האזעקה בעיר הבה"דים ובפזורה הבדואית

דרמה לילית, בסוריה ובישראל: טיל נ"מ ששוגר הלילה (ה') מסוריה לעבר ישראל נפל בנגב, לאחר תקיפה שיוחסה לישראל. חלקי הטיל התפוצצו באוויר והתפוצצו בנגב, בין היתר בבריכה ביישוב אשלים. מערכת הגנה אווירית הופעלה נגד ירי הנ"מ הסורי, אבל החטיאה. בתגובה לירי הנ"מ תקף חיל האוויר את הסוללה שממנה שוגר הטיל וכן סוללות טילי נ"מ נוספות במרחב הסורי.
לפי דיווחים בסוריה, חיל האוויר תקף הלילה קצת אחרי השעה 01:30 כמה יעדים באזור דמשק, ואז נורו כמה טילי קרקע-אוויר, שאחד מהם נפל בדרום הארץ. דובר צה"ל מסר כי "הטיל, ככל הנראה מדגם SA-5, המגיע לטווח של מאות קילומטרים, נורה לעבר מטוסי חיל האוויר וזלג לשטח ישראל. הטיל נפל באזור הפזורה הבדואית בשטח פתוח. לא מדובר בירי מכוון".
1 צפייה בגלריה
חלקי טיל הנ"מ נמצאו באשלים
חלקי טיל הנ"מ נמצאו באשלים
חלקי טיל הנ"מ נמצאו באשלים
(צילום: סוניה רביבו)
הטיל שוגר בסביבות השעה 01:40, ואזעקה הופעלה באבו קרינאת שליד דימונה, ביישובים נוספים בפזורה הבדואית שבנגב וכן בעיר הבה"דים. פיצוצים נשמעו באזורים נרחבים, כולל בירושלים ובמודיעין - ייתכן מהשיגור של הנ"מ הישראלי.
גורם בצבא סוריה אמר לסוכנות הידיעות הסורית הממלכתית "סאנא" כי חיל האוויר הישראלי תקף מטרות באזור דמשק מרמת הגולן. הגורם אמר כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו נגד התקיפה ויירטו בהצלחה את רוב הטילים.
לפי הדיווח ב"סאנא", ארבעה חיילים סורים נפצעו בתקיפה שהתרחשה באזור דומייר שמדרום לדמשק וגרמה נזק. ה"מרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם", גוף שמקום מושבו בלונדון ומזוהה עם האופוזיציה הסורית, טען כי בתקיפה הישראלית הלילה הושמדו סוללות נ"מ ונהרגו חיילים ממערך ההגנה האווירית הסורי.
בעבר היו כמה וכמה מקרים שטילי נ"מ מסוריה שנורו לעבר מטוסי חיל האוויר זלגו לשטח ישראל, אבל באף אחד מאותם מקרים לא נפל הטיל באזור הדרום. הזכור מאותם מקרים אירע במרץ 2017, אז מטוסי חיל האוויר תקפו בסוריה, ולפי דיווחים ערביים המטרה הייתה נשק אסטרטגי לחיזבאללה. טילי נ"מ נורו לעבר המטוסים, ובעקבות זאת שוגר טיל חץ במטרה לפגוע באחד מאותם טילים. כתוצאה מכך נשמעו אזעקות בבקעת הירדן, ותושבים דיווחו על פיצוצים חזקים שנשמעו באזור מודיעין, ירושלים והשומרון.
התקיפה בדמשק, לפני שבועיים

בפברואר 2018 התרסק מטוס F-16 של חיל האוויר לאחר שנפגע מירי נ"מ של צבא סוריה, במהלך הסלמה בצפון שכללה הפלת כלי טיס איראני בלתי מאויש שחדר לשטח ישראל ותקיפה אווירית בעומק סוריה.
לפני שבועיים דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית כי ישראל תקפה יעדים בדרום דמשק - ובתגובה שוגרו טילי נ"מ, שלפי דיווחים אחד מהם התפוצץ באוויר בשטח דרום לבנון, סמוך לגבול עם ישראל.

האיום האיראני אחרי החבלה בנתנז

יומיים לפני כן הותקפה ספינת הביון האיראנית "סאביז" בים האדום, סמוך לחופי אריתריאה. לאחר שרשת אל-ערבייה הסעודית טענה ש"חיילי קומנדו ישראלים" הצמידו מטען לספינה, גורם אמריקני אמר לניו יורק טיימס שישראל הודיעה לארה"ב שהיא אכן עומדת מאחורי התקיפה. לפי אותו גורם, שצוטט בעילום שם, ישראל קראה לתקיפה "פעולת תגמול בעקבות תקיפות איראניות קודמות על כלי שיט ישראליים". מאז גם האשימו האיראנים את ישראל בחבלה באתר ההעשרה בנתנז, ופרסמו את תמונת החשוד שלדבריהם נמלט.
בשבת האחרונה העיתון האיראני "קייהאן", המזוהה עם השמרנים, פרסם טור דעה של האנליסט האיראני סדואללה זאריי, שרמז כי הכור בדימונה עשוי להיות יעד למתקפה בעקבות הפגיעה בנתנז. הוא העלה בדבריו את הרעיון של פגיעה "עין תחת עין". לדבריו, "יכולות להתבצע פעולות נגד הכור בדימונה כי אין שום אפשרות לפעולה באותה רמה כמו תקרית בנתנז". תפוצתו של "קייהאן" אמנם קטנה יחסית, אבל עורכו הראשי התמנה על ידי המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, ותואר בעבר כיועצו.