המפגינים שנעצרו מובאים לבית משפט השלום בירושלים
(צילום: משה מזרחי)

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה היום (ראשון) כי פתחה בחקירה בעקבות התיעוד מההפגנה אמש בו נראה סנ"צ ניסו גואטה תוקף את דניאל לוטם שהפגין בירושלים. לוטם, שנעצר בחשד לתקיפה של גואטה, העיד בבית המשפט ואמר: "הוא ממש חנק אותי". בית המשפט קבע שעליו להיות מורחק למשך 14 ימים מהבירה, אך המשטרה שוקלת לערער. גואטה שוחרר ממעצר בתנאי שיורחק מתחנות משטרה למשך 24 שעות.
הוא הוסיף: "ריתקו אותי לרצפה, טענו שחנקתי את אותו קצין למרות שלא היו דברים מעולם. אין לי שום מטרה ושום סיבה לתקוף שוטר. אחרי זה משכו אותי לתוך ניידת משטרה. הרביצו לי תוך כדי שאני אזוק. נתנו לי אגרופים, דרכו לי על הגרון וצרחו עליי להרגע ולא להתנגד למעצר למרות שלא התנגדתי בשום שלב".
הדיון בבית המשפט
(צילום: משה מזרחי )

"אין לנו תיעוד לתקיפת השוטרים"

במקביל, בדיון שהתקיים היום בבית משפט השלום בירושלים בנוגע לחלק מהמפגינים שנעצרו בחשד לתקיפת שוטרים, ביקשה נציגת המשטרה רס"ר רות עזרא להרחיק אותם מירושלים למשך 15 יום. כשהתבקשה להציג ראיות לתקיפה אמרה: "יש לנו תיעוד שמוכיח את הטענות שלנו. אבל אין לי אותו כרגע". השופטת דחתה את בקשתה והורתה לשחרר את המפגינים ללא תנאים מגבילים.
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
סנ"צ ניסו גואטה אתמול
(צילום: שלו שלום)
9 צפייה בגלריה
עימותים קשים בין המשטרה למפגינים במהלך המחאה בירושלים
עימותים קשים בין המשטרה למפגינים במהלך המחאה בירושלים
עימותים קשים בין המשטרה למפגינים במהלך המחאה בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש)
אל"מ (מילי) אבי קדיש שנעצר בהפגנות בראיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי, חגי דקל)

"אתמול נערכה הפגנה וכן תהלוכה לא חוקית שלא אושרה ע"י המשטרה", הסבירה עזרא. "לצערנו הרב במהלך ההפגנה היו תקיפות שוטרים והפרת סדר ציבורי. שני המשיבים חשודים בתקיפת שוטר והתנהלות העלולה לפגוע בשלום הציבור".
רות צוקרמן, בת 62, הופלה לקרקעה: אני בוכה וכואבת"
עו"ד גבי לסקי שמייצגת את העצורים פנתה לנציגת המשטרה: "את מגיעה לבית המשפט ומבקשת להרחיק את מרשי מבלי להביא ראיה?".
עזרא השיבה: "אמרתי שהאירוע אתמול בלילה, כרגע זה החומר שיש. המהות היא הרחקה".
השופטת התערבה: "אם יש לכם תיעודים אז תגישו נגדם כתבי אישום".
לסקי הציגה את תמונתו של גואטה חונק את המפגין ושאלה: "מה הטענה של גואטה? זה שימוש בכוח סביר?" הטוענת המשטרתית אמרה שזה לא מתפקידה לקבוע, אלא של מח"ש. "הוא חונק אותו בצורה שבה חנקו את ג'ורג' פלויד", אמרה לסקי כשהציגה את התמונה מהתקרית.
בנוסף, עורך הדין גונן בן יצחק טען שאם בוחנים את הסרטון החשוד לא תקף את השוטר אלא ניסה להגן על מפגין אחר מפניו. בן יצחק הציג בפני השופטת את הסרטון בהילוך איטי ואמר: "תראי את היד של מרשי. היא לא יד של תקיפה אלא יד פתוחה על מנת לחצוץ בין שוטר אלים למפגשים תמים". לסקי הוסיפה כי "לא ייתכן ששוטר מאבד את קור רוחו ונותן מכות למפגינים. הם מחשידים אנשים בתקיפת שוטרים כדי להצדיק אלימות השוטרים".
בסיום הדיון אמרה השופטת: "לא ברור איזו מטרה תשרת הרחקתם של המפגינים מירושלים במשך 15 ימים. לא נראה לי כי קיימת הצדקה לפגוע בזכות היסוד הקיימת להם להפגין בירושלים. לפיכך לא מצאתי מקום להורות לאשר את התנאים להרחקתם". בסופו של דבר, החליטה השופטת להרחיק את החשודים ליומיים מהבירה ואמרה: "טענות המשיבים לאלימות שוטרים צריכות להיבדק במח"ש. קיימת עילת מסוכנות אך בהתחשב בנסיבות ביצוע העבירה, ובכך שמדובר בצעירים נעדרי עבר פלילי ניתן לאיין את המסוכנות". המשטרה תודיע בשעות הקרובות אם בכוונתה לערער על ההחלטה.
התיעוד של נצ"מ ניסו גואטה
(מתוך טוויטר )

במשטרה מסרו בתגובה כי "כמו בתקופה האחרונה, כך גם אמש, המשטרה פעלה לאפשר למוחים את חופש המחאה למרות שחלק מהמפגינים קיימו תהלוכה תוך חסימת צירי תנועה ושיבוש שגרת החיים בעיר. המשטרה פעלה על מנת להסיט את המפגינים מצירי התנועה הראשיים בכדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתושבים.
"בהמשך לאחר מספר הכרזות של המשטרה להפסיק את השימוש בכלי הרעש, חלק מהמפגינים החלו לגדף ולקרוא קריאות נאצה כלפי כוחות המשטרה. בסמוך לחצות התבקשו המפיגים לפנות את הצומת ולאחר שהוכרז כי ההפגנה בלתי חוקית, חלקם המשיכו להפר את הסדר הציבורי תוך סירוב להתפזר באופן עצמאי והשוטרים נאלצו לפנותם בכוח ולפתוח את הצומת לתנועה. האלימות הקשה והפסולה שהופנתה נגד השוטרים הובילה לפציעתם של 5 שוטרים, לאחד מהם נשברה צלע מבעיטה, שוטר אחר קיבל מוט ברזל ברגלו ושוטר נוסף אגרוף בראשו. במהלך המחאה המשטרה עיכבה ועצרה 30 מפרי סדר בחשד לעבירות הפרת סדר ותקיפת שוטר. נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר התפרעויות אלימות, הפרת הסדר הציבורי ואלימות כלפי שוטרים בניגוד לחוק".

"התייצבתי בין הסוס לבין האישה"

מפגין נוסף שנעצר אתמול הוא אבי קדיש, אלוף משנה במיל'. קדיש סיפר הבוקר לאולפן ynet את גרסתו: "הלכתי ברח' בצלאל עם אחותי וחבר, אחרי שוטרים שהובילו את התהלוכה. אף אחד לא אמר שזה לא חוקי או משהו כזה. פתאום הם הסתובבו לכיוון שלנו, עצרו אותנו והדהירו סוסים עם פרשים לתוך הקהל. אני הייתי על המדרכה ואנשים נסו בבהלה. אישה נפלה מול הפרצוף שלי, בתוך תחנת אוטובוס שנמצאת שם. והפרש בעקבותיה. התייצבתי בין הסוס לבין האישה ובעודי עומד שם עם הידיים למעלה, קפצו עלי שלושה יס"מניקים".
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
הוא המשיך: "צרחתי לו שיש פה אישה על הרצפה ושיפסיקו להשתולל עם הסוסים. הוא הסיט באמת את הסוס אבל אחריו היו שלושה יס"מניקים שקפצו עלי עם חבטה בחזה, השכיבו אותי על הרצפה, על המדרכה, אגב, ואזקו אותי. ומאז ועד לפנות בוקר הייתי במעצר. סירבתי לחתום על שחרור בתנאים מגבילים, מכיוון שקודם כל, זה מעצר שווא. ודבר שני, ראיתי איזה דבר בחיים שלי".
עזרא טענה היום לגבי מעצרו של קדיש: "שני החשודים לא עלו למדרכה ופינו את הכביש ברגע שההפגנה הפכה להיות בלתי חוקית ולא נענו לקריאות השוטרים. אני יודעת להגיד בוודאות שהוא ביצע עבירה פלילית.
לשאלת ההגנה האם יש תיעוד לאירוע השיבה עזרא: "כרגע אני לא יודעת למי זה משתייך. נשלים את זה בימים הקרובים. מבחינתנו, אם לא היתה קורונה הם היו נשארים במעצר. אנחנו לא רוצים לסכן אותם".
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
כיכר פריז
(צילום: משה מזרחי )

"אני בגיל של סבתא שלכם"

גם רות צוקרמן, בת 62 וסבתא לארבעה, נפגעה אתמול מהשוטרים. "אני בבלפור מהרגע הראשון", סיפרה. למרות שהיא מפגינה מספר פעמים בשבוע בבלפור בשבועות האחרונים, היא לא ציפתה לאלימות כפי שהיא חוותה אתמול מצד השוטרים.
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
המפגינים התלוננו על אלימות המשטרה
(צילום: גיל יוחנן)
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה התחממה
(צילום: שלו שלום)
"לקראת סוף ההפגנה, השוטרים התחילו לשים מחסומים, כמו ביום שישי ולדחוף את המפגינים פנימה לכיוון כיכר פריז" מספרת צוקרמן "לידי עמד פלמ"חניק בן 90 והתחילו לדחוף אותו עם המחסומים. אמרתי להם שיפסיקו כי הם פוגעים באנשים הם רצו להעיף אותי והתעלפתי. "באיזשהו שלב הרגשתי מרפק, דחפו והעיפו אותי על הרצפה, התחלתי לצרוח 'למה עומדים יס"מניקים עם M-16 מולנו?'. הביאו מגן דוד אדום ולא הייתי מוכנה להתפנות, קמתי והלכתי עם ידיים מוצלבות אמרתי לשוטרים 'אני בגיל של סבתא שלכם'. אחד השוטרים אמר לי 'אני מכיר אותך ומזהיר אותך'. אמרתי לו 'על מה אתה מזהיר אותי? שאני מממשת את זכותי הדמוקרטית? הוא קרא ליס"מניקים ושניים או שלושה תפסו אותי וגררו אותי למאהל של הביביסיטים, והם זרקו אותי שם. להקה של ביביסטים צרחו עלי 'הביאו לנו שבויה', צעקתי לשוטר 'אתה מפקיר אותי', צרחתי את נשמתי, ביקשתי שיתנו לי לחזור, ואחד היס"מניקים שגרר אותי אמר לי תלכי מסביב. מישהו משלנו בא לאסוף אותי ואז אמבולנס פינה אותי".
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
לדברי צוקרמן, היא חבולה בכל גופה בעקבות הפינוי. "זה היה נורא, אני שוכבת במיטה, אני בוכה וכואב לי, אבל הכי חשוב לי שארבע שנים אני מפגינה בכיכר הגורן בפתח תקווה, בבימה, מול הבית של אוחנה, בבלפור, אנחנו רוצים שחר חדש למדינת ישראל. בשליש האחרון של חיי, אני לא מוכנה להשאיר לילדים והנכדים דיקטטורה כזו. עכשיו עוד נותנים לנו להפגין, בקרוב לא ייתנו לנו".

מפגין שנעצר באלימות: "הברך נפוחה, כאבים בצלעות"

סתיו שומר, מנהל בר בתל אביב שהגיע להפגנה ואצבעו נשברה במהלך מעצר, סיפר כי הצטרף לצעדה בשלבי הסיום שלה. "כל כמה דקות הגיעו שוטרים וניסו לעצור מפגינים. 10 שוטרים שלפו בחור מבוגר והוא נשאר על הרצפה במשך כמה דקות תוך כדי שהשוטרים מרביצים לו ומפגינים מנסים להרגיע ולהזיז את השוטרים. צעקתי על השוטרים שיתביישו, ואחד מהם פשוט הסתובב לעברי, ודחף אותי מהפרצוף למרחק של כמטר אחורה. צעקתי עליו ושאלתי למה הוא מרביץ לי, הוא הסתובב אליי ואמר לי שאני עצור. הכניס אותי תוך כדי חניקה לאוטובוס, וכל שוטר שחלפנו על פניו בעט בי".
9 צפייה בגלריה
סתיו שומר
סתיו שומר
סתיו שומר
(צילום: שאדי כיוף)
9 צפייה בגלריה
סתיו שומר
סתיו שומר
(צילום: שאדי כיוף)
שומר סיפר כי "הברך שלי נפוחה ואני לא יכול ללכת עליה. יש לי כאבים בצלעות". לדבריו, תוך כדי שהובל לאוטובוס העצורים הוא התחיל לאבד אוויר וביקש מהשוטר לשחרר אותו כי הוא לא מצליח לנשום. "מישהי שראתה את המעצר התקרבה אלינו כדי לשאול אותי לפרטיי, וגם אותה העיפו. צעקתי עליו והוא אמר לי לסתום את הפה וחנק אותי, תוך כדי שארבעה שוטרים סחבו אותי לאוטובוס". שומר הוסיף כי גם באוטובוס עצמו ניסו לאזוק אותו, והוא סירב. "ביקשתי שקצין יאזוק אותי במקום השוטר שהיכה אותי לאורך כל הדרך".
ההדגיש כי הוא מתכוון להתלונן על השוטר שפגע בו במחלקה לחקירות שוטרים, והדגיש כי הוא מתכוון לחזור להפגנה גם בשבוע הבא.