שידור ישיר ממליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ עקץ את נתניהו בעקבות גרירת הרגליים באישור תקציב המדינה, והטיח בו: "אזרחי ישראל צופים בנו. הם מבקשים ממשלה שתעשה שלום בבית, ממשלה מתפקדת שתשרת אותם במשבר הקשה ביותר שפגש אותנו בעשורים האחרונים. אתה יודע היטב שהושטתי לך יד למרות קשיים רבים. עשיתי זאת למען המלחמה בקורונה וכדי להימנע מסכנה של מלחמת אחים. חברתי כשותף במאבק למען חייהם, בריאותם ופרנסתם של אזרחי ישראל – לא כשותף לפשע כלכלי וחברתי נגדם. אני ואתה יודעים היטב שבאוצר כבר קיים תקציב כמעט מוכן לשנת 2021 ואני לא אתן יד למנוע אותו".
במליאת הכנסת, שדנה בצהריים (שלישי) באישור ההסכם עם בחריין, הוסיף גנץ כי "שנינו יודעים ששעון החול עומד ואוזל. בידך למנוע את האסון הכלכלי והחברתי ולעשות את הדבר הנכון למען אזרחי ישראל". ynet מעביר את הדיון בשידור חי.
גנץ לנתניהו: "בידך למנוע את האסון הכלכלי"
(צילום: ערוץ כנסת)

במסגרת הדיון קרא גנץ לנתניהו להטיל את המשך הטיפול בהסכמי הנורמליזציה על משרד החוץ, שבראשו עומד השר גבי אשכנזי. "ההנהגה הפלסטינית לא השכילה להבין שהגיעה העת לאפסן את התירוצים, לחזור לשולחן המו"מ ולעבוד יחד על מציאת פתרון", הוסיף גנץ. "אני קורא לאבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית - אם לא עבורכם, עשו זאת עבור ילדיכם. להם, דור העתיד, מגיע עתיד של שלום".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נאום מליאה כנסת
בנימין נתניהו נאום מליאה כנסת
גנץ עם נתניהו, היום. קורא להעביר את הטיפול למשרד החוץ
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לביקורת מצד יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד על מדיניותו מול האמריקנים, ואמר כי הוא מקיים קשרים גם עם המפלגה הרפובליקנית וגם עם הדמוקרטית. בדיון אישור הסכמי הנורמליזציה עם ממלכת בחריין, הוסיף נתניהו: "יהיו עוד מדינות שיצטרפו למעגל השלום. נעמוד כחומה בצורה מול האיסלאם הקיצוני בהובלת איראן".
"שמעתי את יו"ר האופוזיציה לפיד אומר בפומפוזיות מלאת חשיבות עצמית שאני 'הזנחתי את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית'", אמר נתניהו. "38 שנים אני משקיע מאמצים בלתי פוסקים בחיזוק יחסינו עם ארה"ב עם שתי המפלגות, עם הנשיאים, הקונגרס, הסנאט, עם מאות ראיונות בטלוויזיה וברדיו מימין ומשמאל", אמר נתניהו "הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר? זה אבסורד".
כעבור דקות ספורות, תקף יו"ר האופוזיציה לפיד את נתניהו. "הניסיון שלו לטעון שהוא שמר על יחסים טובים עם הדמוקרטים הוא מביך", אמר לפיד. "הניתוק שלו ממה שקורה בשנים האחרונות בארה"ב כל כך גדול שהוא לא יודע מה אומרים הדמוקרטים והממשל החדש על מי שהקים את 'רמת טראמפ' באמצע מערכת בחירות סוערת בארה"ב. נתניהו לקח הימור לא מחושב וסיכן את מערכת היחסים המיוחדת של ישראל וארה"ב. רק ממשלה חדשה תוכל לתקן את זה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נאום מליאה כנסת
בנימין נתניהו נאום מליאה כנסת
נתניהו בכנסת, היום
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
כשנתניהו התחיל להתייחס להסכמי השלום, התפרץ בקריאות ביניים ח"כ סאמי אבו שחאדה - ונתניהו השיב בעקיצה לכל חברי הרשימה המשותפת: "הצבעתם נגד הסכמי השלום עם האמירויות, היום יש לכם הזדמנות לתקן. ואם לא היום – ניתן לכם הזדמנות נוספת בהמשך".
ראש הממשלה הוסיף כי "השלום עם האמירויות, בחריין והנורמליזציה עם סודן לא נפל עלינו מהשמיים. הוא בא משינוי מדיניות. בעשור האחרון ממשלות ישראל מטפחות בשיטתיות את עוצמתנו – בביטחון, בכלכלה, בסייבר, ביחסי החוץ ובכל התחומים. ישראל מקרבת אליה מדינות ערביות אחרות, בהן כאלו שעדיין לא חתמו בפומבי. ניצני הנורמליזציה כבר שם, והפריחה תיראה גם מעל פני השטח".
נתניהו בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

נתניהו גם הודה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאותו הוא הגדיר "ידידנו הגדול": "הכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת שגרירות ארה"ב אליה, הכרה בריבונותנו בגולן. עמדתו הנחרצת נגד איראן, תמיכתו העקבית באו"ם חיזוק קשרי הביטחון והסכמי השלום. אני מברך על כך שידידי ג'ו ביידן ואיתו, קמלה האריס, בירכו על ההסכמים האלה".
בפתח דבריו התייחס רה"מ למשבר הקורונה, ולהודעת חברת "פייזר" על תוצאות הניסוי המוצלח בחיסון נגד הנגיף. "אני פועל עם שר הבריאות אדלשטיין ועם אנשי משרדו להביא חיסונים לאזרחי ישראל. יהיה תור ארוך לחיסונים הללו ותהיה תחרות עזה. כדי שלא נידחה לסוף התור כמדינה קטנה, אני פועל אישית מול מנהיגי המדינות שבהן מיוצרים החיסונים", אמר. "נקטנו צעדים נחושים לבלימת התחלואה – והצלחנו להוריד את התחלואה לאחת הרמות הנמוכות בעולם המערבי. אנחנו צריכים לפתוח בהדרגה ובזהירות את הכלכלה, על פי מדדי התחלואה".

אשכנזי לפלסטינים: זה הזמן לשיח של שלום ללא תנאים מוקדמים

שר החוץ גבי אשכנזי עלה לאחר מכן לדוכן הנואמים ואמר כי הוא מאמין שבקרוב מדינות נוספות יצטרפו למדינות המפרץ יכירו בירושלים כבירת ישראל. "מעגל הנורמליזציה לא פוסק רק בהכרה הפורמלית ובבניית שגרירויות", אמר השר. "ההסכם הזה פתח חלון הזדמנות אדירה לפיתוח ולקידום שיתופי פעולה כלכליים ומסחריים בעלי היקף רחב, ולתרומה לכלכלה הישראלית.
אשכנזי קורא לפלסטינים לשוב למשא ומתן
(צילום: ערוץ כנסת)

"יש כאן פוטנציאל לשינוי עתידנו ללא היכר. עידן חדש לפנינו. עידן של שיח אחר, של שלום ושיתוף פעולה", הוסיף אשכנזי. "דרך חדשה שבה ישנו קו מחבר בין מדינות המזרח התיכון, קו של סחר, תיירות, תחבורה, של שותפות ושל יחסים בין אדם לאדם, בין חברה לחברה, בין עסק לעסק. לא רק בין הממשלים. זהו שלום עם פוטנציאל גדול להיות שלום חם".
אשכנזי אמר כי "זו הזדמנות לקרוא לפלסטינים להצטרף לשיח הזה, לדרך הזאת שאנחנו מתחילים להתוות. זה הזמן לשיח של אחדות ויצירת שלום אמיתי וכן, ללא תנאים מוקדמים".
6 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
"זה הזמן לשיח של שלום ללא תנאים מוקדמים". גבי אשכנזי
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר הכנסת יריב לוין, שנאם ראשון, אמר כי הסכמי השלום הם "הישג היסטורי עצום ויצירת מזרח תיכון שונה – ששלום בו הופך מחלום למציאות. הסכם השלום הוא בעל חשיבות עצומה במגוון היבטים. הוא מייצר לראשונה ציר של שתי מדינות במפרץ. ביחד עם מצרים וירדן, נוצר לראשונה מרובע של שלום עם ישראל, שכל מרכיב בו מחזק את השני ומייצר ציר שלום איתן בעל תפיסה גאוגרפית רחבה".
בחודש שעבר, כאמור, חתמו ישראל ובחריין בטקס חגיגי בבירה הבחריינית מנאמה, על הצהרה משותפת בדבר כינון קשרים דיפלומטיים, שלום וידידות בין שתי המדינות. חתימת המסמך אפשרה להפעיל טיסות ישירות בין המדינות - ואתמול הודיעה חברת ישראייר על הפעלת קו טיסות בין נתב"ג למנאמה בינואר הקרוב.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
טקס החתימה בבית הלבן. משמאל: שר החוץ הבחרייני, נתניהו, טראמפ ושר החוץ של האמירויות
(צילום: AFP)
המשלחת בבחריין
(צילום: זיו סוקולוב, שגרירות ארה"ב בירושלים)

לצד זאת, ביום חמישי צפוי לנחות בנתב"ג מטוס של חברת התעופה הלאומית של בחריין, "גולף אייר". בחברה הבחריינית מתכוונים לפתוח קו בין ישראל למנאמה בחודש הבא או לכל המאוחר בחודש ינואר. הסכמי התעופה בין ישראל לבחריין אושרו אתמול בממשלה הבחריינית.
בטקס שהתקיים במנאמה בחודש שעבר אמר הנציג הבכיר ביותר במשלחת הישראלית, ראש המל"ל מאיר בן שבת, כי "ישראל מושיטה את ידה לשלום אמת עם העם הבחרייני, וביחד נשנה את המציאות באזור לטובת בני עמנו. בעזרת השלום נארח אתכם בקרוב בישראל.
6 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת סטיב מנוצ'ין והמשלחת לבחריין לפני העלייה למטוס בנתב"ג
מאיר בן שבת סטיב מנוצ'ין והמשלחת לבחריין לפני העלייה למטוס בנתב"ג
ראש המל"ל, שר האוצר האמריקני ושר החוץ הבחרייני במנאמה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
המשלחת הישראלית שהתה בבחריין שבע שעות בסך הכל באותו יום, וכללה מנכ"לים מתשעה משרדי ממשלה ונציג של בנק ישראל, שהגיע למסד את הקשר הבין-בנקאי בין המדינות. עם הישראלים הגיעה גם משלחת אמריקנית בראשותו של שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, ויועצו של טראמפ אבי ברקוביץ. שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, חתם בשם ארצו וקיבל את המשלחת.
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הכתבה