יומיים לפני שטיוטת הסדר ניגוד העניינים הופכת למחייבת, פנה הבוקר (יום ו') ראש הממשלה בנימין נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ודחה את סמכותו לקבוע את הקביעה שתגביל אותו במינויים במערכת אכיפת החוק.
"הריני מודיעך כי אני דוחה את טיוטת הסכם ניגוד העניינים שהצעת בהיותה בלתי סבירה, נעדרת סמכות, ונגועה בניגוד עניינים אינהרנטי", צוין במכתב שנשלח היום מטעמו של ראש הממשלה. עם זאת, נתניהו נענה להצעתו של מנדלבליט שלפיה באי כוחו ייפגשו עם המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר לשם ליבון סוגיית הסדר ניגוד העניינים.
1 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
מנדלבליט ונתניהו
(צילום: EPA)
אתמול פורסם מכתב תגובה של מנדלבליט לפנייה של עו"ד דפנה הולץ-לכנר שמייצגת את ארגון "מבצר הדמוקרטיה" לדרישה להחיל את הסדר ניגוד העניינים. לפי היועץ המשפטי לממשלה, אם נתניהו לא יגיב עד יום ראשון הקרוב - טיוטת ההסדר תהיה מחייבת ועם הפיכתו לסופי הוא יתפרסם כמקובל.
גם לפני כשבועיים הביע נתניהו התנגדות לעיסוק של היועץ המשפטי לממשלה בגיבוש הסדר ניגוד העניינים, ודרש להעביר את ההכרעה למבקר המדינה או לשופט בדימוס שבקיא בסוגיה. לטענת נתניהו, מנדלבליט נמצא בעצמו בניגוד עניינים מכיוון שהוא הגיש את כתב האישום נגדו.
מנדלבליט על תפירת תיקים: "לא היה ולא נברא"

"כידוע, אתה והפרקליטים הכפופים לך הגשתם בחופשה כתב אישום פגום נגד ראש הממשלה. די בכך כדי להעמידך במצב לעומתי בדרגת חומרה מן הגבוהות בנמצא, ביחס לטיוטת חוות הדעת", נכתב אז מטעמו של נתניהו, שהאשים את היועמ"ש כי הוא הגיש את כתב האישום נגדו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים עקב לחצים ציבוריים שהופעלו עליו, וכי מעיון בחומרי החקירה עולה כי בוצעו עבירות פליליות באישורו של מנדלבליט.
היועמ"ש, שערך את את הסדר ניגוד העניינים הקודם של נתניהו, דחה אז את הטענות והשיב: "כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש משיקולים ענייניים בלבד, לאחר תהליך ארוך וסדור שכלל בחינה של מלוא חומר הראיות, קיום שימוע בן 40 שעות לבאי-כוחו של ראש הממשלה, עיון ולימוד של מאות עמודי ההשגות ובחינת הדברים לעומקם".