4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מותו של אהוביה סנדק בירושלים
הפגנה נגד מותו של אהוביה סנדק בירושלים
"אלא לא מחאות אלא התפרעויות". הפגנה בירושלים, הלילה
(צילום: שלו שלום)
נמשכים המגעים להרגעת הרוחות על רקע המחאות בפרשת מותו של אהוביה סנדק בן ה-16 במרדף משטרתי בבנימין. במקביל להפגנות הנרחבות המתקיימות ברחבי הארץ - כאשר רק אתמול אלפים הפגינו בכמה מוקדים לאורך שעות - נערכות שיחות בין גורמי ביטחון לבין תושבים ביהודה ושומרון.
באחת מהן השתתף מפקד מחוז ש"י ניצב משה ברקת. בין היתר הוא ציין את המחאות האלימות ופציעות השוטרים בהן, והתייחס למפלג הפשיעה הלאומנית שאותו מבקשים המתנחלים לסגור: "פועלים מול גורמים מאוד מסוימים מחשש לעבירות ולא מעבר לכך".
"באירוע הטרגי האחרון, וזה אירוע טרגי, אהוביה סנדק איבד את חייו", אמר ניצב ברקת לתושבים, "אני לא אדבר על המקרה עצמו כי הוא עדיין נמצא בחקירה, אבל אני בהחלט יכול לבוא ולדבר על המחאות. בהקשר הזה אני רוצה אפילו להיות יותר בוטה - אלה לא היו מחאות, אלא בחלק לא מבוטל אלה היו התפרעויות. צריך לשים את הדברים על דיוקם. כמעט בכל המקרים שוטרים נפצעו, רכוש משטרתי נפגע, וצריך לדבר גם על זה".
4 צפייה בגלריה
משה ברקת
משה ברקת
ניצב משה ברקת. "לשבת כמבוגרים סביב שולחן ולדבר"
(צילום: אוהד צויגנברג)
ניצב ברקת התייחס לפעילות המפלג לפשיעה לאומנית שהוקם בתוך ימ"ר ש"י, ועיקר עיסוקו הוא בסיכול פעילויות תג מחיר וטרור יהודי. "הייתי שמח אם המפלג שכולם מדברים עליו בחודש האחרון, מפלג הפשיעה הלאומנית, היה נטול תעסוקה ועבודה, אבל לצערי זה לא כך.
"הפעילות של המפלג נעשית מול גורמים מאוד מסוימים ובגין עבירות או חשש מפני עבירות ולא מעבר לכך", הוסיף, "אין לי במחוז ש"י איזו יחידה שאני משגר אותה בבוקר ומחזיר אותה בערב, כשכל מה שהיא אמורה לעשות זה חס וחלילה לפגוע ביהודים, כי זה הרושם שנוצר לפחות ולא כך המצב.
"צריך לקחת בחשבון שהשוטרים הללו, במפלג הפשיעה הלאומנית, הם שוטרים לכל דבר ועניין - ושוטר הוא שוטר הוא שוטר", המשיך הניצב, "בדיוק כמו השוטר הקהילתי שנמצא ביישובים שלכם ועושה את עבודתו נאמנה, מתוך מסירות ושליחות לדברים שהוא באמת מאמין בהם. אין לי ולמחוז ש"י איזשהו מפלג שמטרתו היא לפגוע בחלק מהעימותים, זה ממש לא כך".
אחת ההפגנות נגד מות הנער, אתמול

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מותו של אהוביה סנדק בירושלים
הפגנה נגד מותו של אהוביה סנדק בירושלים
מחאה, אתמול בירושלים
(צילום: שלו שלום)
ניצב ברקת, שאמור לסיים את תפקידו כמפקד מחוז ש"י בימים הקרובים, סיפר על פעילות המשטרה מול נערי הגבעות לאורך תקופתו.
לדבריו, יש לעשות את המיטב עבור הנוער וההתיישבות. "אנחנו בעד פעילות עם בני הנוער, כולל בני הנוער הללו. דברים נעשו גם בהשתתפות שלי ושל ישראל (ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין, א.ב.ק). היו ניסיונות ומהלכים, חלקם צלחו יותר וחלקם פחות. יש הרבה דברים שצריך לעשות בעניין הזה והאצבע המאשימה, אם ישנה כזאת, לא צריכה להיות מופנית רק כלפי הצבא או המשטרה. כולנו שותפים בדבר הזה ואנחנו צריכים לנהל אותו בשיתוף מול בני הנוער הללו.
"יש פה אנשי חינוך ואנשי שטח שאין לי ספק שהם עושים דברים ופועלים מכוונה טובה", אמר ניצב ברקת, "כמבוגרים אחראיים כולנו צריכים לשבת סביב שולחן עגול, לנסות ביחד לעשות את הטוב ביותר, את המיטב, לטובת הנערים, לטובת ההתיישבות, לטובת עם ישראל. חשוב לי מאוד שהתחושות שליוו את השיח הזה לא יהפכו ויהיו חזות הכול, אלא לבוא בנפש חפצה ובלב פתוח".
מפקד סיירת גולני שהותקף באחת המחאות
(צילום: הלל מאיר, TPS)

4 צפייה בגלריה
רכב פלסטיני נפגע מאבנים בשומרון
רכב פלסטיני נפגע מאבנים בשומרון
רכב פלסטיני נפגע מאבנים בשומרון, אתמול
(צילום: הסהר האדום)
ניצב ברקת אמר את הדברים בשיחה אחת מתוך שורה של שיחות המתקיימות בין אנשי מערכת הביטחון לבין הנהגת ההתיישבות במטרה להרגיע את השטח. הגורמים חוששים מהסלמה שמתרחשת ברובה בשולי ההפגנות, כאשר קומץ נערים פוגעים במחאה ופועלים באלימות נגד פלסטינים.
לפי נתוני ארגון "יש דין", מאז שהחלו המחאות סביב מותו של סנדק אירעו יותר מ-40 מעשי אלימות כלפי פלסטינים. רק אתמול נפצע ילד כבן 5 בפניו מיידויי אבנים באזור גבעת אסף שבבנימין. בחודש האחרון נפצעו 10 פלסטינים בתקריות דומות.
רבבות נוספים הפגינו אתמול ברחבי הארץ סביב הפרשה, מאות מהם התקהלו בגשר המיתרים בירושלים - הם חסמו לסירוגין את ציר הכניסה לעיר ובמקום נרשמו עימותים עם המשטרה. שלושה מפגינים נעצרו. מעצרים נוספים התרחשו בצומת שילת בשומרון ובצומת שילה בבנימין. רבים הפגינו גם ברחבי יהודה ושומרון.