בחזרה לשיירות במלחמת העצמאות
(צילום: משה מזרחי)

בחאן שער הגיא נחנך אתמול (יום א') פרויקט שחזור השיירות שפרצו את הדרך לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות. "זה פרויקט שעבדו עליו שנתיים, האירוע היה מרגש", אמר לאולפן ynet שי לבנת, בנו של ניצול השואה אברהם לבנת ("בונדי") ז"ל שנמנה עם פורצי הדרך לירושלים.
לא מדובר על תצוגת שלדי כלי הרכב המשוריינים שמוכרים לעולים לירושלים, אלא על אנדרטאות הנצחת השיירות שפרצו כאמור את הדרך במלחמה שהונחתה על היישוב העברי בארץ ישראל מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם. את הפרויקט יזמו רשות הטבע והגנים והקרן לשמירת הטבע והמורשת, ושחזור כלי הרכב התאפשר הודות לתרומת משפחת לבנת.
2 צפייה בגלריה
שחזור השיירות בירושלים ממלחמת העצמאות
שחזור השיירות בירושלים ממלחמת העצמאות
שחזור השיירות לירושלים במלחמת העצמאות
(צילום: יוסי אלוני)
2 צפייה בגלריה
שחזור השיירות בירושלים ממלחמת העצמאות
שחזור השיירות בירושלים ממלחמת העצמאות
מימין: זאביק לבנת, שי לבנת, מפקד פיקוד מרכז אלוף ידעי, מתן וילנאי וצביקה לבנת
(צילום: יוסי אלוני)
"זו יוזמה של החבר'ה הוותיקים מדור הפלמ"ח בראשות אלוף עמוס חורב, איש מדהים בן 97 שאני מאחל לאנשים בני 30 להישמע כמוהו. הייתה פה מלאכת רסטורציה מדהימה בעיניי של בחור בשם אורי בן ארצי שעשה את העבודה ביחד עם צוות של חברת "תעבורה" (שאותה הקים "בונדי") תקופה ארוכה.
"יש פה דיוק בפרטים ואפילו הוכנסו המספרים האותנטיים של הבריטים על אוטובוס שנתרם על ידי חברת אגד. הצוות שיפץ את האוטובוס, הייתה עבודה מדהימה וכמובן שהגיעו מנופים ענקיים של חברת 'תעבורה' שהניחו את זה במקום בצורה מושלמת".
- אביך לחם באותן שיירות תובלה. "כן, אבי היה פליט שואה שהגיע אחרי בריחה הרואית ממחנה עבודה של הנאצים בהונגריה. הוא הצטרף לשורות האצ"ל, אבל בעניין של ירושלים הנצורה הוא מהר מאוד הצטרף לכוחות של הפלמ"ח. הם ניסו לתחזק את העיר הנצורה שהייתה בלי מזון, מים, תרופות ותחמושת. זה היה מבצע יוצא דופן של דור שהגיע מהשואה ישר לתוך קרבות ומלחמות.
"מתן וילנאי, שהוא ראש הפורום הציבורי של הקרן לשמירת הטבע והמורשת, סיפר שבתור ילד בן 4 הוא זוכר שהיה רץ ומנופף לשיירות האלה עם הידיים כי זה בעצם היה מקור החיים של התושבים בירושלים בעת ההיא. כשהיו שואלים את אבא מה שלומו, הוא תמיד היה עונה 'בונים מולדת'. היום התקופה היא טיפה יותר צינית, אבל הדור הזה שאמר את הדברים באמת התכוון לזה".