כ-780 אלף תלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות יסיימו ביום ראשון את שנת הלימודים וייצאו לחופש הגדול. זו הייתה שנה קשה עבורם: היא כללה סגרים, למידה באמצעות הזום, ריחוק חברתי, פגיעה בנפש ופערים שיהיה קשה להשלים.
4 צפייה בגלריה
תלמידי תיכון קריית חינוך ע"ש רון ארד ברחובות
תלמידי תיכון קריית חינוך ע"ש רון ארד ברחובות
חוגגים את סיום השנה. תלמידי תיכון ברחובות
(צילום: יריב כץ)
שרת החינוך החדשה יפעת שאשא ביטון הצהירה כבר שהיעד הראשון של המערכת הוא גיבוש תוכנית מערכתית לצמצום פערים, החל משנת הלימודים הבאה. במשרד החינוך מעריכים כי נזקי הקורונה ילוו את המערכת עוד כמה שנים. בנוסף, קיים חשש שתלמידים ממשפחות מבוססות יצליחו לסגור את הפערים באמצעות שיעורים פרטיים, ואילו תלמידים ממשפחות שאינן מסוגלות לשאת בעלויות הללו יישארו מאחור.
משרד החינוך נמנע בשנה האחרונה מביצוע מיפוי רשמי - שמבוסס למשל על מבחנים ארציים אחידים - כדי למדוד את הפערים שנוצרו. ואולם נתונים שאסף לפני מספר חודשים, ומתבססים על הערכות ודיווחים מצד הורים מורים ואנשי חינוך, מצביעים על מגמה מדאיגה. במשרד החינוך חוששים אף שנתוני האמת יצביעו על מציאות מורכבת עוד יותר.
4 צפייה בגלריה
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
נזקי הקורונה ילוו את המערכת עוד כמה שנים
(צילום: חגי דקל)
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
תגבש תוכנית מערכתית לצמצום פערים. שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מהנתונים שנמצאים במשרד החינוך עולה שחלה ירידה של כ-30% במיומנויות יסוד בקרב תלמידי כיתות א'-ג', בדגש על שפה ושטף קריאה. ירידה של כ-25% נרשמה באוריינות במתמטיקה ואוריינות לשונית אצל תלמידי כיתות ד'-ו'. פערים לימודיים שמוערכים ב-30% נצברו אצל תלמידי ז'-י' בלשון, במתמטיקה, באנגלית ובמדעים.
במקביל, כל תלמיד שלישי דיווח על מצוקה רגשית. בשירותים הפסיכולגיים החינוכיים נרשמה עלייה של 25% בהערכות סיכון לאובדנות. 60% מהיועצות החינוכיות אמרו שהתלמידים דיווחו על תחושת בדידות.
במשרד החינוך מעריכים שישנה נשירה סמויה של כ-30% מהתלמידים. כלומר, התלמיד רשום בבית הספר אבל לא לומד או לומד לסירוגין. זאת במקביל לעלייה משמעותית בהתנהגויות סיכון, התמכרות לסמים ולאלכוהול, פגיעות עצמיות והחמרה בתופעות כמו הפרעות אכילה והשמנה. בנוסף, ניתן להבחין בעלייה באירועים של אלימות מילולית, פיזית ומינית.
4 צפייה בגלריה
מנשה לוי יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים
מנשה לוי יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים
מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל־יסודיים, מנשה לוי, אמר: "ממשלת ישראל חייבת להכריז מיד על מצב חירום במערכת החינוך ולנקוט מדיניות שתכליתה התמודדות עם ההשלכות הקשות של הקורונה על ילדי ישראל".
לדברי לוי, כדי לשקם את מערכת החינוך יש להכפיל תקנים של יועצות חינוכיות, פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות כדי לספק תמיכה רגשית, נפשית וחברתית לתלמידים. בנוסף, יש לתקצב שיעורים פרטניים לתלמידים מתקשים ותוספת שעות לימוד לסגירת פערים. לוי סבור שיש לרכוש מחשבים לטובת 50% מבתי הספר בישראל שאינם מתוקשבים, להקטין כיתות עד 20 תלמידים ולהעביר סמכויות ניהוליות ממשרד החינוך לרשויות המקומיות, למנהלים ולמורים.
בין מסיימי שנת הלימודים נמצאים תלמיד תיכון קריית חינוך ע"ש רון ארד ברחובות, שחגגו כבר אתמול את היציאה לחופש. רומי, תלמידת כיתה י', סיכמה את השנה: "היה קשה מאוד ללמוד בזום ושמחתי כאשר פגשתי שוב את החברים. בחופש אני מתכוונת להתחיל לעבוד כדי לחסוך קצת כסף".