פרסום ראשון: מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, לא ממתין למשטרה. אחרי שהיה היחיד שלקח אחריות פומבית על האסון במירון, כבר למחרת מותם של 45 החוגגים בהילולה, החליט לביא לדאוג גם לעצמו - ול-ynet נודע כי הוא שכר את שירותיו של עורך דין בכיר.
עורך הדין הוא דורי קלגסבלד, שעומד בראש משרד המתמחה בליטיגציה אזרחית ופלילית, וייעץ בעבר לאישי ציבור ואנשי עסקים בכירים רבים. ניצב לביא כבר שוחח עמו לאחרונה בנוגע לאסטרטגיה שעליו לנקוט לקראת החקירה הצפויה במחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש), ולפני ועדת חקירה שעשויה לקום.
3 צפייה בגלריה
עו"ד עורך דין דורי קלגסבלד ניצב שמעון לביא
עו"ד עורך דין דורי קלגסבלד ניצב שמעון לביא
עו"ד קלגסבלד וניצב לביא. בשלב זה ייעץ לשמור על שתיקה
(צילום: דן לב צילום בעמ, טל שחר)
ניצב לביא מוקיר תודה בעקבות גל התמיכה

לביא, 52, מכהן מעט פחות משנתיים בתפקיד, ועלה לתודעת הציבור בעקבות האסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה. בבוקר שאחרי הוא היה היחיד שהתייצב מול מצלמות ואמר "אני אחראי, לטוב ולרע", ולכן זכה לאהדה ציבורית.
להבדיל ממפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, ומקצינים אחרים – לביא לא עסק בשאלת אחריותם של עמיתיו. זאת אף שאת התוכנית אישר המפכ"ל. בימים שלאחר האסון הזהירו את לביא מקורבים לו מפני האפשרות שיישא לבדו באחריות, ושוטרים שהביעו בו תמיכה חששו ש"הוא יהיה השעיר לעזאזל היחיד".
"ככה הוא גדל וזה נראה לו טבעי", אמר קצין בכיר שמכיר את מפקד המחוז על התנהלותו. אולם ייתכן שהקו נסדק אחרי שלביא ראה שגם במטה הארצי רומזים כי האחריות מוטלת בעיקר על המחוז, בנוסף לדברי המפכ"ל שהרחיק עצמו מהאסון.
3 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
3 צפייה בגלריה
עו"ד עורך דין דורי קלגסבלד
עו"ד עורך דין דורי קלגסבלד
עו"ד קלגסבלד בכנס לצד המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו
(צילום ארכיון: יאיר שגיא)
אחרי שהתייעץ עם כמה אנשים שהמליצו לו שלא לסמוך על המשטרה, לביא הגיע לעו"ד קלגסבלד. ל-ynet נודע כי מפקד המחוז לא עדכן את עמיתיו במשטרה, כבר קיים עם קלגסבלד פגישת עבודה – ובה ככל הנראה יעץ לו עורך הדין לשמור על שתיקה בשלב זה. "הוא מבין שלא יהיה מנוס מחקירה שלו במח"ש, וכנראה גם ועדת חקירה. הוא לא אמור להיות השעיר לעזאזל של המשטרה וטבעי שהוא יתגונן", אמר קצין בכיר.
הראשונים להיחקר במסגרת הפרשה לפני כשבועיים היו שני מהנדסים שאישרו תוכניות הנדסיות במתחם. הם נחקרו באזהרה במשרדי היחידה הכלכלית בלהב 433, לאחר שהמשטרה פשטה על בתיהם של השניים - אחד מהם שימש כמנהל בטיחות והשני כיועץ בטיחות. במשטרה ניסו לבדוק אם הם ערכו את הבדיקות הנדרשות במקום לקראת ההילולה.
בשבוע שעבר נחקרו באזהרה גם שני בכירים במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים - הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז, וישראל דרעי - מנהל הצפון במרכז. השניים נחקרו ביחידה הארצית לחקירות כלכליות, ושוחררו לאחר מכן בתנאים מגבילים.