נשיא ארה"ב דונלד טראמפ דחה הלילה (יום ב') את ההצעה להיות בין המתחסנים הראשונים נגד נגיף הקורונה, ואמר כי הוא סבור שגם עובדי הבית הלבן לא צריכים להתחסן ראשונים במסגרת התוכנית האמריקנית. "ביקשתי לעשות את התיקון הזה. אין לי מועד לקבלת החיסון, אבל אני צופה שאעשה זאת בזמן המתאים", כתב טראמפ בציוץ בטוויטר.
5 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ
טראמפ. לא מתכוון להיות מראשוני המתחסנים
(צילום: GettyImages)
דבריו של הנשיא האמריקני באו בצל דיווחים בארה"ב הלילה ולפיהם אנשי צוות חיוניים בבית הלבן וכמה גורמים בממשל האמריקני יקבלו את החיסונים ב-10 הימים הקרובים. טראמפ, נזכיר, כבר נדבק בקורונה והחלים. הוא אף אושפז במשך כמה ימים בבית חולים וקיבל קוקטייל נוגדנים ניסיוני. אחרי שהשתחרר אמר כי ההידבקות שלו בקורונה היא "ברכה מאלוהים".
סגנו של טראמפ, מייק פנס, שלפי הדיווחים אמור היה לקבל הצעה להיות אחד המתחסנים הראשונים ביחד עם הנשיא, אמר בחודש ספטמבר האחרון כי הוא יתחסן ברגע המתאים לכך ובמקביל לאנשים עם מאפיינים דומים לו בכל הנוגע לסיכון להידבק. "ברגע הזה, אני ומשפחתי, לא נהסס", אמר אז.
ארה"ב: משאיות ראשונות עם חיסונים יצאו למרכזי ההפצה

במקביל, לפי שעה לא ברור אם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, סגניתו קמלה האריס וחברי צוות המעבר של הנשיא הנבחר יקבלו הצעה להתחסן בקרוב. ביידן, נזכיר, צפוי להיכנס לבית הלבן לאחר השבעתו ב-20 בינואר. היום תתקיים ההצבעה בחבר האלקטורים, הגוף שבידיו מופקדת באופן רשמי הסמכות לבחור את נשיא ארה"ב. ביידן הבטיח לעצמו בבחירות ב-3 בנובמבר 306 אלקטורים, וצפוי לקבל היום את החותם הסופי על כניסתו לבית הלבן.
הדיווחים הראשוניים ולפיהם אנשי הבית הלבן יהיו מראשוני המתחסנים גררו ביקורת ברשתות החברתיות, בין היתר מאחר שטראמפ עורך בבית הלבן לעיתים קרובות אירועים שבהם אין שמירה על ריחוק חברתי. המשתתפים באירועים הללו לרוב לא עוטים מסכות, ומלבד הנשיא, גם רבים מאנשי ממשלו כבר נדבקו בנגיף. אירוע הדבקה המוני שכזה היה כנראה זה שבו הוכרזה מועמדותה של השופטת איימי קוני בארט לשופטת עליון.
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס ג'ו ביידן כנס בחירות ווילמינגטון דלאוור
קמלה האריס ג'ו ביידן כנס בחירות ווילמינגטון דלאוור
האריס עם ביידן. לא ברור אם יתחסנו בקרוב
(צילום: AP)
לפני כיומיים דווח בארה"ב כי אחרי שטראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר ולפני שביידן ייכנס אליו ייערך בו חיטוי יסודי, בניסיון למנוע התפשטות של נגיף הקורונה. לפי דיווח ב"פוליטיקו", מבצע החיטוי שיקדם לכניסתו של ביידן לבית הלבן יכלול ניקוי של כל מקום שיד אדם נוגעת בו, כגון רהיטים, ידיות ומפסקים. כמו כן, רוב העובדים בבית הלבן של עידן ביידן יעבדו תחילה מהבית.
אתמול יצאו משאיות ראשונות עם חיסונים של חברת "פייזר" ממפעל הייצור בקלמזו, מישיגן, לקראת מבצע החיסונים הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית, שיחל היום. ההפצה החלה לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר בסוף השבוע את השימוש בחיסון.
5 צפייה בגלריה
משלוח משאיות חיסון חיסונים קורונה פייזר מישיגן קלמזו
משלוח משאיות חיסון חיסונים קורונה פייזר מישיגן קלמזו
החיסונים של "פייזר" בדרכם לנקודות ההפצה בארה"ב
(צילום: AP)
בשלב הראשון יישלחו כ-3 מיליון מנות חיסון לכל 50 המדינות, ותינתן עדיפות לעובדי שירותי הבריאות ולדיירי בתי האבות. גורמים פדרליים אמרו כי המשלוחים הראשונים של החיסון יגיעו היום ל-145 מרכזי הפצה. 425 מרכזים נוספים יקבלו את החיסונים מחר ו-66 הנותרים ביום רביעי.
ארה"ב הפכה בסוף השבוע למדינה השישית שאישרה את החיסון של פייזר, אחרי בריטניה, בחריין, קנדה, סעודיה ומקסיקו. מבצע החיסונים יחל בשעה שמניין המתים בארה"ב מתקרב ל-300 אלף בני אדם. 1.1 מיליון נדבקים חדשים אובחנו בארה"ב ב-5 הימים האחרונים בלבד, ומספר הנדבקים הכולל מפרוץ המגפה עומד על יותר מ-16 מיליון. ארה"ב מקווה שתצליח לחסן 20 מיליון בני אדם עוד החודש.