כמעט שבוע אחרי ההתפרעות של תומכיו בגבעת הקפיטול רושם היום דונלד טראמפ הופעה פומבית ראשונה. ביציאה מהבית הלבן לקראת ביקור בטקסס, שם יפקח על עבודות בניית החומה בגבול מקסיקו, התייחס טראמפ למהומות חסרות התקדים - והחשש שתומכיו ימשיכו למחות על "גניבת הבחירות" - ואמר לכתבים: "אני לא רוצה אלימות".
טראמפ מכיר בכך ששלטונו מסתיים
(צילום: רויטרס)
"תמיד צריך להימנע מאלימות. יש לנו תמיכה אדירה. יש לנו תמיכה שככל הנראה לא הייתה לאיש קודם לכן", אמר הנשיא היוצא, ותקף את הליך ההדחה שמקדמים נגדו הדמוקרטים בבית הנבחרים. "ההדחה מעוררת זעם אדיר, הם (הדמוקרטים) עושים דבר נורא", אמר. לטענתו מדובר ב"המשך של ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה".
טראמפ ציין שהליך ההדחה המזורז, שבו הדמוקרטים מאשימים אותו בהסתה למרידה בעקבות אירועי הקפיטול בשבוע שעבר, "מגוחך לחלוטין". כשהכתבים שאלו את הנשיא היוצא אם בכוונתו להתפטר, 8 ימים לפני השבעת ג'ו ביידן לנשיא, הוא סירב להשיב. טראמפ ציין שפייסבוק וטוויטר, שהחליטו להשעות את החשבון שלו אחרי המהומות בוושינגטון, עשו "טעות קטסטרופלית" – שאותה הוא צפה כבר תקופה ארוכה.
כשנשאל על האחריות שלו לפריצה של תומכיו לקונגרס אמר טראמפ שהמילים שאמר בנאום בוושינגטון, זמן קצר לפני שתומכיו הסתערו על הקונגרס, היו "ראויות לחלוטין". טראמפ שלהב את האלפים בעצרת והצהיר באותו נאום: "כולנו כאן היום לא רוצים לראות את הבחירות שלנו נגנבות על-ידי השמאלנים הרדיקלים ועל-ידי תקשורת הפייק ניוז. לעולם לא נוותר, לעולם לא נכיר בהפסד. המדינה שלנו סבלה מספיק, לא נסבול את זה יותר, נעצור את הגניבה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ לקראת ההמראה לטקסס
(צילום: AP)
טראמפ יגיע לאלמו בטקסס, עיירה בגבול עם מקסיקו, כדי לבקר באחת מנקודות הציון החשובות של כהונתו – החומה שהבטיח לבנות כדי לעצור את ההסתננות לארה"ב. טראמפ יוצא לטקסס אחרי כמה ימים שבהם הסתגר בבית הלבן, כשהבין שאפסו סיכוייו לבטל את ניצחונו של ביידן. הוא הסכים לבקר בטקסס אחרי שהצוות שלו עודד אותו לקחת חלק באירועים שיבליטו את ההישגים שהיו לו במהלך כהונתו.

בית הנבחרים יצביע מחר על הדחה, הסנאט צפוי לחסום

בינתיים בוושינגטון נערכים להליך ההדחה המזורז שיקיים בית הנבחרים נגד טראמפ בגין חלקו בפרעות הקפיטול. השבוע הציגו המחוקקים הדמוקרטים את סעיף האישום שגיבשו נגד טראמפ, "הסתה למרידה". הם מאשימים אותו באחריות ישירה למהומות בקפיטול וב"סיכון חמור של ביטחון ארה"ב".
ההצבעה אמורה להיערך ברביעי, וטראמפ צפוי להפוך לנשיא הראשון בהיסטוריה שבית הנבחרים מצביע פעמיים בעד הדחתו, אחרי שהבית, שבו יש רוב דמוקרטי מאז 2019, עשה זאת כבר בשנה שעברה, בפרשת "אוקראינה גייט". גם הפעם קלושים הסיכויים שהסנאט יאשר את הרשעת הנשיא והדחתו, משום שלשם כך נדרשת תמיכת 17 סנאטורים רפובליקנים, ועד כה אותתו רק ארבעה רפובליקנים בסנאט כי הם נכונים לתמוך במהלך.
במקביל לוחצים הדמוקרטים על סגן הנשיא הרפובליקני, מייק פנס, להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה – שמאפשר הדחה מיידית של נשיא שלא כשיר להמשיך לכהן בתפקיד. בהמשך היום יצביע בית המחוקקים על הצעה שקוראת לפנס לנצל מיידית את הסמכויות שלו כדי להפעיל את התיקון המדובר. גם הסיכויים של המהלך הזה קלושים.