ההצבעה בכנסת על חוק האיים הירוקים
(צילום: ערוץ כנסת)

אושר במליאת הכנסת ללא מתנגדים החוק להכרזת "איי תיירות ירוקים" כדי לאפשר את פתיחת המלונות באילת ובים המלח - אבל המלונות לא ייפתחו מיידית, עקב הצורך בבדיקות קורונה מהירות. החוק של ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) וחברי כנסת נוספים אושר אמש (יום ד') בקריאה שנייה ושלישית ובתמיכת 26 ח"כים.
ההצעה קובעת כי הממשלה תוכל להכריז רק על אילת ואזור ים המלח כ"איי תיירות" ולא על אזורים נוספים, כפי שנכתב בהצעה המקורית. הממשלה נענתה לדרישת ועדת חוקה והיא תחויב לשקול הקלות שיאפשרו פתיחת מסעדות, אטרקציות ועסקי תיירות במקום פתיחתם של מלונות בלבד.
תושבי האזור, העובדים בו וחריגים נוספים הנכנסים לעיר יחויבו בבדיקות רק אחת לשבוע במקום כל 72 שעות כפי שנקבע בנוסח הקודם, ויוכלו לעשות זאת גם כבדיקות מידיות בחינם במחסום הכניסה. בנוסף, לדרישת ועדת חוקה על הממשלה יהיה לשקול הקלות שונות למי שיישא "אישור החלמה" בקביעת הגבלות על המרחב הציבורי או על אזור מוגבל. הוועדה קבעה כי הדבר ייעשה בתנאי שהובאה בפניה עמדת שר הבריאות וחוות דעת של משרד הבריאות.
7 צפייה בגלריה
אילת ים המלח
אילת ים המלח
(צילום: קארין מאמוס , shutterstock)
עם זאת, פתיחת המלונות תתעכב בשל הצורך בבדיקות קורונה מהירות. "נכון לנקודת הזמן הזו אין מערך בדיקות עובד באילת", אמר בוועדת החוקה סגן שר הבריאות יואב קיש. "אני חושב שהאינטרס של כולנו הוא לא לפתוח לפני שיש בדיקות מהירות כי ברגע שהתחלואה עולה, התוכנית תתבטל. כל שינוי שיפגע בבדיקות המהירות בכניסה יכול לחרב את כל המתווה".
יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, אמר בעת הצגת הצעת החוק: "הצעת החוק שעלתה במליאה לפני יומיים היא הצעה טובה יותר. ההצעה הזו היא פרי של פשרה שנעשתה כדי לא למשוך את הצעת החוק פעם נוספת. האשימו אותי ואת חבריי שעיכבנו את העניין משיקולים פוליטיים ולא כך, עיכבנו כי רצינו תשובות. החלטנו לאשר את החוק מתוך תקווה שהממשלה תדע להתארגן".
שר הבריאות יולי אדלשטיין, שמשך את הצעת החוק הממשלתית בנושא ביום שני, ציין: "יש לי הרבה מה לומר על מה שהתרחש כאן ביומיים האחרונים אבל אני לא רוצה להרבות מחלוקת בישראל. במשך שנים ייעצתי לחברי כנסת חדשים שנבחרו מה לעשות ומה לא חלק קיבלו את עצותיי וחלק לא, אבל מעולם לא לימדתי חברי כנסת לשקר, לא חשוב מה הוויכוח.
הדיון בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)

"אני רוצה לפנות לתושבי אילת, סוף טוב הכול טוב. החוק הזה נועד להציל את אילת, על הדרך הצלחנו לעזור גם לאזור המלונות בים המלח. אני שמח שכל הניסיונות להלביש על החוק הזה נושאים נוספים לא הצליחו. אני שמח שבסופו של דבר התגברנו על המכשולים והכשלים".
שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה "החוק הזה אכן חזר למתכונת המאוזנת בין שיקולי הבריאות, התיירות והכלכלה. כפי שהיה צריך להיות. החוק נותן מענה לעשרות אלפי ישראלים בתקופה מורכבת. זה לגיטימי שהממשלה תגיד גם לכנסת שאם אנחנו מרגישים שעובר חוק שפורם את העקרונות הבריאותיים שאנחנו מחויבים להם, אנחנו מושכים אותו. אני שמחה שהענייניות ניצחה את הפוליטיקה".

יש עתיד: "ממשלת נתניהו לא דואגת לאזרחים"

בסיעת יש עתיד-תל"ם תקפו את כחול לבן והליכוד שלא הסכימו לפתוח גם את העסקים והמסעדות בעיר אילת. "במקום בשורה אמיתית, תושבי אילת מקבלים מממשלת ישראל 'אי ירוק סגור'", אמרו במפלגתו של יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד. החנויות, המסעדות והאטרקציות בעיר נשארות סגורות - אלא אם הם במקרה בתוך מלון. כרגיל, ממשלת נתניהו לא דואגת לאזרחים. אפשר היה להציל את כלכלת אילת. בושה".
אחרי עיכוב של יומיים, שנוצר כאמור בין השאר בשל משיכת הצעת החוק הממשלתית על-ידי שר הבריאות, הוסכם אתמול כי תושבי אילת לא יצטרכו לעבור בדיקה בכל 72 שעות, אלא לכל הפחות פעם בשבוע. מוקדי תיירות מחוץ לאילת ולים המלח לא ייפתחו וקבינט הקורונה יחליט על העסקים שיוכלו להיפתח מלבד המלונות.
יו"ר ועדת החוקה ח"כ אשר נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשניים הסכימו לבחון אפשרות למתן אישור למחלימים מקורונה - מה שיפטור אותם מבדיקה טרם הגעתם ל"איי התיירות".
7 צפייה בגלריה
הזמן ההפסקה בדיונים על "איי התיירות"
הזמן ההפסקה בדיונים על "איי התיירות"
"תבואו עם פתרונות". הוועדה יצאה להפסקה זמן קצר לאחר שהתכנסה
(צילום: דוברות הכנסת)
עם זאת, בדיון התברר כי מערך הבדיקות המידיות אינו מוכן להפעלה מלאה - ועלה חשש שהדבר עלול לסכן את יישום הצעת החוק. יו"ר הוועדה אשר הכריז על הפסקה בדיון וביקש מגורמי המקצוע לנצל אותה למציאת פתרונות "כדי שלא תצטרכו להתנצל בפני תושבי אילת".
בעת הקראת סעיפי הצעת החוק המחייבים ביצוע בדיקות מידיות לתושבי אילת וים המלח והעובדים באזורים אלו, אמר ד"ר אודי קלינר, המשנה לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי יש זמינות של בדיקות אך מערך הפעלתן יהיה מוכן רק בעוד מספר ימים.
יועמ"ש הוועדה, ד"ר עו"ד גור בליי, אמר כי "נושא הבדיקות המידיות הוא תנאי להכרזה", אך הציע לפתור את הבעיה בנוסח כך שנושא הבדיקות המידיות יישקל כחלק מהתנאים להכרזה אך לא יהווה תנאי סף לכך.
עו"ד מיכל גולדברג, המשנה ליועמ"ש משרד הבריאות, אמרה כי ״משרד הבריאות היה מוכן לקחת סיכון מסוים ונקבעו תנאים שבאמת יהיה מדובר באי ירוק סטרילי. זה לטובת הנופשים ותושבי העיר".
יו"ר הוועדה אשר התערב: ״אם לא תהיה אמירה ברורה של משרדי הממשלה שזה לא ימנע את ההכרזה, נשנה את זה. זה באחריות הממשלה, תבואו עם פתרונות. שלושה ימים אומרים לנו שאנחנו מעכבים. תנצלו את ההפסקה למציאת פתרון, כדי שלא תצטרכו לעמוד באולפנים להתנצל בפני תושבי אילת ובפני חברי הוועדה".
7 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"כל שינוי יכול לחרב את כל המתווה". סגן שר הבריאות קיש
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
7 צפייה בגלריה
הצעת חוק לאזור תיירות מיוחד
הצעת חוק לאזור תיירות מיוחד
הנוסח המעודכן של הצעת החוק שתעלה לקריאה שנייה ושלישית
בנימין נתניהו נפגש עם אשר: "הושג פתרון מצוין"

7 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
משיכת החוק שעוררה סערה. אדלשטיין במליאה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
נתניהו הודיע בתום הפגישה כי "הושג פתרון מצוין". לדבריו, "אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה, שר הבריאות אדלשטיין והשר המקשר אמסלם ולהגיד לכם שלא רק תושבי אילת ותושבי ים המלח מברכים, כל אזרחי ישראל מברכים אתכם". נתניהו לא ציין בהודעתו כי מדובר בהצעה של יו"ר סיעת כחול לבן.
‏שרת התיירות פרקש הכהן אמרה לאחר הודעת נתניהו: "שמחה שהגענו לפשרה ששמה את אזרחי ישראל ועובדי ענף המלונאות לפני הפוליטיקה. נעביר את החוק ונפתח בהקדם את אילת וים המלח לתיירות".
ח"כ אשר מיהדות התורה, דחה אמש בדיון את הפרסומים והטענות על כך שחברי הוועדה מכתיבים לממשלה שצריך להוסיף ערים נוספות ליוזמה, ואמר: "הוועדה נתנה לממשלה את האפשרות להגיש לנו המלצה על מקומות נוספים. לא כפינו ולא הלכנו בכוחנות. זוהי לא דרכי ולא דרכה של הוועדה. חבל שמנסים להתסיס את תושבי אילת".
7 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"שמחה שהגענו לפשרה". אורית פרקש הכהן
(צילום: אבי מועלם)
ראש העיר אילת: "פוליטיקה פח אשפה"

7 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
"לא כפינו פתיחת מקומות נוספים". יו"ר הוועדה אשר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נציין כי אמש עברה הצעת החוק של ח"כ גינזבורג בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ללא מתנגדים. הוא אמר כי הוא מצר על הסערה שנגרמה. "זה לא היה צריך להגיע לכך, אך משהגענו יש להתקדם, ברור שהייתי מעדיף שהצעת החוק תעבור כמו שניסחנו, אך בסוף אנחנו בעולם של פשרות שהוא עולמה של הכנסת".
יממה קודם לכן, ולאחר משיכת הצעת החוק הטיח ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, בשרים ובח"כים במסדרונות הכנסת: "יושבים פה כל מיני בריונים, פשוט לא להאמין. על מה? יש כאן איזה סיפור? הכול פוליטיקה של פח אשפה. בושה וחרפה. מישהו יכול להסביר לי שאבין?". התיעוד הגיע לידי ynet.
הלוי נמצא בימים האחרונים שעות רבות בכנסת בכדי לוודא שהצעת החוק, שתסייע רבות להפחתת האבטלה בעירו, תעבור. "יש ששת אלפים אנשים שלא יכולים לעבוד באילת, שני בני הזוג לא עובדים כבר חצי שנה. זה מה שחשוב", אמר ראש העיר.
ובינתיים, טרם נקבע כינוס של קבינט הקורונה. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר כי יש לכנס את קבינט הקורונה עוד השבוע. "יש לתת הנחיות ברורות לציבור. בשבוע שעבר החלטנו להאיץ את סגירת הערים האדומות ולהבדיל בין ערים ירוקות לאדומות. זה לא קורה בקצב מספק. החלטנו על העלאת הקנסות - וגם זה לא קרה עדיין - כך לא נוכל לשפר את האכיפה וההרתעה".
פורסם לראשונה: 14:48, 11.11.20