הוקפאה העברת החיסונים למדינות זרות
(צילום: משי בן עמי)

בעוד שבישראל נמשך מבצע החיסונים המוצלח, שליחים רבים בארה"ב יוצאים בביקורת חריפה וטוענים כי משרד הבריאות מונע מהם ומבני משפחותיהם את קבלת החיסון בארה"ב. הם ביקרו את החלטת משרד הבריאות לחסן פלסטינים ולשלוח חיסונים למדינות זרות לפני שנמצא פתרון לעיכוב בהגעת החיסונים אליהם. מדובר בכ-2,000 שליחים שמלינים על סכנה שנשקפת לבריאותם.
בארה"ב משרתים שליחים של מדינת ישראל ובהם אנשי משרד הבטחון, קצינים וחיילי צה"ל אחרים שעובדים תחת משרדי הממשלה השונים, בהם החוץ, הכלכלה ועוד. למרות שישראל חיסנה את הדיפלומטים הזרים במדינה, הישראלים שעובדים מטעם המדינה בארה"ב לא חוסנו עקב מדיניות הממשל האמריקני וסדר העדיפות בהקצאת החיסונים בארצות הברית.
5 צפייה בגלריה
חיסונים מגיעים להונדורס
חיסונים מגיעים להונדורס
החיסונים מגיעים להונדורס. לשליחים בארה"ב אין פתרון: "ייאוש"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
חיסונים מגיעים להונדורס
חיסונים מגיעים להונדורס
מטוס החיסונים הגיע מישראל להונדורס. "רואים בנו 'פחות חשובים'"
(צילום: EPA)
השליחים נדרשים להגיע לארץ כדי לקבל את שתי מנות החיסון. בין היתר נבחנו בתקופה האחרונה חלופות להבאת השליחים לארץ לשהות קצרה המחייבת הגעה לארץ פעמיים בחודש או לשהות ארוכה המאלצת את העובד לחתום על ימי חופש - אך אלו לא יצאו לפועל לבסוף.
בימים האחרונים התעוררה מחאה וביקורת רבה בקרב השליחים שקוראים למצוא פתרון למצב אליו נקלעו. "איך נגיע להתחסן בישראל עם כל ההגבלות עכשיו?", תהה אחד השליחים. אחר הוסיף: "לא ברור מדוע משרד הבריאות מעדיף את הפלסטינים והונדורס על פנינו".
ישראלי שמשרת מטעם המדינה בארה"ב אמר ל-ynet כי "כל הזמן אמרו לנו שאי אפשר לשלוח חיסונים לחו"ל ושזה בניגוד לחוזה עם מודרנה והנה אנחנו רואים שהטיסו אלפי חיסונים לגואטמלה והונדורס, שלא לדבר על אלפי חיסונים לפלסטינים. הם רואים בנו 'פחות חשובים'. זה מקומם ומשפיל".
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
במשרד החוץ טרם מצאו פתרון לשליחים בצפון אמריקה. אשכנזי
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
ארדן קיבל אישור מארה"ב, משרד הבריאות מסרב לשנע את החיסונים
(צילום: אבי מועלם)
שליח של משרד הביטחון סיפר: "עצם המשלוח של חיסונים להונדורס וגואטמאלה מתסכל מאוד, במיוחד כשבאותה שעה לא נמצא פתרון דומה לחיסון הדיפלומטים והשליחים בארצות הברית".
שר החוץ אשכנזי ומשרדו פועלים מזה זמן רב כדי לנסות ולמצוא פתרון לאלפי השליחים ובני משפחותיהם המוצבים ברחבי העולם, אולם דווקא למשרתים בארצות הברית שבה מצב התחלואה מפרוץ המגפה הוא הקשה ביותר עדיין לא נמצא כזה.
שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן קיבל תלונות רבות מדיפלומטים ושליחים ברחבי צפון אמריקה על "האפליה", לדבריהם. ארדן החליט לפתוח במאבק ולעשות כל שביכולתו כדי לפתור את הבעיה שנוצרה מול משרד הבריאות. ארדן אף שוחח עם בכירים במחלקת המדינה האמריקאית וקיבל כבר את אישורם להכנסת משלוחים של חיסוני מודרנה לשתי תחנות: אחת בניו יורק והשנייה בלוס אנג'לס.
5 צפייה בגלריה
עובדיה יחוסנו בקרוב? שגרירות ישראל בוושינגטון
עובדיה יחוסנו בקרוב? שגרירות ישראל בוושינגטון
עובדיה יחוסנו בקרוב? שגרירות ישראל בוושינגטון
(צילום: Krokodyl, CC BY-SA 3.0)
הוא פנה בשבועות האחרונים מספר פעמים לבכירי משרד הבריאות וכעת יש ציפייה שמשרד הבריאות ייענה מיידית לצורך הבריאותי של שליחי המדינה.
שליחים של משרד הביטחון בלוס אנג'לס סיפרו כי הציעו להם לטוס לארץ דרך ניו יורק ולהתחסן. בפועל מדובר בהצעה לא ריאלית. בין היתר בשל העובדה שהטיסה לישראל מלוס אנג'לס דרך ניו יורק הינה ארוכה. כמו כן, הם נדרשים להציג שתי בדיקות קורונה שליליות בכניסה לארץ וביציאה, ושהייה בישראל ל-72 שעות לצורך החיסון בבידוד על חשבונם.
השליחים טוענים כי מדובר בפרוצדורה שלמה ארוכה ומתישה של מספר ימים, וזאת במקום להורות על חיסון השליחים בשגרירות למשל. חלק מהשליחים סיפרו שהתייאשו מההמתנה למציאת פתרון על-ידי המדינה והחלו לחפש פתרונות בעצמם, כגון עמידה בתורים בעמדות חיסון בהמתנה אינסופית לסוף היום, שמא יישארו חיסונים לאנשים שלא עומדים בקריטריונים האמריקניים.