(צילום: עידן ארבל)

מתחת לדגל ארה"ב ענק שהתנופף תלוי בין שני מנופים עצומים, בקור החותך של פנסילבניה, המתינו אתמול (שבת) אלפי אמריקנים נלהבים למי שנחשב למופע הטוב ביותר בעיר. דונלד טראמפ תיזז במהלך היום בין ארבעה אירועים שונים במדינה שנתנה לו לפני ארבע שנים את הניצחון, בתקווה שאולי בישורת האחרונה של המרוץ, שלושה ימים לפני הסוף - הסקרים יתהפכו והאלקטורים יישארו במטה שלו.
הכנסים של הנשיא מתוקתקים להפליא, ומטרתם להכניס אנרגיות לתוך מחנה תומכים מבולבל, שרואה סקרים שמנבאים ניצחון של ג'ו ביידן, אולם מתעקש שלא להאמין להם.
"אנחנו ננצח את הסקרים", אומר טראמפ לתומכיו ברגע שהוא עולה לבמה היישר מאייר פורס 1, שבבימוי מושלם, נוחת סמוך מאוד למקום שבו מתקיים אירוע הבחירות. האלפים מריעים וברקע מתפוצצים הרמקולים מ-we are the champions של קווין ו"Beat It" של מייקל ג'קסון. "ב-3 בנובמבר אנחנו מנצחים יחד ונמשיך להפוך אמריקה ל"גרייט אגיין", הוא אומר.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
טראמפ בעצרת בפנסילבניה. "בשנה הבאה - הכלכלה הטובה אי פעם"
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
למרות הקור. העצרת בפנסילבניה
(צילום: AFP)
הנשיא, חנוט בחליפה ובעניבה אדומה, עם כפפות על הידיים, נראה מלא אנרגיות. את הנאום, שנשמע לעתים כמו רשימת מכולת של נושאים, הוא מקריא משני טלפרומטרים שקופים. כמו אובמה. כמו לפיד וגנץ, יאמרו הציניקנים. כלכלה. פצלי שמן. גז. מכרות. עוד כלכלה.
"בשנה הבאה תהיה לנו את הכלכלה הטובה ביותר אי פעם", הוא מבטיח. "אבל הפייק מדיה לא יגידו לכם את זה". טראמפ גוער בעיתונאים שניצבים מולו על במה מיוחדת. הוא עושה את זה כמה וכמה פעמים במהלך הנאום. ההתקפות הללו מעוררות את הקהל ששורק בוז יחסית מנומס.
אחר כך טראמפ נופל על יריבו ביידן. הוא בז לו. סרט מיוחד שרומז שביידן מבולבל ודמנטי משודר על מסך ענק. "הביטו במסך הזה שהבאתי לפה, הוא עלה הרבה מאוד כסף", הוא אומר ונעמד יחד עם הקהל מול קליפ ארוך שמקטלג את ביידן בקבוצת סיכון של קשישים שאינם מחוברים למציאות. הקהל יוצא מגדרו.
"אם הוא ייבחר הוא ירסק את הכלכלה, הוא ירסק את פנסילבניה", זורק טרמאפ. "נכון שאתם אוהבים את המכוניות הגדולות והיפות שלכם שזוללות דלק? נכון שאתם אוהבים שהדלק עולה שני דולר? אז אם ביידן יבחר, תצטרכו לשלם שבעה דולר על הדלק, ותלכו לקנות מכונית משפחתית קומפקטית, קטנה כזו. תשכחו מכלי הרכב האמריקניים היפים שלכם".
הקהל, שחיכה שעות בקור מקפיא להגעתו של האיש שמדבר בגובה העיניים ומוביל את ארה"ב בארבע השנים האחרונות, משתולל. טראמפ יודע לנגן על התווים הנכונים של האוכלוסייה שבאה לראות אותו גם מחוץ לפנסילבניה.
"אני מאוד חושש שאם ביידן ייבחר ארה"ב תשתנה בלילה אחד - ולא לטובה", אומר מייקל, שבא לעצרת עם הבן הצעיר שלו. זוג מבוגר, היא על כיסא גלגלים והוא מאחוריה, בטוחים שטראמפ ינצח. "אני שמחה שטראמפ החזיר את ישראל לקדמת הבמה", אומרת לנו הגברת המבוגרת.
אבל ישראל ונושאי החוץ הם לא באמת הנושאים המרכזיים בבחירות האלה. הכלכלה היא במרכז. כלכלה, כלכלה, ושוב פעם כלכלה. טראמפ יודע את זה, ולמרות שהסרטונים שרצים על המסך הענקי מראים סיטואציות מדיניות, ובעיקר מדגישים את תמיכתו של טראמפ בישראל (נתניהו מככב שם), נושאי הפנים תופסים את החלק המרכזי בנאומים של הנשיא.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
תומכות טראמפ. כלכלה, כלכלה ושוב כלכלה
(צילום: gettyimages)
"אדוני המושל", מתגרה טראמפ במושל הדמוקרטי של פנסילבניה, "תפתח את המדינה. תפתח את בתי הספר. תן לילדים שלנו לחזור לכיתות. הריחוק הזה הורס אותם. תפתח את בתי הספר. הבן שלי בארון, חטף את הווירוס. אחרי 12 דקות מתקשר אלי הרופא ואומר: זהו, זה נגמר. הוא החלים. תנו לילדים לחזור ללמוד, יש להם מערכת חיסונית חזקה מאוד".
טראמפ מתרברב שתוך שבועות יהיה חיסון נגד הווירוס: "הפייק מדיה לא תספר לכם את זה, ויש פוליטיקה, אז הם מעכבים את הוצאת החיסון - אבל הוא בדרך. הוא יגיע. הוא יהיה מעולה. ניתן אותו בחינם לכולם, כי הסינים אשמים, לא האמריקנים. עם חיסון או בלעדיו, הנגיף הזה ייעלם. תהיה לנו כלכלה מדהימה בשנה הבאה, כמו שלא הייתה אף פעם".
נגיף הקורונה מעסיק את תומכי טראמפ, אבל לא מספיק מדאיג חלק מהם, כנראה. ביום שבו יותר מ-90 אלף אמריקנים נדבקו בקורונה - המסכות אומנם נמצאות על פני רוב המשתתפים בכנס, אבל לא על כולם.
"אתה רואה שאני לא עם מסיכה, כי אין מה לדאוג", אומרת אחת המשתתפות שהגיעה במיוחד ממדינת ניו יורק כדי להקשיב לטראמפ. "הוא נשיא אדיר והוא חייב להיבחר שוב. הוא אומר את האמת. הוא לא פוליטיקאי. אני מתה עליו. הוא ניהל את המשבר הזה טוב מאוד".
תומך אחר קובע: "גם אם סנטה קלאוס היה מנהל את האירוע הוא לא היה יכול להיות טוב יותר".
מהריאליטי והנדל"ן לבית הלבן: סיפורו של טראמפ

כחצי שעה לאחר תחילת הנאום, חלק מן הקהל מחליט לעזוב. אולי זה הקור, אולי זה הנאום שכבר נישא כמה פעמים ושודר בתקשורת, ואולי זה ה-V שאנשים סימנו על כנס של טראמפ - אבל הם נוטשים.
הרוב נשאר במשך שעה שלמה. טראמפ לא יורד מהבמה. מבדר את הקהל, משלהב אותו, נוטע בו ביטחון. "לכו להצביע. יהיה מאוד מעניין מה יקרה עם מיליוני ההצבעות. מעניין לראות מה יקרה להצבעות האלה בזמן ההמתנה לספירה", הוא זורע את זרעי הקונספירציה לפני שהוא חוזר למטוס וממריא ליעד הבא.
המופע הזה יחזור על עצמו בימים הקרובים עוד כמה פעמים. טראמפ, עושה רושם, לא מתכוון לוותר. עד הרגע האחרון.