יפה בן דויד: "אם לא ייענו לדרישות - נשבות"
(צילום: שמוליק דודפור)

בכל שנה לפני 1 בספטמבר הופכת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לאחת מהדמויות המשמעותיות והמתוקשרות במדינה, אבל במשבר הקורונה הפרופיל התקשורתי שלה עלה עוד יותר, וכך גם החשיבות שלה בקרב מיליוני ההורים בישראל. במסגרת ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" שהתקיימה היום (ד'), שעה קלה אחרי ששר החינוך יואב גלנט התחייב ששנת הלימודים תיפתח כסדרה, היא מיהרה לצנן את ההתלהבות: "היום הכרזתי שלושה סכסוכי עבודה - אחד בנושא פנסיה, השני על ימי מחלה והשלישי בנושא של עובדי הוראה בקבוצות סיכון. אם לא יימצא פתרון לשלושת הנושאים כפי שציינתי שנת הלימודים לא תיפתח".
- ב-1 בספטמבר אולי תהיה שביתה? "נכון, זה תלוי באוצר. אם לא ייענו הדרישות שלנו".
- אמר כאן השר גלנט שעובדים על מתווה להגדלת פנסיה לאותם עובדי הוראה בסיכון. זה לא פתרון מספק? "לא, הפנסיה זה הסכם שצריך להיחתם. לא יכול להיות שציבור עובדי הוראה לא יקבל במשך שבע שנים את הפנסיה שמגיעה לו. לא יכול להיות שעל כל יום היעדרות ינכו לעובד הוראה 1.4 ימים, בפרט בשעת משבר הקורונה שבו מנוצלים ימי המחלה.
"יש התקדמות גדולה מאוד בשני ההסכמים, גם ימי מחלה וגם הפנסיה. לדעתי כבר עכשיו ניתן לחתום עליהם. ציבור עובדי ההוראה המתין במשך שנה שלמה. גם בשנה קודמת הכרזנו סכסוך עבודה, הייתה פריצת דרך גדולה מאוד והגענו להסכמות. שנה שלמה, ריבון העולמים. אנחנו דורשים לסיים עם זה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד בוועידת החינוך
(צילום: מוטי קמחי )

על סוגיית מורים בסיכון לקורונה הוסיפה בן דויד: "לפני חודש נפטרה גננת בפתח תקווה שהייתה בקבוצת סיכון. מה קורה עם עובדי ההוראה שנמצאים בקבוצת סיכון? הם נאלצים להגיע לעבודה?".
- את יודעת להגיד כמה כאלה יש? "אנחנו קיבלנו קרוב ל-1,500 פניות. אנחנו הצענו את הפתרון - שילמדו את התלמידים שנמצאים בסיכון, ושילמדו למידה מרחוק".
- בואי ננסה להביט מהכיוון השני. גם ההורים נאלצו לשבת בבית. עכשיו חופש גדול. נמאס להם לשמוע על הצהרות. הם רק רוצים שהילדים שלהם ילכו לבית הספר. מה את אומרת לאותם הורים? "אני אומרת שהם צודקים. אבל מה לעשות שמשבר הקורונה נפל עלינו, ומי שהיה צריך להתמודד הכי הרבה עם המשבר זה ציבור עובדי ההוראה? היה יום שישי כשראש הממשלה החליט על סגירת מוסדות החינוך, וביום ראשון כבר הפעלנו למידה מרחוק. זאת אומרת, המורים שהתרגלו לעבוד בצורה מסוימת, פרונטלית, הלכו והמציאו את עצמם מחדש, עבדו שעות על גבי שעות כדי לתת את המענה".
- השאלה אם זאת התקופה לאיים בשביתה. "ההסכמים האלה נגררים שנים. מי שגורר רגליים זה משרד האוצר, לא אנחנו".

3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט. "תנו מסגרת אחידה"
(צילום: שאול גולן)
- אמרת שהמתווה של משרד החינוך ריק מתוכן, למה? "אחת הבעיות המרכזיות היא שאנחנו לא מבינים למה בגנים ובכיתה א'-ב' הם בכיתות מלאות, ובכיתה ג'-ד' הם יהיו קפסולות".
- אומרים שההדבקה עד גיל עשר היא יחסית מזערית, ושבבית הספר של החופש הגדול כמעט לא נדבקו. "ואנחנו רואים ושומעים מקרים אחרים, שגם הילדים הקטנים הם נשאים ומדביקים".
- אז אתם מבקשים לפצל גם את הגנים וכיתות א'-ב' לקפסולות? "אנחנו מבקשים תשובות. כל עוד אין הנחיות - יש הפקרה".
- שמענו הורים וילדים מתלוננים על הלמידה מרחוק, ושלהגיע כמה שעות בשבוע זה לא יעיל. אפשר בכלל ללמד ככה? או שזה רק יעמיק את הפערים בחברה הישראלית? "אם מישהו חושב שיצליחו ללמד כמו כל שנה רגילה - הוא טועה. אף אחד לא מצפה לזה. הקורונה היא משבר גדול מאוד, ולכן צריך להתנהל במשך השנה הזאת תוך כדי המשבר. מה שחשוב הוא שהמקצועות שחשובים ילומדו".
- המורים עצמם עדיין לא יודעים מה תוכניות הלימודים ומה מצפים מהם? "אני רוצה להביע את הוקרתי ותודתי למנהלי בתי הספר שמגויסים כדי לראות איך הם יכולים ליישם את המתווה. אמרנו למשרד החינוך: ברגע שתתנו את המסגרת אחידה של המתווה - התוכן זה אוטונומיה של מנהלי בתי הספר. תנו להם את האוטונומיה, הם יעשו הכי טוב שאפשר".
- לקראת סיום, ננסה לדבר באחוזים: מה הסיכוי שתהיה שביתה ב-1 בספטמבר? "את השאלה הזאת צריך להפנות לאוצר. ברצותו הוא יכול לגמור את שלושת הסכסוכים האלו ולפתוח את השנה. אני יכולה להגיד רק דבר אחד: אנחנו לא נוותר על פנסיה, ימי מחלה ופתרון לעובדי הוראה שנמצאים במצבי סיכון".
נתניהו והשרים דנים בסוגיית מועד חידוש הלימודים

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון עם השרים גלנט, אדלשטיין וכץ על מנת להבטיח את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. "אנחנו עושים הכל כדי לאפשר את פתיחת הלימודים ב-1 בספטמבר", אמר. ,אנחנו גם דואגים לכך שיהיו את כל האמצעים, המשאבים הכספיים, החומריים והארגוניים".
יו"ר ארגון המורים רן ארז פנה במכתב לחברים בארגון והבהיר: "הדבר הדחוף הוא לדאוג לפתיחת שנת הלימודים. כל התירוצים והסיבות למניעת פתיחתה מתגמדים בפני הצורך החיוני לעשות כן. אנו ממשיכים להיערך ולטפל בהשגת פתרונות למען כולנו".
סיון חילאי השתתפה בהכנת הכתבה