סגן ניצב אמיר גיברי. "הגורם האנושי הוא הדומיננטי"
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

חמישה הרוגים בארבע תאונות דרכים קטלניות תוך שמונה שעות: הלילה (ג'), מעט לאחר חצות, הייתם אבו חאמד בן ה-22 מג'סר א-זרקא נהרג וארבעה בני אדם נפצעו בתאונת דרכים בכביש 4 סמוך לזכרון יעקב. החמישה נסעו באותו רכב והתנגשו בגדר בשולי הכביש. הבוקר נהרג רוכב קורקינט בתל אביב ובשתי תאונות דרכים אמש, ליד אזור ופתח תקווה, נהרגו שלושה בני אדם - מותו של אחד מהם, תושב גבעתיים בן 42, נקבע גם כן הבוקר.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים 97 בני אדם ובהם 29 הולכי רגל, 24 רוכבי אופנוע ו-8 רוכבי אופניים וקורקינט חשמלי. בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 74 בני אדם.
5 צפייה בגלריה
תאונות דרכים אזור פתח תקווה זכרון יעקב תל אביב
תאונות דרכים אזור פתח תקווה זכרון יעקב תל אביב
(צילום: מוטי קמחי, ביעד ניסים, דוברות מד"א)
זירת התאונה ליד אזור, אמש
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

הדיווח על פצוע מחוסר הכרה בפינת הרחובות יהושע בן נון וז'בוטינסקי שבמרכז תל אביב התקבל בשעה 5:58 במוקד מד"א במרחב דן. מותו של הפצוע, בן 35, נקבע במקום ולצדו נמצא קורקינט. המשטרה פתחה בחקירה ובוחני התנועה הגיעו לזירה. קטע הכביש נחסם, והחל איסוף ממצאים בזירה.
פרמדיקית מד"א מרלן בריצנסקי סיפרה: "הפצוע שכב כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפציעה מדממת ומחבלות בפלג גופו העליון. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וחבישות וביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות, אבל הפציעה שלו הייתה קשה ונאלצנו לקבוע את מותו".
לאחר התאונה ליד זכרון יעקב פינה מד"א לבתי חולים את ארבעת הפצועים. צעירה בשנות ה-20 לחייה פונתה לבית החולים הלל יפה בחדרה עם חבלת בטן. עוד שלושה פצועים פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה: גבר בשנות ה-30 לחייו במצב קשה עם חבלת ראש מורדם ומונשם, אישה כבת 20 במצב בינוני-קשה עם חבלות בפלג גופה העליון וגבר כבן 20 במצב בינוני עם חבלת בטן.
5 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בכביש 4 סמוך לזכרון יעקב
תאונת דרכים בכביש 4 סמוך לזכרון יעקב
זירת התאונה בכביש 4
(צילום: אביעד ניסים, דוברות מד"א)
5 צפייה בגלריה
הייתם אבו חאמד הרוג תאונה תאונת דרכים זכרון יעק
הייתם אבו חאמד הרוג תאונה תאונת דרכים זכרון יעק
הייתם אבו חאמד. נהרג סמוך לזכרון יעקב
הפרמדיק ליאור אלמקייס סיפר: "מדובר בתאונת דרכים קשה. הרכב עם חמשת הנוסעים התנגש בגדר ההפרדה בשול הדרך הימני. נהג הרכב, צעיר בשנות ה-20 לחייו, נלכד במושב הנהג מחוסר הכרה ללא סימני חיים וסובל מפגיעה רב מערכתית. לאחר בדיקות רפואיות נאלצנו לקבוע את מותו. ארבעת נוסעי הרכב שכבו על הכביש בהכרה וסובלים מחבלות בפלג גופם העליון. הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותם בניידות טיפול נמרץ לבתי החולים הלל יפה ורמב"ם כשמצבם קשה ובינוני".
לפני פחות משבועיים נהרג תושב חיפה בן 51 בתאונה באותו הכביש, ליד צומת ניר עציון, תאונה שבה היו מעורבות משאית ושתי מכוניות.
5 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בתל אביב
זירת תאונת הדרכים בתל אביב
תל אביב, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בכביש 40 סמוך לשעריה
תאונת דרכים בכביש 40 סמוך לשעריה
התאונה ליד שעריה, אתמול
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
רק אתמול בערב נהרגו שני בני אדם בתאונות דרכים שהתרחשו כמעט במקביל ליד אזור ופתח תקווה. הולך רגל בן 17, תושב פתח תקווה, נדרס על-ידי רכב חולף סמוך לשעריה בכביש 40, ומותו נקבע במקום - ורוכב אופנוע כבן 35 נהרג בכביש 44, בכניסה לאזור. מותו של רוכב אופנוע נוסף בתאונה זו נקבע הבוקר.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, מסר: "מדינת ישראל התעוררה אחרי הקורונה וראתה שבמשך שנה היא הזניחה את תחום הבטיחות בדרכים - וזו התוצאה הישירה. אנשים ששרדו את הנגיף לא שרדו את וירוס תאונות הדרכים. אף שהיינו בסגר בחודש ינואר נרשמת עלייה חדה בהרוגים,, וזה כישלון גדול של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שבמשך שנה שלמה קיצץ בכסף שהיה אמור להגיע להצלת חיי אדם בכבישים.
"אסור לנו לקבל בשוויון ובאדישות את המצב הנוראי הזה, שבו המדינה מפקירה את האזרחים בכבישים", קיטה המשיך, "במשרד לבטיחות בדרכים חייבים להתעורר ולהחזיר את הכסף שקוצץ מתוכניות הבטיחות כדי למנוע את ההרוג הבא. במקביל, גם על המשטרה לחזק את אגף התנועה ולהוסיף ניידות ושוטרים כדי ליצור אווירה הרתעתית שתמנע עבירות תנועה שמסכנות את החיים של כולנו".

סגן ניצב במשטרה: "הגורם האנושי הוא הדומיננטי"

בריאיון לאולפן ynet התייחס הבוקר סגן ניצב אמיר גיברי לקטל בכבישים, ואמר כי "משטרת ישראל ואגף התנועה עושים ככל שביכולתם כדי לצמצם את הנתונים האלה". לדבריו, "מבחינת מרבית התאונות, גם חלק מהתאונות שהתרחשו בשעות האחרונות, אנחנו מבינים שהגורם האנושי הוא הדומיננטי להתרחשותן".
עוד הוא ציין כי "כל נושא העצירות בשול הוא פשוט חבית נפץ. כשעומדים בצד חייבים להבין שיש סיכוי שמישהו יכול לפגוע בכם - אנשים מתעסקים בדברים, סוטים ימינה ושמאלה. חשוב מאוד שלא לעשות זאת שלא לצורך".
סגן ניצב גיברי הוסיף כי "אנחנו עדיין מתייחסים לנהיגה בקלות ראש, אף שאני לא רוצה לעשות הכללות", וחזר על חוקי התנועה: "לא מתעסקים בשום דבר בזמן נהיגה וגם לא בטלפון, שומרים על מהירות מותרת על פי חוק ועל מרחק, ומפקידים לחגור את חגורות הבטיחות - הן לא בשביל המשטרה".
פורסם לראשונה: 02:06, 20.04.21