ג'יפ צה"ל בג'נין, ארכיון
"הייתה ציפייה מהמדינה והצבא להגן על החיילים, וזה לא קרה". ג'יפ צה"ל בג'נין, ארכיון
(צילום: AP)
לדרמן אמר כי הלוחמים בקרב "ניסו לצמצם עד כמה שאפשר את הפגיעה באוכלוסייה המקומית, מתוך הגבלות שהטילו עלינו ושנטלנו על עצמנו. ואחרי זה המשפחות השכולות התמודדו עם טענות והכפשות על היות קרוביהם פושעי מלחמה ונאצים, ועשו מעשים שלא ייעשו. עבורם זאת הקלה מאוד משמעותית".
עו"ד נבות תל-צור שייצג את התובע, סא"ל (במיל') ניסים מגנאג'י, אמר כי "הייתה ציפייה מהמדינה, מהצבא, להגן על החיילים, וזה לא קרה. אז היה צורך להגיש תביעה אישית של קצין, שגם השתתף בלחימה, וגם נראה בסרט ומוכפש בסרט. זה היה התקדים שאתמול הוכרע, בתביעה של סא"ל במילואים שהגיש אותה כתביעה אישית שלו על הפגיעה בסרט, על ייחוס בסרט לביזה ושוד באיומי נשק של קשיש במחנה הפליטים, דבר שלא היה ולא נברא, ולכן גם זה ארך זמן".
3 צפייה בגלריה
"שמם הטוב של החיילים איננו הפקר". מגנאג'י
"שמם הטוב של החיילים איננו הפקר". מגנאג'י
"שמם הטוב של החיילים איננו הפקר". מגנאג'י
(צילום: מוטי קמחי)
- האם אין פה איזשהו בומרנג בנקודה מסוימת? עכשיו שוב ידברו על הסרט ויהיה קל מאוד למצוא אותו במקומות אחרים ברשת, בעולם, אולי דווקא היום זה יוצר שוב עניין? תל-צור: "זאת גם דילמה, אבל עדיין, בין האמת לבין החשש לנזק עקיף כזה או אחר, האמת מעל הכול. יש פה חוגים רחבים מאוד של אנשים, חיילים, חיילים במילואים, משפחות שכולות, שלא השלימו עם העלילה הזאת, וגם הצבא אמר את דברו. היועץ המשפטי לממשלה נקט צעד מאוד חריג להצטרף כצד להליך.
"למדנו שהדבר הזה העסיק את הציבור, גרר סערות קשות ולכן הוא היה רלוונטי והתחושה הזאת שנעשה צדק היא המפתח לכל הדבר הזה. היא המרגשת ביותר ומוכיחה שהמאבק הזה היה צודק וגם משתלם במסר ששמם הטוב של החיילים איננו הפקר".
לדרמן: "גם אם עכשיו פסק הדין יעורר עניין וצפייה בסרט, מי שיצפה בו יידע שמדובר במסמך שקרי, שאין כאן אמת, שזה סרט תעמולה. ברגע שיהיה תיוג של סרט, שיש עליו פסיקה חלוטה של הוצאת דיבה, אף חברה מסחרית לא תיגע בסרט הזה בעולם, כך שלמעשה פסק הדין הזה ימנע את הפצת הסרט בישראל וגם ברחבי העולם, לפחות ברמה מסחרית. מי שירצה לצפות בזה ביוטיוב ובמקומות שכן יוכל למצוא את זה, זה עניין שלו, אבל הוא יידע שהוא צופה בסרט תעמולה ולא דוקומנטרי".
3 צפייה בגלריה
"נתתי לאנשים במה". בכרי
"נתתי לאנשים במה". בכרי
"נתתי לאנשים במה". בכרי
(צילום: מוטי קמחי)
יוצר הסרט מוחמד בכרי סיפר היום ל-ynet כי הוא "מתכוון לערער" על פסיקת בית המשפט. "נתתי במה לאנשים לדבר והם אמרו את מה שבליבם בזמן הזה של הטראומה במה שקרה", אמר בכרי.
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בירך היום על "עשיית הצדק" ואמר כי "אין אמת בעיקרם של הדברים שפורסמו בסרט". כוכבי שוחח עם מובילי המאבק ואמר כי "זהו מסר חד וברור המהווה גיבוי ללוחמי צה"ל בעבר, בהווה ובעתיד, כמו גם למשפחות השכולות".
גם שר הביטחון בני גנץ בירך על הפסיקה. "כמי שפיקד על צה"ל ועומד בראש מערכת הביטחון אני יודע היטב שחיילינו מקפידים על טוהר הנשק ועושים אולי יותר מכל צבא אחר כדי למנוע הרג חפים מפשע", צייץ גנץ בטוויטר. "כרמטכ"ל וגם כשר ביטחון תמכתי במאבקם של לוחמי 'חומת מגן' להוצאת הצדק אודות הסרט 'ג'נין ג'נין', ואני מברך על סגירת המעגל שהגיעה בפסיקת בית המשפט".