ארגוני הקהילה הגאה מאוכזבים מהממשלה שבדרך?
(צילום: משה מזרחי)
קואליציית ארגוני הקהילה הגאה, המונה 18 ארגונים, משיקה היום (ב') את התוכנית לקידום זכויות להט"ב. התוכנית, שנשלחה לחברי הכנסת ולשרי הממשלה החדשה, מציגה בפני נבחרי הציבור מפת דרכים עדכנית ומפורטת לזכויות להט"ב בכל תחומי החיים.
הדרישה התקציבית של התוכנית הינה בגובה של 150 מיליון ש"ח בשנה, לטובת חיזוק ופיתוח מעני רווחה, בריאות, תעסוקה, חינוך, קהילה והסברה. התקציבים יתמקדו בלהט"ב שמגיעים מקבוצות מוחלשות, כגון חברי הקהילה מהחברה הערבית ומהחברה החרדית, אנשים על הקשת הטרנסית ולהט"ב בגיל השלישי.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים, בתחילת החודש. המאבק חוזר לכנסת
(צילום: שלו שלום, TPS)
הארגונים דורשים לתקן או לחוקק 15 חוקים ספציפיים בעלי זיקה ללהט"ב, בהם החוק לאיסור "טיפולי המרה" לקטינים, חוק המסדיר הכרה ופיצוי לנפגעי פשעי שנאה, חוק לאיסור אפליה בדיור, ושורת תיקוני חקיקה שיסדירו אחת ולתמיד את זכויות הקהילה בהליכי פריון ובהורות, לרבות תיקון חוקי הפונדקאות, האימוץ, תרומת ביציות ומרשם האוכלוסין.
התוכנית פורסת בפני השרים החדשים הצעות מגוונות לשינוי מדיניות בתחומים שאינם בהכרח תלויים בחקיקה. כך למשל, מוצע ששרי הרווחה, הבריאות והמשפטים יפעלו ליישם במשרדיהם את המלצות הצוות הבין-משרדי לקידום הקהילה הטרנסית, שגובשו בתקופת השרים בממשלה הקודמת. בין ההמלצות – הסרת חסמים בפעילות הוועדה להתאמה מגדרית של משרד הבריאות, פיתוח מערכי השמה והכשרה תעסוקתית עבור אנשים על הקשת הטרנסית, ועריכת הכשרות מסודרות לעובדי מדינה ולנותני שירותים בנושא.
לשרת החינוך החדשה, יפעת שאשא-ביטון, הוצע להגדיל את התקציב המיועד להכשרות תלמידים ואנשי צוות בנושא חינוך לסובלנות, וכן להנחות את המזכירות הפדגוגית לכלול בחומרי לימוד רלבנטיים התייחסות מקצועית ועניינית ללהט"ב במסגרת שיעורי אזרחות, סוציולוגיה, היסטוריה וכדומה. בנוסף, התבקשה שאשא-ביטון לדחוף לאימוץ חוזר מנכ"ל שיסדיר את הטיפול והמענה של הצוותים החינוכיים לאתגרים טיפוסיים הניצבים בפני תלמידים ותלמידות להט"ב.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה והסובלנות בחיפה
מצעד הגאווה והסובלנות בחיפה
מצעד הגאווה והסובלנות בחיפה, ביום שישי האחרון. "להשקיע בחינוך, ובסיוע שנותנות הרשויות המקומיות"
לשרה לשוויון חברתי, מירב כהן, הוצע לעגן בבסיס התקציב ואף להרחיב את תוכנית התמיכות של המשרד בקהילות גאות מקומיות באמצעות הרשויות המקומיות, כדי שזו לא תהיה תלויה בזמינות של כספים קואליציוניים, כפי שקורה כעת.
לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, הוצגו כיווני פעולה קונקרטיים בשלושה תחומים עיקריים: הסרת חסמים, הקלות וסיוע לטרנסים וטרנסיות בהליכי התאמה מגדרית ובממשקים עם מערכת הבריאות, אימוץ תוכנית לאומית למיגור נגיף ה-HIV ופתיחת תוכנית הכשרות לאנשי מקצוע בסוגיות של להט"ב ובריאות.
אף שמפלגות המרכז והשמאל בממשלה צפויות לתמוך בחלק מהמהלכים המוצעים ואולי אף בכולם, בקואליציה חברה גם רע"מ של מנסור עבאס, שהביעה התנגדות נחרצת לקידום זכויות להט"ב. בימינה של ראש הממשלה נפתלי בנט אמרו שימנעו פגיעה בסטטוס קו - כך שלא ברור אם אכן כל ההצעות הללו יקודמו.