משרד החינוך הודיע היום (ב') כי נמצאו ליקויים בתהליך מתכונת בחינות הבגרות שנקבע במרץ. היום יתעדכנו 410,000 ציוני בגרות פנימיים לאחר שמשרד החינוך תיקן כ-23,000 ציונים בית ספריים של כ-20,000 תלמידים, והעלה את ציונם, ו-11,000 ציונים ירדו. במשרד החינוך אמרו היום כי "זה אירוע מורכב, נפרסם היום את הציונים המעודכנים".
בעקבות הליקויים שר החינוך יואב גלנט החליט למנות ועדת בדיקה חיצונית לבחינת יישום בחינות הבגרות תש"ף. הוועדה תבחן את עיבוד הציוניים הבית ספריים, אופן קליטתם, ובין היתר את עיבוד נתוני הבגרויות בשנים קודמות באמצעות המנגנון שנקבע אז - שקלול דיפרנציאלי.
בראש הוועדה תעמוד מנכ"לית משרד החינוך לשעבר רונית תירוש. בין חברי הוועדה ישנם נשיאת מכללת לוינסקי פרופ' מיכל בלר, מנהלת המרכז הארצי לבחינות והערכה ד"ר ענת בן סימון, מומחה לכלכלת חינוך פרופ' ויקטור לביא מהאוניברסיטה העברית ויועצת פדגוגית במרכז מדעני העתיד ומנהלת האגף העל יסודי לשעבר גב' יפה פס. הוועדה תגיש את ממצאיה בתוך 45 יום.
משרד החינוך הדגיש שעל רקע טענות מנהלים, מורים ותלמידים בעניין הציונים הבית ספריים, ולקראת בגרויות חורף וקיץ תשפ"א ערך מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי, בקרה אחר יישום מתווה בגרויות קיץ תש"ף. במסגרת הבקרה נבדק יישום מתווה בגרויות קיץ תש"ף, מעת קבלת ההחלטה ע"י הצוות המקצועי של המשרד בחודש מרץ 2020, ועד לפרסום הציונים באוקטובר.
מהבקרה עלה שבתחילת שנת העבודה 2020 המשרד לא גיבש תכנית ארוכת טווח ומנגנונים מסודרים לקליטת הציונים ולעיבודם. נמצאו תקלות בקליטה של חלק מהציונים, ובאופן עיבוד הציונים הבית ספריים. לנוכח זאת, תיקן את הציונים שלא נקלטו כראוי, וערך בדיקה מחודשת של כל הציונים הבית ספריים.
כבר באוקטובר פורסם ב-ynet כי מנהלי בתי ספר רבים התלוננו על פערים בציוני הבגרות של תלמידים, וכן על הפחתה, חלקה משמעותית מאוד, של ציונים פנימיים שהעבירו בתי ספר. בדיון בוועדת החינוך של הכנסת שנערך בנושא, אמר היום תלמיד כיתה י' גלעד קיזמן: "הורידו לי נקודות בלי היגיון. אמרו שנבנה פרופיל הישגי, אבל איך אפשר לקבוע ציון של תלמיד שאולי טוב בהיסטוריה אבל לא טוב בתנ"ך?".
אלדד רבילי תלמיד כיתה י"ב אמר כי "משרד החינוך מתנהל בחוסר שקיפות, ירד לי הציון אני לא יודע איפה טעיתי, לא קיבלתי את טופס הבחינה. שקיפות וחופש מידע זה דבר בסיסי ונראה לי הגיוני שעם הציון יגיע טופס הבחינה שנוכל לדעת על פי איזה נוסחה קבעו את הציון".
"משרד החינוך הבין שנרמול הציונים הוא בזיוני", אמר יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע (כחול לבן). "גם היום, במקום להגיע ולהסביר את התנהלותם בוועדה, שר החינוך ומנכ"ל משרדו מוציאים הודעות חד צדדיות כדי להימנע מדיון. הבחירה לבזות את מעמד הכנסת ולכנס הצהרה במקביל לדיון על אותו הנושא בוועדת החינוך, היא מבישה, פוגעת בדמוקרטיה ובעיקר בתלמידים".
ח"כ רם שפע: "משרד החינוך הבין שנרמול הציונים הוא בזיוני. גם היום, במקום להגיע ולהסביר את התנהלותם בוועדה, שר החינוך ומנכ"ל משרדו מוציאים הודעות חד צדדיות כדי להימנע מדיון"
ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) שמנהל את הדיון, אמר כי "לפני כחודש התוודענו לראשונה לסיפור שמאחורי הפארסה במענה השר לשאילתה שלי. נוסחת שק"ד קורונה, פגעה במורים ובתלמידים. הוועדה קוראת למשרד החינוך להציג את הנוסחה בפני המנהלים והמורים. הם שומעים על הנוסחא ולא יודעים איך זה עובד. מעכשיו אנחנו מבקשים ממשרד החינוך לשתף את בתי הספר בכל הליך כזה".