1 צפייה בגלריה
מוחמד כנאענה
מוחמד כנאענה
מוחמד כנאענה
(צילום: גיל אליהו)
מוחמד כנעאנה (56), חבר בוועדת המעקב של ערביי ישראל, הואשם היום (חמישי) בהסתה לטרור וגילוי הזדהות עם ארגוני טרור. על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, כנעאנה פרסם במספר הזדמנויות בכמה חשבונות פייסבוק בהן החזיק דברי הסתה לטרור ולאלימות, עידוד תמיכה ‏והזדהות כלפי מעשי טרור ודברי שבח אהדה, תמיכה והזדהות עם ארגוני טרור ביניהם חמאס, החזית העממית והג'יהאד האיסלאמי. בפרקליטות מסרו כי התכנים שפרסם זכו לחשיפה והיוו במה גם לאחרים להביע תמיכה.
באחד המקרים, כך נכתב באישום, פרסם כנעאנה בפייסבוק סרטון של נאום שנשא בתהלוכה פוליטית בשייח ג'ראח בירושלים, כשלצדו עומדים חיילים ושוטרים שאבטחו את האירוע. הוא נאם בפני כ-300 איש, בהם אנשי ציבור וחברי כנסת, ודבריו כללו הסתה וטרור כאשר שיבח את תושבי רצועת עזה בזמן מבצע שומר החומות.
במהלך הנאום פנה אל עבר החיילים ושוטרי המג"ב שעמדו סביבו וכללו אף חיילים ושוטרים ממוצא ערבי ודרוזי, ותוך שהוא מצביע עליהם אמר: "החיילים שנמצאים פה, הברברים שרוצחים את העם שלנו, יש בהם ערבים, יש בהם מוסלמים, נוצרים ודרוזים. תתביישו לכם, תתביישו לכם, אתם ערבים - צאו מהצבא, עזבו את צבא הכיבוש. הכיבוש יהרוס לכם את הבתים, ירצח את ילדיכם, יזהם את המקומות הקדושים. תעזבו את האויב ותחזרו לחיק עמכם".
עם האזעקות בירושלים: מחיאות כפיים בשייח ג'ראח
במקרה אחר המתואר בכתב האישום פרסם הנאשם את תמונתו של רמדאן עבדאללה, ממייסדי הג'יהאד האיסלאמי, שביצע פיגועים רבים בישראל. מעל התמונה, אותה פרסם ביום השנה למותו של עבדאללה, כתב: "המנהיג הלאומי. עומד איתן על עמדותיו, הלוחם העקשן, יעלה כשהיד. הקללה על הקולוניאליזם, עוזריו הבוגדים והמשת"פים. אני מתגאה מאוד, אני החילוני, הלאומי, הערבי המרקסיסט.הייתי חבר של בניך בבתי הכלא ואהבתי את החיים איתם, מכבד ומעריך את התנועה הלוחמנית בכל אהבה וחיבה".
הפרקליטות מבקשת להורות על מעצרו של כנעאנה עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. לחובתו עבר פלילי הכולל 14 הרשעות ובהן מגע עם סוכן זר, תמיכה בארגון טרור וחברות בהתאגדות בלתי חוקית, שבגינן נגזרו עליו בעבר במצטבר 100 חודשי מאסר בפועל.
בבקשת המעצר של הפרקליטות נכתב כי אופי העבירות המיוחסות ונסיבות ביצוען - לרבות העובדה כי חלק מהפרסומים נעשו כחלק מגל ההתפרעויות והתקיפות האלימות האחרון כנגד שוטרים ואזרחים בזמן מבצע שומר החומות - מלמדים כי קיים יסוד סביר לחשש שכנאענה יסכן את ביטחון הציבור ומבססות את המסקנה כי אין חלופת מעצר אשר יכולה לאיין מסוכנותו.
"מסוכנותו איננה מסוכנות ערטילאית, אלא שבעצם העובדה שביצע חלק מהמעשים המיוחסים לו בכתב האישום, מגלה המשיב במעשיו כי הוא מוסת ומסית, ומשכך הוא מסוכן באופן אישי וקונקרטי", כתבו בפרקליטות.