הערב: תנועת הנוסעים בנתב"ג צפויה לעלות ומערך הבדיקות יעמוד למבחן
(צילום: עידו ארז)

שרת התחבורה מרב מיכאלי מפנה את השאלות למחדל נתב"ג אל משרד הבריאות: לאחר שאתמול קרס מעומס מערך הבדיקות בנתב"ג והנוסעים שנחתו הורשו להיכנס למדינה מבלי להיבדק, מתקשה מערך הבדיקות לעמוד בעומס וגם היום ניכרו עומסים. מערך הבדיקות יעמוד למבחן השבוע כאשר יותר טיסות ינחתו בנתב"ג. במשרד התחבורה טוענים כי הבדיקות כולן באחריות ובהנחיית משרד הבריאות. עם זאת, הכניסה דרך נתב"ג חוסה תחת אחריותה של מיכאלי וכמו מירי רגב לפניה, גם היא תידרש לתת דין וחשבון לציבור על התקלה שעלולה להכניס את ישראל לגל נוסף של תחלואה. במשרד הבריאות אומרים כי הם פועלים להקמת מתחם בדיקות גדול יותר.
2 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
מיכאלי מול הורוביץ. מי אחראי לשער הכניסה לישראל?
(צילום: הדר יואביאן, עמית שעל )
אחר הצהריים נכנסו לישראל טסים רבים לאחר בדיקות קורונה בנתב"ג, רובם עברו את מסכת הבדיקות בקלות יחסית אבל היו גם מי שהתלוננו על התארכות הזמן. אחת הנוסעות סיפרה שמרגע הנחיתה חיכתה לא פחות משעה ו-40 עד שהצליחה לצאת משדה התעופה. נוסעת אחרת סיפרה ש"זה היה כמו יציאת מצרים. אמנם היום כולם נבדקו, אבל זה לקח הרבה זמן".
בשבוע שעבר התחלפה באופן הדרגתי החברה המבצעת את בדיקות הקורונה בשדה התעופה עבור כל מי שנוחת בנתב"ג מטיסה בינלאומית - אומגה של בית החולים רמב"ם שסיפקה את שירות check2fly הוחלפה בפמי פרימיום. בהתאם להנחיות של משרד הבריאות, כל מי שמגיע לארץ מחויב לעבור בדיקה נוספת על הבדיקה שנעשית לפני העלייה לטיסה ארצה. ניתן להזמין תור מראש לבדיקה בנחיתה אבל זה לא מבטיח קדימות בתור. צוותים נוספים הוזעקו לשדה, וכדי לשחרר את העומס במקום הוחלט אתמול להוציא נוסעים מבלי שעברו בדיקות קורונה.
בשבוע הבא צפויה כמות הטיסות הבינלאומיות בנתב"ג לעלות, מיעדים מאירופה וגם מארצות הברית באופן שיגדיל את כמות המבקשים לעבור בדיקות קורונה בשדה לאחר הנחיתה. כל עוד אין שינוי בהנחיות משרד הבריאות או בהיערכות בביצוע הבדיקות בשדה, העומסים החריגים שראינו יחזרו על עצמם. בישראל מגבשים בימים אלו רשימת מדינות ירוקות שההגעה מהן תכלול הקלות משמעותיות.
במשרד הבריאות לא השיבו אמש לפניית ynet באשר למספר האנשים שנכנסו ללא בדיקה. על פי הודעת המשרד, ההחלטה לשחרר חלק מהנוסעים בלי בדיקה התקבלה בהתייעצות בין הנהלת המשרד להנהלת נתב"ג. "הוחלט באופן חריג לפטור מבדיקה נוסעים מחוסנים בארץ, ששבו רק מארצות שאינן מוגדרות ברמת סיכון גבוהה", הודגש. עוד נמסר כי צוותים נוספים הוזעקו לנמל התעופה על מנת לפתוח עמדות בדיקה נוספות: "בתחילת השבוע הבא יגדלו מספר עמדות הבדיקה וציוותי הבודקים".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב בנימין נתניהו
מירי רגב בנימין נתניהו
רגב ונתניהו ספגו ביקורת קשה בשעתו על הטיפול בשער הכניסה לישראל
(צילום: לע"מ)
כל מי שנכנס לישראל - מחוסנים ומחלימים - נדרש להציג תוצאה שלילית של בדיקת קורונה מסוג PCR טרם העלייה למטוס, שנעשתה לכל היותר 72 שעות טרם ההמראה. מי ששהה בחו"ל פחות מ-72 שעות פטור מההנחיה הזו (הזמן מחושב מרגע הנחיתה במדינה הזרה ועד ההמראה ממנה). אולם כל הנוסעים הנכנסים - וגם כאן זה כולל מחוסנים ומחלימים - נדרשים לבצע בדיקת קורונה נוספת בעת הנחיתה בישראל.
אל מדינות שמוגדרות ב"רמת סיכון מרבית" ניתן לטוס רק באישור ועדת חריגים, והחוזרים מהן - גם מחוסנים - נדרשים להיכנס לבידוד. הרשימה האדומה הזו כוללת את ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה.
אף שמנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה (שמונה על-ידי מירי רגב וטרם הוחלף) היה שותף מלא בגיבוש המתווה שקרס ברגעי שיא הנכנסים לישראל, מעדיפים במשרדה של מיכאלי לגלגל אחריות לפתח משרד הבריאות שבראשו עומד ניצן הורוביץ: "משרד הבריאות הוא האחראי הבלעדי למערך הבדיקות בעת הכניסה לישראל, לאחר עבודת מטה מתואמת עם מנכ"ל משרד התחבורה. לפיכך יש להפנות את כל הנוגע לתור ולבדיקות למשרד הבריאות. רשות שדות התעופה מספקת את השטח בלבד ואין לה נגיעה למערך הבדיקות, תפקודו והתור הנובע מכך. מנכ"ל משרד התחבורה נמצא בקשר רציף עם משרד הבריאות, כדי לראות כיצד ביכולתנו לסייע בזירוז הקמת מתחם בדיקות חיצוני לטרמינל ונרחב יותר, כדי לתת מענה מהיר לאור הגידול בטיסות הנכנסות".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פעל כל השבוע, לרבות בסוף השבוע, מול החברה שנבחרה להפעיל את מערך הבדיקות בנתב"ג, כדי שמספר עמדות הרישום והבדיקות יוגדל באופן מרבי ומיידי. במקביל פועל המשרד מול משרדי התחבורה, האוצר ומול רש"ת, כדי להקים במהרה מתחם בדיקות גדול יותר, שיאפשר התייעלות נוספת".