מי מוכן להתחסן, מי יעשה זאת בשידור ומי התחמק? לקראת הגעת המשלוח הראשון של חיסוני הקורונה לישראל, מעלה בדיקת ynet כי לא כל השרים מוכנים להתחייב שיתחסנו בכלל ובפרט באופן פומבי. היה מי שחמק והיה מי שהציב תנאים ודרש רק חיסון מסוג מסוים. אלו התשובות שהתקבלו מלשכות השרים לשאלה: האם השר מוכן להיות בין הראשונים שיתחסנו, והאם יעשה זאת בשידור?
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין
"שר הבריאות יהיה מהראשונים שיתחסנו". אדלשטיין ונתניהו
(צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
במערכת הבריאות ובקופות החולים נערכים לאתגרים המרכזיים שעמם יאלצו להתמודד, ובהם היסוס וחשש בציבור מפני החיסון. זאת, משום שהחיסונים של "פייזר" ו"מודרנה" מתבססים על טכנולוגיה חדשה (mRNA) שטרם נעשה בה שימוש בבני אדם בצורה כה נרחבת. המוכנות של אישי ציבור מובילים ובהם גם חברי הממשלה להתחסן ולעשות זאת באופן פומבי על ידי תיעוד החיסון, עשויה להיות משמעותית לעידוד האוכלוסייה כולה להתחסן.
מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התקבלה תגובה לשאלה אם יסכים להתחסן. בפתח הדיון היום בקבינט הקורונה אמר נתניהו כי "בנושא ועדת החיסונים, אני מבקש להבהיר: יש ועדה מקצועית שקמה ומטפלת בנושא החיסונים ואופן חלוקתם. יש להרחיק את הגורמים המדיניים ממנה, כך גם נהוג בעולם, בדקנו את זה במדינות אחרות וזה מה שעושים שם. מדובר בוועדה מקצועית לחלוטין".
נתניהו, שלשום: "רואים את האור בקצה המנהרה"

שר הגחינוך גלנט באולפן ynet: "מוכן להתחסן ראשון"
(צילום: אבי חי)

בלשכת שר הבריאות יולי אדלשטיין הבהירו כי בכוונתו להיות בין הראשונים שיתחסנו. "בכוונת שר הבריאות יולי אדלשטיין לתת דוגמה אישית ולהיות מהראשונים שיתחסנו נגד הקורונה", נמסר מלשכתו.
עוד נמסר כי "החיסונים יינתנו רק לאחר אישור ה-FDA ואנשי המקצוע של משרד הבריאות הישראלי. השר אדלשטיין, יחד עם ראש הממשלה, עשו ועדיין עושים מאמצים עילאיים לספק למדינת ישראל מיליוני חיסונים והוא ממליץ לכל אזרח להתחסן. עד שהחיסונים יגיעו חשוב ביותר להמשיך להקשיב להנחיות. ביחד ננצח".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לקדם חיסון כחול לבן". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ נמנע מלענות באופן ישיר על השאלה. "שר הביטחון גנץ סבור שיש לקדם את החיסון ברילייף, חיסון כחול לבן, שיאפשר יכולות חשובות לישראל ועתודות קדימה והוא מתכוון להתחסן בחיסון זה", נמסר מלשכתו. "ככל שיהיה צורך אחר שיומלץ על ידי אנשי המקצוע ויסייע למאמץ הציבורי במאבק בקורונה, שר הביטחון ייקח בו חלק".
מלשכת שר האוצר ישראל כץ נמסר כי יסכים להיות בין הראשונים שיתחסנו וגם לתעד זאת בשידור. תשובה דומה התקבלה מלשכת שר החינוך יואב גלנט ובה הבהירו כי השר מוכן להיות בין הראשונים שיתחסנו ואף שהדבר יהיה מתועד.
מלשכת השרה לשוויון חברתי מירב כהן נמסר: "השרה תסכים להתחסן בשידור אם זה יעבוד כמובן בצורה מכבדת ובמקום שנרצה".
7 צפייה בגלריה
יסכים להיות בין הראשונים שיתחסנו וגם לתעד זאת. כץ
יסכים להיות בין הראשונים שיתחסנו וגם לתעד זאת. כץ
יסכים להיות בין הראשונים שיתחסנו וגם לתעד זאת. כץ
(צילום: אבי מועלם)
מלשכת שר החקלאות אלון שוסטר נמסר: "השר בוודאי יסכים להיות בין הראשונים שיתחסנו. השר יסכים גם להתחסן בשידור אם יתבקש וככל שהחיסון יאושר על ידי משרד הבריאות". שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי השיב גם כן כי יתחסן וכי הוא מוכן לעשות זאת בשידור.
שר התקשורת יועז הנדל השיב כי יתחסן – אך לא יהיה בין הראשונים לעשות זאת. "השר יתחסן כמו כל אזרחי ישראל, לא לפני ולא אחרי", נמסר מלשכתו. "ככל שיעלה הצורך לקבל את החיסון ראשון לצורך עידוד הציבור להתחסן, השר יעשה זאת ברצון".
7 צפייה בגלריה
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי ולגמלאים
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי ולגמלאים
"תסכים להתחסן בשידור אם זה יעבוד בצורה מכבדת". כהן
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
גם שרת התפוצות עומר ינקלביץ' השיבה כי תתחסן – אך לא התחייבה כי תעשה זאת בשידור. "השרה תתחסן בהתאם לאישור והנחיית גורמי המקצוע המוסמכים לכך במשרד הבריאות ולפי סדר העדיפויות שייקבע במשרד הבריאות", נמסר מלשכתה. "לגבי שידור, נדון בכך כשיגיע לשולחננו".
השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון הבהיר כי הוא מוכן להיות בין הראשונים שיתחסנו. "לביטון אין כל חשש והוא משוכנע שהחיסונים בטוחים", נמסר מלשכתו. "כמו כן, השר ביטון מסכים ללא היסוס לתעד או להתחסן בשידור ומאמין שתפקידו כנבחר ציבור הוא בין היתר לספק דוגמה אישית".
תשובה דומה התקבלה מלשכת השר לענייני מודיעין אלי כהן. "השר כהן יהיה מוכן להתחסן ראשון וגם לעשות זאת בשידור", נמסר מלשכתו.
7 צפייה בגלריה
עומר ינקלביץ'
עומר ינקלביץ'
לא מתחייבת להתחסן בשידור. ינקלביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר כי יהיה מוכן להיות בין הראשנים שיתחסנו. באשר לשאלה האם יסכים לעשות זאת בשידור, השיב כי יעשה זאת "רק אם זה משרת משהו ונדרש".
שר האנרגיה יובל שטייניץ השיב כי הוא מוכן להתחסן וייתן עדיפות ל"אסטרה-זנקה", "כי השיטה של מתן החיסון מוכרת ולא חדשה".

השרים המחלימים יתחסנו?

בנוגע לחיסון המחלימים מקורונה, טרם נקבעה מדיניות או התקבלה החלטה סופית. השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס שהחלים מקורונה מסר בתגובה כי יסכים להיות בין הראשונים שיתחסנו ושהדבר יתועד.
השר לענייני ירושלים רפי פרץ, שהחלים גם הוא מקורונה, הבהיר כי יתחסן. "אשמח להתחסן", אמר פרץ. "במידת הצורך גם אהיה ראשון. אם לא תהיה היענות בקרב הציבור, אין בעיה מבחינתי לעשות כל מה שצריך כדי לפרסם זאת".
7 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בכנסת
פנינה תמנו שטה בכנסת
"מחוסנת באופן טבעי". תמנו שטה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שגם החלים מהנגיף, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה והשר המקשר בין הממשלה לכנסת והדיגיטל דוד אמסלם השיבו שגם יתנדבו להיות הראשונים להתחסן וגם שהאירוע יהיה מתועד. מלשכת שר ההתיישבות צחי הנגבי נמסר: "השר הנגבי מוכן להתחסן בשידור, בכל מועד שבו הדבר יוחלט על ידי רשויות המדינה".
מלשכתו של שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ נמסר: "אם יוחלט שהשרים מתחסנים כדוגמה אישית, הוא ישמח להתחסן יחד עם כולם. אבל אם זה יהיה אקט פופוליסטי, הוא יעדיף שהחיסונים הראשונים יועברו לציבור".
מלשכתה של שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה נמסר: "כזכור, השרה פנינה תמנו שטה חלתה בעבר בנגיף הקורונה והחלימה. לכן, לא תתחסן בשל העובדה שהיא מחוסנת באופן טבעי".
7 צפייה בגלריה
"יעדיף שהחיסונים הראשונים יועברו לציבור". פרץ
"יעדיף שהחיסונים הראשונים יועברו לציבור". פרץ
"יעדיף שהחיסונים הראשונים יועברו לציבור". פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר שיסכים להתחסן, אך לא השיב האם יהיה מוכן לתעד זאת. שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי יתחסן, אם במשרד הבריאות ימליצו על כך. "השר יפעל בהתאם להנחיות המקצועיות של גורמי משרד הבריאות", נמסר מלשכתו של אשכנזי. "אם גורמי המקצוע של משרד הבריאות ימליצו להתחסן, השר ימלא אחר המלצתם".
לא השיבו: השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל שהחלימה מקורונה, שרת התחבורה מירי רגב, שר הרווחה איציק שמולי, שר הפנים אריה דרעי, שרת התיירות אורית פרקש הכהן, השרה לחיזוק וקידום קהילתי אורלי לוי-אבקסיס, השר להשכלה גבוהה ומשאבי המים זאב אלקין והשר לשירותי דת יעקב אביטן.