חמושים רצחו יותר מ-100 איש במדינת המחוז בנישנגול-גומאז במערב אתיופיה. תושבים סיפרו שהם נמלטו מבתיהם, בטבח שהיה באזור שבו יש סכסוך אתני קשה ומתקפות רבות.
נציבות זכויות האדם באתיופיה דיווחה שהמתקפה הייתה בכפר בקוז'י, סמוך לעיירה בולן במחוז מתקל, שבו חיות קבוצות אתניות רבות. אתיופיה סובלת מסכסוכים אתניים רבים מאז שראש הממשלה אביי אחמד התמנה לתפקיד באפריל 2018, והאיץ את הרפורמות הדמוקרטיות במדינה. אביי מנסה לקדם אחדות לאומית במדינה שבה חיות יותר מ-80 קבוצות אתניות שונות. הבחירות שאמורות להתקיים בשנה הבאה רק מחריפות את המתיחות.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. ביקר אתמול באזור שבו היה הטבח
(צילום: רויטרס)
הטבח בבנישנגול-גומאז היה יום אחרי שראש הממשלה ביקר באזור, וקרא להרגעת הרוחות אחרי כמה מתקפות קטלניות בחודשים האחרונים. ב-14 בנובמבר תקפו חמושים אוטובוס במתקל ורצחו 34 בני אדם. ראש הממשלה אביי, חתן פרס נובל לשלום, צייץ אתמול בטוויטר: "הרצון של האויבים לפלג את אתיופיה מבחינה דתית ואתנית עדיין קיים - אבל לא יתממש".
אחת הקבוצות האתניות הבולטות בבנישנגול-גומאז היא הגומאזים. בשנים האחרונות עברו לאזור חקלאים ואנשי עסקים ממדינת המחוז הסמוכה אמהרה, והכעיסו גומאזים שהתלוננו שקרקעות נגזלו מהם. חלק מהמנהיגים האמהרים טוענים כעת שחלק מהאדמות - במיוחד באזור מתקל שבו היה הטבח - שייכות להם לפי חוק.
3 צפייה בגלריה
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
לוחם לוחמים ב צבא אתיופיה באזור תיגראי
מוקד סכסוך נוסף: מדינת המחוז תיגראי
(צילום: AFP)
חקלאי מהעיירה בולן ששרד את הטבח סיפר לרויטרס שהוא ספר 82 גופות בשדה ליד ביתו. הוא אמר שהוא, רעייתו ותשעת ילדיו התעוררו לקול יריות וברחו מהבית כששמעו את החמושים צועקים: "תתפסו אותם". רעייתו וחמישה מהילדים נורו למוות, עוד ארבעה הצליחו לברוח וכעת נעדרים. החקלאי נורה בישבנו. חסן, שגר גם כן בעיירה, ספר 20 גופות בשדה אחר. הוא סיפר שגברים חמושים הסתערו על האזור בסביבות שש בבוקר. כשהוא הרים את נשקו כדי להתגונן מפני החמושים הם ירו בבטנו.
רופא מקומי סיפר שהוא והצוות שלו טיפלו ב-38 פצועים, רובם סובלים מפצעי ירי. הורים אמרו לו שילדיהם נדקרו למוות, ושחמושים הציתו את הבתים ואז ירו במי שניסו לברוח. "לא היינו מוכנים לזה, נגמרו לנו התרופות", אמר עובד בבית חולים שטיפל בפצועים.
3 צפייה בגלריה
סודן מחנה פליטים אום ראקובה אתיופים ש ברחו מה מלחמה ב אתיופיה תיגראי
סודן מחנה פליטים אום ראקובה אתיופים ש ברחו מה מלחמה ב אתיופיה תיגראי
מחנה פליטים בסודן לאתיופים שברחו מתיגראי
(צילום: AFP)
ראש הממשלה אביי מתמודד בתקופה האחרונה עם כמה סכסוכים נוספים באתיופיה. במדינת המחוז תיגראי בצפון אתיופיה נלחם הצבא במשך חודש וחצי במורדים המקומיים. קרוב ל-950,000 הפכו לפליטים בעקבת המלחמה. שליחת הכוחות הפדרליים לאזור העלתה חשש שבאזורים רגישים אחרים לא תהיה נוכחות מספקת של כוחות הביטחון.
בנוסף מתמודדת אתיופיה עם מורדים במדינת המחוז אורומיה, ועם ג'יהאדיסטים סומלים שפועלים לאורך הגבול המזרחי שלה.