ניתוחים לא דחופים יידחו, פעילות הקופות תצומצם: בשל דרישת הרופאים להמשך המימון של 600 תקני הרופאים שניתנו לבתי החולים בתקופת הקורונה – תקיים מחר (ב') הסתדרות הרופאים שביתת אזהרה בת יממה בבתי החולים ובקופות החולים. הבוקר שוגרו למוסדות הרפואיים הנחיות מפורטות בדבר היקף צמצום הפעילות, ואלא אם יחליט משרד הבריאות לבקש צו מניעה נגד השביתה – היא תתקיים כמתוכנן.

2 צפייה בגלריה
מיטה בית חולים תל השומר
מיטה בית חולים תל השומר
הרופאים ישבתו, המתמחים יפגינו בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
במקביל, בשעה 11:00 תיערך הפגנה של המתמחים בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה להמשך מימון התקנים ולקיצור התורנויות. ברקע הסיכויים הגוברים להרכבת ממשלה חדשה כבר בימים הקרובים, ההערכה במערכת הבריאות כעת היא שגם המשא ומתן על הסכם שכר חדש לרופאים יתחדש.
"אנו בתחילתו של מאבק על הסכמי שכר", כתב הבוקר יו"ר הסתדרות הרופאים פרופ' ציון חגי למנהלי בתי החולים. "ההסכם האחרון היה לפני 11 שנים ובמהלך החודשים אחרונים האוצר מתנהל בצורה כוחנית וחד צדדית. המצב נובע מחוסר משילות שלטונית. אסור לנו כרופאים לוותר לאוצר אשר פוגע בדור העתיד של הרופאים, הם פוגעים בסטאז'רים, פוגעים במתמחים, ובהמשך יפגעו גם במנהלים ובבכירים. החלטנו לצאת למאבק מול האוצר לאחר החלטות מקוממות ובלתי הגיוניות, ובהן ההחלטה לפטר 600 רופאים שגויסו למאבק בנגיף הקורונה שסיכנו את עצמם ואת בני משפחותיהם. היום האוצר דורש לפטר אותם כשהוא משתמש וזורק".
על פי ההנחיות שקיבלו בתי החולים והקופות, בתי החולים יפעלו במתכונת שבת. תורנים במחלקות יגיעו לתורנותם כרגיל, אך על יתר הרופאים נאסר להגיע לעבודה. עוד עולה מההנחיות כי שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה ופגיות כפי שניתנים במתכונת שבת וחג, כך גם יינתנו במהלך השביתה. המשמעות היא שטיפולי דיאליזה יינתנו כרגיל, כמו גם טיפולים לחולים אונקולוגיים.
חדרי המיון יעבדו במתכונת שבת עם כוח אדם מצומצם. הניתוחים יבוצעו לאחר אישור מוועדת החריגים של הוועד בבית החולים, והמערך האמבולטורי בבתי החולים ומרפאות החוץ צפויות לשבות. גם אשפוז היום הפסיכיאטרי יושבת וטיפולי IVF גם הם יופנו לוועדת חריגים.
2 צפייה בגלריה
מיטה ב מסדרון בית חולים זיו צפת שביתה אחיות
מיטה ב מסדרון בית חולים זיו צפת שביתה אחיות
(צילום: אפי שריר)
בקופות החולים הסניפים יושבתו אך מכוני הגסטרו, טיפולי יום, סקירת מערכות לנשים הרות, טיפולים לחולים אונקולוגים וטיפולי IVF – יפעלו כרגיל. יצוין כי מידת הציות להנחיות ההסתדרות הרפואית עשויה להשתנות בין בתי החולים וקופות החולים, ובחלקם היא צפויה להביא לשיבוש משמעותי לעומת כאלו שלא.
בינתיים, משרד הבריאות ומשרד האוצר ממשיכים לדון אם לבטל את התקנים של כ-600 הרופאים והרופאות שגויסו לבתי החולים ברחבי הארץ במהלך הקורונה. לפי הסיכום המקורי, ההסכם תקף עד ליוני השנה, ובהתאם לנתוני התחלואה ומצוקת האשפוז בבתי החולים. הדעיכה המתמשכת בשיעורי התחלואה, לצד סגירת מחלקות הקורונה, מקרבת את האפשרות שתקצוב התקנים הללו יבוטל. המשמעות היא שרופאים שייצאו לפנסיה לא יוחלפו ברופאים צעירים והתמחויות עשויות להיפסק.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "על מנת לסייע להתמודדות הממשלתית עם התפרצות הקורונה החליטו הממשלה והכנסת על הגדלה ייעודית של ההוצאה הממשלתית לצורך ההתמודדות עם הקורונה ("קופסאות הקורונה"). במסגרת הקופסאות הייעודיות סיכמו שרי הבריאות והאוצר בחודש יולי 2020 על תוספת תקנים לאיוש מחלקות ייעודיות לקורונה בבתי החולים. בזכות עבודתם של הצוותים הרפואיים והטיפול המיטבי שסיפקו, מחלקות הקורונה נסגרו, וכיום רק 10% מהן נשארו פעילות, וממילא הצורך שלשמו ניתנו תקנים אלו והמסלול החוקי בו הם תוקצבו איננו רלוונטי עוד. כמקובל, עם כינונה של ממשלה חדשה ובמסגרת דיוני התקציב יתקיים גם דיון בנוגע לתגבור קבוע של מערכת הבריאות".