5 צפייה בגלריה
תומאס נידס
תומאס נידס
טום ניידס
(צילום: מתוך ויקיפדיה)
98 ימים אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נכנס לתפקידו, מתברר כעת סוף-סוף מי יהיה ככל הנראה שגריר ארצות הברית בישראל: לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" המועמד המוביל הוא טום ניידס, בנקאי בן 60 שבעברו שימש בתפקיד בכיר במחלקת המדינה האמריקנית.
לפי הדיווח, שמתבסס על כמה גורמים המעורים בתוכניות הבית הלבן, בחודש הקרוב - וייתכן שכבר השבוע - צפוי ביידן להודיע על השגרירים שימנה לכמה וכמה מדינות מפתח. התהליך ארך זמן רב יותר ביחס לממשלים קודמים. "ביידן מכיר יותר מדי אנשים ויש לו יותר מדי חברים", הסביר מקורב את אחת הסיבות לכך, לצד הרצון למנות לא רק גברים לבנים.
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. ניידס נחשב למקורב לו
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
התמונה של הילרי קלינטון
התמונה של הילרי קלינטון
הילרי קלינטון. העניקה לניידס עיטור כבוד
(צילום: AP)
ניידס, בן למשפחה יהודית, הוא סגן נשיא בנק ההשקעות האמריקני החשוב "מורגן סטנלי". אשתו היא בכירה ב-CNN, והוא נישא לה בחתונה נוצרית. בין 2011 ל-2013, בעת שברק אובמה כיהן כנשיא ארצות הברית, שימש ניידס כסגן מזכיר המדינה לענייני ניהול ומשאבים.
הילרי קלינטון העניקה לו עיטור מיוחד על שירותו בתקופה זו. הוא אף נחשב למועמדה לראש סגל הבית הלבן, אבל ההפסד שלה לדונלד טראמפ בבחירות 2016 גנז את התוכניות הללו. בתקופת ממשל ביל קלינטון שימש ניידס כראש מטה שר הסחר.
אהרון דיוויד מילר, ששימש כיועץ למזרח התיכון לכמה מזכירי מדינה אמריקניים, שיבח ב"ג'ואיש אינסיידר" את הבחירה בניידס, חברו: "הוא פרו-ישראלי לחלוטין, אבל לדעתי יש לו את היכולת לבצע את הניתוק ההכרחי כדי למצוא את האיזון בין יחסי ארצות הברית וישראל ובין שמירת האינטרסים של ישראל והגנה עלינו. הוא הבחירה המושלמת. הוא חכם, ויכול להיות שגריר מעולה".
5 צפייה בגלריה
דוויד פרידמן
דוויד פרידמן
דיוויד פרידמן. השגרירות לא מאוישת מאז שהוא סיים את תפקידו בינואר
(צילום: אלכס גמבורג)
5 צפייה בגלריה
רם עמנואל עם אובמה. צפוי להתמנות לשגריר ביפן
רם עמנואל עם אובמה. צפוי להתמנות לשגריר ביפן
רם עמנואל עם אובמה. צפוי להתמנות לשגריר ביפן
(צילום: רויטרס)
ניידס נחשב למקורב מאוד למזכיר המדינה אנתוני בלינקן. שמו הוזכר בבורסת השמות לשגריר בישראל אך הבחירה בו מפתיעה יחסית, שכן רבים בוושינגטון העריכו שביידן ייתן את התפקיד לתורם מייקל אדלר (שמיועד כעת לתפקיד השגריר בבלגיה) או לשגריר לשעבר דן שפירו. שגרירות ארה"ב בישראל אינה מאוישת בשגריר מאז חודש ינואר, לאחר שהשגריר הקודם דיוויד פרידמן סיים את תפקידו.
בכתבה ב"וושינגטון פוסט" דווח על עוד כמה וכמה מינויים צפויים. רם עמנואל, ששימש כראש הסגל של אובמה וכחבר בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, ימונה לשגריר ביפן. סינדי מקיין, אלמנתו של הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, תשמש כנציגה בתוכנית המזון של האו"ם.