במקביל למבצע בעזה נמשכות השיחות על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן. בטהרן ובאירופה מדווחים על התקדמות בשיחות - בדרך לחזרה אמריקנית להסכם והסרת סנקציות.
נשיא איראן חסן רוחאני הכריז היום כי "השיחות בווינה מתקדמות לעבר ביטול כל הסנקציות העיקריות". בטקס חנוכת מתקני נפט אמר רוחאני שכרגע הצדדים "דנים בסוגיות משניות ובפירוטים כאלה ואחרים". רוחאני צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים באומרו: "יש הסכמה לבטל גם את הסנקציות וההגבלות על הנפט, התעשיות הפטרוכימיות, הספנות והמשלוחים, הביטוח והבנק המרכזי. מדובר בצעד גדול ומרכזי, יש כבר הסכם עקרוני". ייתכן שההסכם יושג לפני הבחירות לנשיאות איראן בחודש הבא, שאחריהן יעזוב רוחאני את תפקידו.
4 צפייה בגלריה
מנהיגי איראן וארה"ב. סבב רביעי של שיחות גרעין בווינה
מנהיגי איראן וארה"ב. סבב רביעי של שיחות גרעין בווינה
מנהיגי איראן וארה"ב. סבב רביעי של שיחות גרעין בווינה
(צילום: EPA, AFP)
בכיר באיחוד האירופי – הגוף שמנהל את השיחות הבלתי ישירות בין איראן לארה"ב – אמר אתמול כי "מתגבש" הסכם לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין. "עשינו התקדמות יפה", אמר אנריקה מורה, שמתווך בין הצדדים. הוא ציין כי העבודה עדיין לא הסתיימה.
השיחות הבלתי ישירות בין וושינגטון לטהרן מתנהלות בווינה מתחילת אפריל, בכמה סבבים. דיפלומטים בכירים מהמעצמות האירופיות שמתווכות בין הצדדים (בריטניה, גרמניה וצרפת) מעודדים מסבב השיחות הנוכחי ומסרו שלאחרונה הושגה התקדמות בנושאים המרכזיים: הסרת סנקציות שהטילה ארה"ב על טהרן והתחייבות של איראן לכבד את תנאי הסכם הגרעין. מאז שדונלד טראמפ פרש מההסכם ב-2018, והחזיר את הסנקציות נגד איראן, טהרן הפרה סעיפים רבים בהסכם - שכבר תקופה ארוכה נמצא על סף קריסה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר שהוא מעוניין להחזיר את ארה"ב להסכם - אך בתנאי שאיראן תעמוד בתנאים. בטהרן דרשו להסיר קודם את הסנקציות - ואמרו שרק לאחר מכן תכבד איראן את ההסכם.
4 צפייה בגלריה
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
רוחאני הודיע כי הושג "הסכם עקרוני" בין הצדדים
(צילום: AP)
דיפלומטים אירופים אמרו על ההתקדמות האחרונה בשיחות: "גם בנושא הגרעין וגם בנושא הסנקציות אנחנו מתחילים לראות את קווי המתאר של ההסכם הסופי. זה שונה מהפעם שעברה שבה תיווכנו בין הצדדים. עם זאת ההצלחה לא מובטחת, ועדיין מונחים לפנינו כמה נושאים קשים מאוד. אנחנו לא ממעיטים באתגרים שנמצאים לפנינו".
השליח הרוסי לשיחות הגרעין, מיכאיל אוליאנוב, אמר שהוא מקווה שסבב השיחות החמישי בווינה – שיהיה בשבוע הבא – יהיה גם האחרון. אוליאנוב מאמין שההסכם "בהישג יד".
ביידן מכנה את פוטין "רוצח"
(צילום: ABC News)

4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן סרגיי לברוב
אנתוני בלינקן סרגיי לברוב
פגישת לברוב-בלינקן באיסלנד
(צילום: רויטרס)
בתוך כך נפגש הלילה שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. השניים נפגשו בריקיאוויק בירת איסלנד, בשולי כינוס המועצה הארקטית. זו הייתה הפגישה הראשונה בין השניים, והיא התקיימה אחרי חודשים מתוחים בין מוסקבה לוושינגטון.
הפגישה נועדה בין השאר להכשיר את הקרקע לקראת הפסגה של ולדימיר פוטין וג'ו ביידן. השניים הביעו הסכמה עקרונית לקיים בחודש הבא פגישה ראשונה מאז שביידן נכנס לתפקיד. בפגישת הדיפלומטים הבכירים שלהם הדגישו לברוב ובלינקן שלמרות המחלוקות הגדולות בין המדינות הן יכולות למצוא דרך לעבוד יחד. הקרמלין אמר שהשיחה בין השניים הייתה מועילה - ושמדובר ב"סימן חיובי" לקראת הפסגה בין פוטין לביידן.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן סרגיי לברוב
אנתוני בלינקן סרגיי לברוב
למרות המחלוקות - אפשר למצוא דרך לעבוד יחד
(צילום: AFP)
"אנחנו מעוניינים ביחסים צפויים ויציבים עם רוסיה", אמר בלינקן ללברוב, וחזר על הדברים שאמר ביידן לפוטין בשיחה בין המנהיגים בחודש שעבר - אחרי שהנשיא האמריקני כינה אותו "רוצח" והרתיח את מוסקבה. מזכיר המדינה הדגיש בפני שר החוץ הרוסי שארה"ב מעוניינת בשיתוף פעולה עם הרוסים – אך תגיב לכל תוקפנות. "אם רוסיה תפעל בתוקפנות נגדנו, נגד השותפות שלנו ונגד בעלות בריתנו – נגיב", הבהיר בלינקן בפגישה.