הצהרת ביידן: "נחדש את מלאי הטילים של כיפת ברזל"
(צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי הוא הבטיח לראש הממשלה בנימין נתניהו לחדש את מלאי הטילים המיירטים של מערכת כיפת ברזל. "ערכנו דיונים אינטנסיביים בדרגים גבוהים, שעה אחר שעה עם מצרים, עם הרשות הפלסטינית ועם עוד מדינות במזרח התיכון במטרה למנוע עימות ממושך מהסוג שראינו בשנים הקודמות", אמר ביידן בהתייחסו להפסקת האש בין ישראל לחמאס.
בהצהרה מיוחדת שמסר מהבית הלבן שעה לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, הוסיף נשיא ארה"ב כי הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאורך 11 הימים האחרונים שש פעמים. עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן שוחח ביידן "יותר מפעם אחת", כלשונו. הוא גם ביקש להודות לנשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, שעמו הוא שוחח מוקדם יותר, על עמדתה של מצרים בתיווך בין ישראל לחמאס.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן, הלילה. הודה לנשיא מצרים א-סיסי
(צילום: AP)
ביידן ציין עוד כי הוא מאמין שכעת נוצרה הזדמנות להתקדם, וכי הוא מחויב לפעול למען זאת. "ארה"ב מחויבת לפעול יחד עם האו"ם להעברת סיוע הומניטרי מהיר לתושבי עזה ולמאמצי השיקום. נעשה זאת בשיתוף פעולה מלא עם הרשות הפלסטינית, לא עם חמאס, בדרך שלא תאפשר לחמאס פשוט למלא את הארסנל הצבאי שלו", הוא אמר. "אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים מגיע לחיות בשלום ובביטחון באופן שווה, וליהנות ממידה שווה של חופש, שגשוג ודמוקרטיה. הממשל שלי ימשיך בדיפלומטיה נחושה ושקטה בניסיון להביא לכך".
ביידן ציין גם כי "העוינות הזו הסתיימה במוות טראגי של כל כך הרבה אזרחים, כולל ילדים. אני שולח את תנחומיי לכל המשפחות, ישראליות ופלסטיניות, שאיבדו את יקיריהן, ומקווה להחלמה מהירה של אלו שנפצעו".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
בשיחה שקיים עם ראש הממשלה שלשום בערב אמר ביידן לנתניהו שהוא מצפה ל"רגיעה משמעותית", בעוד נתניהו השיב בהמשך בסרטון שפרסם כי הוא נחוש להמשיך במבצע. גורם מדיני ציין בהמשך שאותה שיחה עם ביידן הייתה מכבדת וידידותית ולא גלשה לעימות.
מוקדם יותר אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את הפסקת האש מול חמאס, אחרי דיון שנמשך כשלוש שעות. שרי הקבינט הצביעו בעד הפסקת האש פה אחד. בחמאס הודיעו כי הרגיעה תחל הלילה בשעה 02:00 ובישראל אישרו זאת בהמשך גם כן.
4 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
אש ברצועת עזה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
שיגורים מהרצועה
שיגורים מהרצועה
שיגורים מהרצועה
(צילום: AFP)
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ שוחח אחרי ההסכמה עם עמיתו האמריקני לויד אוסטין. מלשכתו נמסר כי הוא עדכן אותו בהתפתחויות האחרונות וכי הוא הביע תקווה שהפסקת האש תכובד. "גנץ אמר כי מערכת הביטחון הישראלית תמשיך לעבוד בצמוד ובתיאום מלא עם הפנטגון והממשל האמריקני לביסוס היציבות באזור", נמסר עוד מלשכת גנץ.
לשכת נתניהו מסרה אמש כי הקבינט אישר את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל, ולפיה יש לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי. בהודעה נמסר כי הישגי ישראל במבצע היו "חסרי תקדים". עוד נמסר כי "הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה".
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן התראיין לאחר ההגעה להסכמה על הפסקת אש וטען כי מדובר בניצחון לארגון הטרור. "ההתנגדות מוכנה לכל התפתחות", אמר בריאיון לערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני. "קיבלנו ערבויות מהמתווכים לכך שהתוקפנות נגד עזה תיפסק, כמו גם ערבויות לכך שתוסר ידה של ישראל משייח ג'ראח ומסגד אל-אקצא. ההתנגדות רשמה ניצחון נוסף ויצרה משוואה חדשה". בישראל מיהרו להכחיש את טענותיו של חמדאן וגורמים בירושלים טענו שמדובר ב"שקרים מופרכים". לדברי אותם גורמים, "הסכם הפסקת האש הוא ללא התניות".