הרמטכ״ל אביב כוכבי ביקר בזירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר הבוקר (יום ב') בזירת פיגוע הירי בצומת תפוח אתמול, שבו נפצעו שלושה בני 19, תלמידי הישיבה הגבוהה באיתמר. שניים מהם מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים בלינסון - יהודה גואטה מירושלים במצב אנוש ובניה פרץ מבית שאן במצב קשה. עמיחי חלא מצפת, שנפצע קל בפיגוע, שוחרר במצב קל. כוחות צה"ל ממשיכים לחפש את המחבלים שהיו מעורבים בירי.
אל רב-אלוף כוכבי נלוו בין השאר מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, והם קיימו הערכת מצב במקום. לאחריה אמר כוכבי: "צה"ל תגבר כוחות והרחיב את הפעילות המבצעית שלו בשבועות האחרונים ביהודה ושומרון כחלק מן המוכנות להסלמה. כוחות רבים, בסיוע גורמי המודיעין ושב"כ פועלים החל מאתמול על מנת למצוא את המפגעים, וימשיכו בכך עד לעמידה במשימה".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל אביב כוכבי ביקר בזירת הפיגוע בצומת תפוח
הרמטכ״ל אביב כוכבי ביקר בזירת הפיגוע בצומת תפוח
הרמטכ״ל אביב כוכבי (מימין) בצומת תפוח, הבוקר
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל גיבה את הלוחמים שירו שבעה כדורים ופגעו ברכב המחבלים אך ציין כי התוצאה של האירוע אינה רצויה וטובה. בצבא מעריכים כי למחבל אין שיוך ארגוני. במערכת הביטחון עדיין לא רואים במתיחות בגדה כגל פיגועים והעלייה בדריכות נובעת גם מימי הציון המוסלמים והפלסטינים הקרובים והביטול המסתמן של הבחירות ברשות.
היקף התגבור שמגיע היום ליהודה ושומרון מורכב מגדוד וחצי, בתוספת צוותים ופלוגות מיחידת אגוז של חטיבת הקומנדו ומחטיבת גולני. הם יישארו בגזרות רמאללה ושכם לפחות עד להרגעת השטח ומציאת חוליית המפגעים.
תיעוד: פיגוע הירי בצומת תפוח

שחזור פיגוע הירי בצומת תפוח, עדי הראיה מספרים
(צילום: גיל יוחנן)

דן תורג'מן, דודו של בניה פרץ שנפצע קשה, אמר היום בבית החולים: "המצב כרגע ללא שינוי. הוא עדיין ישן ומטושטש ממשככי הכאבים. יש לו פגיעה משמעותית בעמוד השדרה. אנחנו מחכים, לאט לאט. אחרי שהוא יתאושש מהטראומה של הגוף יוכלו לאמוד את ההשלכות. זה ייקח כמה ימים. ברוך השם הצליחו לייצב אותו ולא נשקפת לו סכנת חיים.
"הוא פטריוט אמיתי, ציוני, שהתאהב בישיבת ההסדר באיתמר והלך ללמוד שם. לאחרונה התחיל להתאמן לקראת הגיוס לצבא. הוא רצה לעשות שירות משמעותי ביחידה מובחרת. אבא שלו היה בגדוד 101 של הצנחנים ואחר כך במגלן כשהקימו את היחידה. היה ברור שגם בניה יילך לשירות משמעותי. כרגע ככל הנראה זו שאיפה שלא תתממש".
בכפר עקרבא ליד שכם מצאו מנגנוני הביטחון הפלסטינים רכב שהשמשה האחורית שלו מנוקבת במה שנראה ככדור רובה, ועלה החשד שזוהי המכונית שבאמצעותה בוצע הפיגוע.
המצוד אחר המחבלים מתמקד כרגע בציר המודיעיני בהובלת שב"כ, ובאיסוף חומר ממצלמות ומאמצעים אחרים הנמצאים בצומת תפוח הנחשב למוקד מרכזי באזור. ניתן להניח שבשלב זה זהות החשודים ידועה למערכת הביטחון.
ההנחה העיקרית היא שהמחבלים נעזרים בסייענים שמעניקים להם מחסה - אם במבנים נטושים או אפילו בשטח הפתוח. ברשתות הפלסטיניות הופצו פוסטים הקוראים לפרק מצלמות אבטחה על הצירים ולמחוק תיעוד שאולי המחבלים נראים בהם.
לפי עדי ראייה בזירת הפיגוע, רכב המחבלים הגיע לצומת תפוח מכיוון דרום לצפון, עצר ליד הטרמפיאדה ונורתה ממנו אש. לפי תחקיר ראשוני ירתה החולייה לפחות 10 כדורים. בזמן הירי נכחו במקום שישה צעירים, ושלושה מהם כאמור נפגעו. עוד אמרו עדי הראייה כי רכב המחבלים עשה פרסה ונמלט לכיוון רמאללה. לוחמי גבעתי שהיו במקום הספיקו להשיב אש אך לא מנעו את ההימלטות.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: נדב גולדשטיין, TPS)
ראש המועצה דגן: תגבור הכוחות זה בולשיט
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תקף את התגובה לפיגוע, שלדבריו מתמצית בתגבור כוחות: "זה בולשיט. הממשלה צריכה להורות לצה"ל לצאת לפעולות תגמול צבאיות כנגד הרשות הפלסטינית".
באוגדת איו"ש מביעים בימים האחרונים חשש משרשרת פיגועים בעקבות החלטת אבו מאזן לבטל את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני, ועל רקע איומי חמאס בנושא. מוקדם יותר אתמול סוכל ניסיון פיגוע בצומת גוש עציון: פלסטינית שלפי החשד אחזה בסכין וניסתה כאמור לדקור חייל, נורתה ברגלה. בשעות הערב נקבע מותה של הפלסטינית בבית החולים שערי צדק בירושלים.
גם ביום שישי, שעות אחרי הכרזת אבו מאזן על דחיית הבחירות, סוכל ניסיון פיגוע סמוך לצומת גוש עציון. מחבל פלסטיני שהגיע מכיוון צומת בית לחם ואחז בידו בקבוק זכוכית שבור ניסה לדקור שוטר וחייל בצומת אפרת. הוא נורה ונפצע קשה.