נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע אתמול שארצו מצאה שדה גז טבעי בים השחור. לפי ארדואן מדובר בשדה הגז הגדול ביותר שטורקיה מצאה עד כה.
מאגר הגז נמצא במהלך פעילותה של ספינת הקידוח "פתיח", שפועלת באזור מאז 20 ביולי. ארדואן אמר שספינת הקידוח מצאה את הגז בשדה שמכונה "טונה-1" מול חופיה של העיירה ארגלי במחוז זונגולדאק בצפון טורקיה.
3 צפייה בגלריה
טורקיה ארדואן מודיע על מציאת גז טבעי בים השחור
טורקיה ארדואן מודיע על מציאת גז טבעי בים השחור
ארדואן מודיע על מציאת הגז בים השחור
(צילום: AP)
"גילוי הגז הטבעי בים השחור הוא הגדול בהיסטוריה של טורקיה", אמר ארדואן. הוא ציין ששטחו של שדה הגז הוא 320 מיליארד מ"ק, ושטורקיה מקווה שבאזור יהיו תגליות נוספות. "אללה פתח לנו את הדלת לעושר חסר תקדים", הכריז נשיא טורקיה, ואמר שארצו לא תעצור עד שתהפוך ליצואנית אנרגיה.
הנשיא הוסיף שטורקיה מקווה להתחיל לשאוב את הגז בים השחור עד 2023 - אז תציין 100 שנה להקמת הרפובליקה המודרנית שלה. המומחים מעריכים שייתכן שמדובר בתהליך שיימשך עשור, ושטורקיה תשקיע מיליארדי דולרים כדי לעשות שימוש מסחרי בגז.
שר האנרגיה הטורקי, פתיח דומז, אמר שארצו בוחנת כעת את הממצאים מחיפושים בשטח אחר בים השחור, של 6,000 קמ"ר. טורקיה מקווה שגם שם היא תמצא גז. "ההנחה של המומחים שלנו היא שאנחנו עשויים למצוא שם דפוסים דומים", אמר היום השר.
אם טורקיה אכן תצליח לשאוב את הגז היא צפויה להקטין את התלות שלה ברוסיה, איראן ואזרבייג'אן. ייבוא האנרגיה משלוש המדינות האלה עלה לטורקיה בשנה שעברה 41 מיליארד דולר. קיצוץ בייבוא האנרגיה יחזק את כלכלת המדינה ויעזור להקל על הגירעון הכרוני שלה, שגרם לערך הלירה הטורקית לצנוח לשפל.
דומז אמר שבעקבות התגלית בים השחור טורקיה מצפה לירידה משמעותית בייבוא הגז. הוא אמר שעבור האזרחים שאיבת הגז תוביל להוזלה בעלויות. "אנחנו כבר יכולים לומר שהגז שנפיק בעצמנו יהיה 'כלכלי יותר' מהגז שאנחנו מייבאים. כשיש שפע ממוצר מסוים ירידת המחירים בלתי נמנעת".
הגילוי הטורקי מגיע בזמן מתיחות גדולה בין טורקיה ליוון במזרח הים התיכון, בקרב על מאגרי הגז והנפט באזור. החודש הורה ארדואן לחדש את חיפוש המשאבים מול החוף הדרומי של טורקיה, באזור שיוון טוענת לריבונות עליו. טורקיה התעמתה עם יוון, קפריסין והאיחוד האירופי, וצרפת החליטה להגביר את הנוכחות הצבאית שלה באזור. ארדואן התעלם מהקריאות של האיחוד האירופי להפסיק בהקדם את הפעילות הטורקית במזרח הים התיכון.