כמו בירושלים, גם בעולם מבולבלים הבוקר (יום ד') בכל הנוגע לעתידה הפוליטי של ישראל. כלי התקשורת הזרים מדווחים כי מסתמן שהמבוי הסתום לא ייפרץ וכי ישראל דוהרת לעבר מערכת בחירות חמישית בתוך מעט יותר משנתיים. עם זאת הם גם מקדישים תשומת לב נרחבת למי שעשויים לפרוץ את המבוי הסתום הזה: יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר רע"ם מנסור עבאס.
האיש שיכול להכריע: מנסור עבאס באולפן ynet
(צילום: אביהו שפירא)

7 צפייה בגלריה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם גרדיאן
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם גרדיאן
"המבוי הסתום נמשך". הדיווח הבוקר ב"גרדיאן" הבריטי
7 צפייה בגלריה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם BBC
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם BBC
"לנתניהו אין רוב". כותרת אתר האינטרנט של BBC, היום
7 צפייה בגלריה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם סקיי ניוז
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם סקיי ניוז
"נתניהו לא הגיע לרף הדרוש". רשת "סקיי ניוז" הבריטית
"מפלגתו של נתניהו מובילה, אבל ניצבת בפני קשיים בדרכה להקים ממשלה", דיווח "ניו יורק טיימס" בכותרת הכתבה שהקדיש לבחירות בישראל, והסביר: "התוצאה המעורפלת עלולה להאריך את חוסר הוודאות הפוליטי ואת הקיטוב שגורמים לישראל להתגלגל ממערכת בחירות אחת לשנייה, כשבכל פעם היא אינה מצליחה להקים ממשלה יציבה. היא עלולה להוביל גם למערכת בחירות חמישית".
נת'ניאל רייקיץ', איש אתר אתר הסטטיסטיקה והפוליטיקה האמריקנית 538, העוקב אחר מערכות בחירות בארה"ב, שיתף הלילה בטוויטר את אחד הדיווחים על כך ששוב אין מנצח ברור בבחירות בישראל, ובפרפרזה על משפטו הידוע של אלברט איינשטיין ש"אי-שפיות היא לעשות אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות" כתב: "אי-שפיות היא לקיים את אותה מערכת בחירות ארבע פעמים בתוך שנתיים ולצפות לתוצאות שונות".
7 צפייה בגלריה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם קוריירה דלה סרה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם קוריירה דלה סרה
"נתניהו הכריז על ניצחונו, אבל בשביל ממשלה הוא זקוק לימין הקיצוני". "קוריירה דלה סרה" האיטלקי
במהדורה הבינלאומית של BBC ושל ה"גרדיאן" הבריטיים תפסו הבוקר הבחירות בישראל את הכותרת הראשית של האתר: "לנתניהו אין רוב להקמת ממשלה", דיווח תאגיד השידור, והעיתון המזוהה עם השמאל הבריטי והאירופי הכריז כי "לפי התוצאות הראשוניות המבוי הסתום נמשך".
במהלך הלילה, כשהסתמן לזמן מה שיחד עם "ימינה" יוכל בנימין נתניהו להגיע ל-61 מנדטים בכנסת ולהקים קואליציה, כבר החלו כלי תקשורת בעולם להסביר לקוראים שלהם מיהו נפתלי בנט: "בנט, 48, היה שר ההגנה של נתניהו אבל מאז פתח חזית נגדו, וכעת הוא מסתמן כמי שעשוי להיות ממליך המלכים", כתבו ב"גרדיאן". בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP אף הקדישו לבנט כתבת פרופיל שלמה משלו, והסבירו: "בנט, מולטי-מיליונר ויזם הייטק לשעבר, היה חלק מהקואליציה של נתניהו שקרסה ב-2018, אבל הוא לא הוזמן להצטרף לממשלת האחדות שנתניהו הקים במאי אשתקד, והצעד נתפס כביטוי לבוז האישי שראש הממשלה הממשלה רוחש לו אף שהם חולקים את אותה אידיאולוגיה".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מנסור עבאס
נפתלי בנט מנסור עבאס
בלילה בנט, בבוקר עבאס. מנהיגי ימינה ורע"ם
(צילום: עידו ארז, עמית שעל)
בשעות הבוקר כבר החלה תשומת הלב העולמית לנדוד למקום אחר – אל כפרי הבדואים בנגב ואל מעוזי התנועה האיסלאמית בישראל: "מפלגה ערבית קטנה הולכת ומסתמנת כממליכת המלכים הפוטנציאלית", דיווחה סוכנות הידיעות AP. "כמו בנט, ראש מפלגת רע"ם מנסור עבאס אינו שולל הצטרפות לאף אחד משני המחנות".

ישראל שוברת ימינה

ברבים מכלי התקשורת הזרים הדגישו הבוקר את העובדה שכדי להקים כל ממשלה שהיא יהיה נתניהו חייב להישען על קולותיה של רשימת הציונות הדתית. "זו רשימה הכוללת פוליטיקאים שהביעו בגלוי השקפות אנטי-להט"ביות ורוצים לגרש ערבים 'לא-נאמנים' מהמדינה", הסבירו ב"גרדיאן". "אחד המועמדים הקיצוניים ביותר בה, איתמר בן גביר, נהג עד לשנה שעברה לשמור תלויה בסלון ביתו תמונה של ברוך גולדשטיין, מתנחל שב-1994 רצח ביריות 29 מתפללים פלסטינים בחברון בשעה שקיימו את תפילת הבוקר". ב-CNN ציינו כי רשימת הציונות הדתית כוללת תומכים של "הרב הקיצוני מאיר כהנא, שעל מפלגתו-שלו נאסר בשנות ה-80 לרוץ בבחירות בשל היותו גזען".
7 צפייה בגלריה
סמוטריץ ובן גביר
סמוטריץ ובן גביר
בן גביר, סמוטריץ' והחגיגה ברשימת הציונות הדתית. ב"גרדיאן" דיווחו: ברוך גולדשטיין על הקיר בסלון
(צילום: יאיר שגיא )
7 צפייה בגלריה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם קוריירה דלה סרה
בחירות 2021 ב ישראל סיקור בעולם קוריירה דלה סרה
מדווחים ב"לה מונד" הצרפתי על היעדר ההכרעה
סוכנות הידיעות רויטרס ציינה כי אם נתניהו יצליח להקים ממשלה עם בנט והציונות הדתית, "תהיה זו אחת הממשלות הימניות בתולדות ישראל", וכי היא צפויה להיתקל בקשיים ביחסיה עם הממשל האמריקני בראשות ג'ו ביידן והמפלגה הדמוקרטית. ב-AP הסבירו לקוראים כי "התוצאות מעידות על הפנייה המתמשכת של הבוחרים הישראלים לעבר הימין, המחנה התומך בהתנחלויות בגדה המערבית ומתנגד לוויתורים בשיחות השלום עם הפלסטינים".
בכלי התקשורת הזרים ציינו את הישגיהן המפתיעים של העבודה, של מרצ ובעיקר של כחול לבן בראשות בני גנץ, ותשומת לב מיוחדת הקדישו לעובדה שגם מבצע החיסונים המוצלח של ישראל לא הצליח כנראה להביא לנתניהו את ההכרעה שעליה חלם. ב"קוריירה דלה סרה" האיטלקי ובסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי אף שהמבצע קצר שבחים בעולם ועמד במוקד הקמפיין של נתניהו, הוא לא הספיק לו כדי להשיג ניצחון חד-משמעי. "עתידו של נתניהו אינו ברור, תמונת המצב קפואה", דיווחה רויטרס בכותרתה. "אם השיחות להקמת קואליציה לא יפרצו את המבוי הסתום, ישראל עלולה לגלוש למערכת בחירות חמישית".