"לכו להיבדק לקורונה" – זוהי הקריאה הנשמעת בימים האחרונים שוב ושוב מפי ראשי הציבור ברשויות שהוגדרו אדומות. על מה ולמה? מהו השינוי שחל אצלם? התשובה ברורה: על מנת להוריד את התואר שכונה או עיר אדומה ולהסיר את המגבלות החלות על הציבור בה. הם מקווים שככל שיהיו יותר נבדקים (בעיקר א-סימפטומטיים), אזי שיעור החיוביים באזור הנבדק יקטן, ובכך אותה שכונה או רשות לא תוגדר עוד כאדומה על כל המשתמע מכך. אישי הציבור יודעים גם שכיום, בשעה שאנו מאוימים בסגר בחגים, קיים חשש שהוא יכלא מאומתים וחולים תחת קורת גג אחת. אז בהחלט, "לכו להיבדק" זו הנחיה שנועדה למנוע הדבקה ביתית או שכונתית.

האמת היא שליבי מתרונן בשמחה וייתכן אף שלא שמתי לב שימות המשיח כבר הגיעו. בד בבד עם קריאתם של ראשי הציבור עלה גם מספר הבדיקות לכ-44 אלף, והוא אכן כולל הרבה נבדקים א-סימפטומטיים.
במהלך חצי השנה האחרונה, מאז פרוץ המגפה, ניסיתי להוביל קו התקפי נחרץ נגד מגפת הקורונה, הפוגעת בנו יותר מכל עם אחר בעולם, פוגעת במרקם החברתי, מעמיקה את הקיטוב בין חלקי האוכלוסייה, יוצרת כאוס כלכלי עם פגיעה אנושה בעסקים, בעצמאים ובסתם ישראלים באשר הם, וכמובן פוגעת רפואית בחולים, שלא לדבר על יותר מ-1,000 מתים ועל משפחותיהם האבלות.
סוף סוף, אומר אני בעיקר לעצמי, יש שכר לעמלי הרב, והאסימון שבדיקות נרחבות הן ליבו של המאבק בנגיף נופל, אם לא למעלה בצמרת אז למטה בציבור עצמו.
עולה השאלה מאיפה נובעת מגמת ריבוי בדיקות הקורונה? מדוע עכשיו נשמעת קריאת ראשי הציבור? כאמור, התשובה היא שראשי הציבור רוצים למלט את צאן מרעיתם מסגר. התשובה לכך שאני בכל זאת שבע רצון ושמח מקורה בהשפעת הקריאה להיבדק: העלייה במספר הבדיקות המאומתות עשויה לגלות גורם עיקרי המשפיע ביותר על התפשטות הפנדמיה. גורם זה הינו ההדבקה המסיבית המתבצעת על ידי "מפיצי העל".
מפיצי העל הם אנשים א-סימפטומטיים, ללא כל תסמינים, שאולי היו במגע עם חולה חיובי, ולפני שהם חשים בסימפטומים כלשהם הם משמשים "מארחים" לנגיף ומדביקים בסיטונאות את הסובב אותם.
למפיצי העל יש פרופיל בר-הגדרה, הם גם אלה שמשתתפים בחתונות, בהתקהלויות, נפגשים עם הרבה אנשים ביום יום ובלי ידיעתם משמשים וקטור להפצת הנגיף. לכן, החוכמה היא לאתר אותם כמה שיותר מהר כדי שלא יספיקו להדביק אחרים.
קטיעת שרשראות ההדבקה, המשימה שהטיל ראש הממשלה על פרופ' רוני גמזו וששמענו לאחרונה שתוכנית מתאימה תופעל לדאבוני רק בנובמבר, מקבלת תפנית כאשר מהשטח, מהאזורים האדומים, פורצת הקריאה "לכו להיבדק". ואני מוסיף: בואו נתפוס את מפיצי העל הללו מבעוד מועד. בואו נעבור משלב המגננה לשלב ההתקפה.
המטרה היא אחת ויחידה – עצירת עליית עקומת הנדבקים היומית והחזרת שגרת חיינו לשפיות לה כולנו מייחלים. אולי מעז יצא מתוק. מתוך שלא לשמה בא לשמה.
  • פרופ' זאב רוטשטיין הוא מנהל המרכז הרפואי הדסה

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com