תלמידי בתי הספר, שגם ככה למדו מעט מהרגיל בשנה החולפת, יצאו היום (שישי) לחופשת הפסח הארוכה. "בית הספר של החגים" ייפתח בתחילת השבוע הבא לילדי גני הילדים ותלמידי כיתות א'-ב', והפעם לארבעה ימים בלבד במקום חמישה, בשל יום הבחירות שיתקיים בשלישי הקרוב.
5 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
מוסדות החינוך יישארו פתוחים גם בשבוע הראשון של החופש, התלמידים יגיעו?
(צילום: מוטי קמחי)
השנה חלה ירידה בהרשמה בקרב תלמידי היסודי שנרשמו ל"בית הספר של החגים". במשרד החינוך טוענים כי רק ביום ראשון ניתן לקבל נתוני הרשמה משום שישנם הורים שרושמים את ילדיהם ברגע האחרון, אך ל-ynet נודע כי השנה חלה ירידה בהרשמה בקרב תלמידי כיתות א'-ב'.
ברשויות המקומיות מסבירים את הירידה בין היתר בשל החשש של הורים מחשיפה לחולה מאומת במוסדות החינוך, ובמקרה שכזה הילדים, שאינם מחוסנים, ייאלצו לבלות את ליל הסדר ואת ימי החג בבידוד.
בשל היעדר רציפות לימודית על רקע הסגרים בשנת הקורונה, הוחלט השנה להפעיל את בית ספר של החגים בפסח תוך התבססות על התשתית הארגונית של מסגרת צהרוני ניצנים. ילדי הגנים וכיתות א'-ב' שאינם רשומים לצהרונים הוזמנו אף הם להצטרף למסגרת זו, עד למספר המרבי המאושר על ידי משרד הבריאות. במשרד החינוך ציינו כי בשל הצורך הייחודי תתאפשר במקביל פתיחה של מסגרות חדשות שלא על בסיס הצהרונים הקיימים.
5 צפייה בגלריה
תמונה של יואב גלנט
תמונה של יואב גלנט
"התלמידים זקוקוים לשגרה חברתית וחינוכית". גלנט
(צילום: עמית שאבי)
"התוכנית תקל על נטל תשלומי ההורים, תוביל לחסכון של מאות שקלים להורה לילד, תוביל לצמצום פערים ותיתן מענה ראוי להורים עובדים, בתקופת משבר הקורונה", ציינו במשרד החינוך. "בית הספר של החגים" ניתן בסבסוד המדינה ובגני הילדים יפעלו בין השעות 7:30 בבוקר ועד לשעה 13:00. בבתי הספר בין השעות 8:00 בבוקר ועד לשעה 13:00.
השתתפות ההורים ליום פעילות - באשכולות למ"ס 1 עד 4 ללא תשלום, באשכולות למ"ס 5 עד 7 - 20 שקלים ליום, באשכולות למ"ס 8 עד 10 - 30 שקלים ליום. הפעילות תתבצע באמצעות כוח האדם הקיים ועובדי הוראה שהגיעו ברצון לעבוד בתוספת שכר נוסף וכן מדריכים ועוזרי הוראה.
שר החינוך יואב גלנט אמר כי "תלמידי ישראל זקוקים לשגרה חינוכית וחברתית בעת הנוכחית, עם הימשכות הסגרים עקב התפרצות נגיף הקורונה - ומסגרות 'בתי הספר של החגים' מעניקות מענה איכותי לכך".
5 צפייה בגלריה
דנה ברמן ובנותיה יהלי וליה
דנה ברמן ובנותיה יהלי וליה
"בימים שאני לא שולחת אותן הן מתאכזבות". דנה ברמן ובנותיה יהלי וליה
5 צפייה בגלריה
משפחת מרון קלחים
משפחת מרון קלחים
"המסגרת חשובה ברמה הנפשית. הילדים מאושרים". משפחת מרון שחר
דנה ברמן רשמה את בנותיה, יהלי תלמידת כיתה ב' וליה בגן חובה, ומרוצה מהאפשרות לשלוח את התלמידים למסגרת בחופשת הפסח. "אני עצמאית בתחום הקוסמטיקה והפסדתי ימים של עבודה בסגרים וגם יהלי וליה הפסידו ימי לימוד רבים יחד עם החברים", אמרה ברמן שציינה כי נכנסה לבידוד עם בנותיה לא פחות משש פעמים.
"עכשיו כשיצאנו מהסגר ויש אפשרות לעבוד, אני רוצה לנצל את הימים האלה מכיוון ששום דבר לא בטוח ולא ניתן לדעת מה יהיה בהמשך". ברמן ציינה כי כמי שכבר נאלצה לשהות בבידוד פעמים רבות עם בנותיה על רקע חשיפה במוסדות החינוך לחולה מאומת, החשש תמיד קיים. "יהלי אוהבת ללכת לבית הספר וליה לגן לפעילות ולפגוש את החברים. בימים שאני לא שולחת אותן הן מאוד מתאכזבות", אמרה.
יו"ר הנהלת התאגדות מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות אבי קמינסקי אמר כי מבדיקה באגפי החינוך עולה כי השנה קיימת ירידה במספר הנרשמים. לדבריו, בחלק מהרשויות דיווחו דווקא על עלייה ביחס לבית ספר של החגים בחנוכה. "מצאנו כי ההורים בעיקר חוששים בכניסה לבידוד לקראת החג של הילדים במהלך התקופה שלקראת החג. בשיקול בין פעילות לקראת החג וסדר הפסח ואירועי החג - גברו אירועי החג", הסביר.
5 צפייה בגלריה
שי סבגי וילדיו
שי סבגי וילדיו
"השנה יש לנו אפשרות לחגוג עם סבא וסבתא, רוצים להימנע מבידוד". משפחת ספגי ממושב פטיש
לדבריו, היה קושי לגייס כוח אדם משום שבתקופה זו רבים מעדיפים להתפנות לניקיונות בבית, לקניות ולהיערכות לקראת החג. שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר כי "הרשויות המקומיות נערכו לפתיחת הקייטנות ביום ראשון תחת מגבלות רבות ומאמצים גדולים כדי להבטיח פעילות מהנה ובריאה".
עידו מרון שחר, אבא לשניים ממושב קלחים, הסביר מדוע הוא לא היסס ורשם את הילדים: "המסגרת מאוד חשובה להם ברמה הנפשית והחברתית, יוכלו להיפגש עם חברים ולהיות במסגרת עם סדר יום קבוע. שניהם מאושרים ושמחים שרשמנו אותנו". לדבריו, כדי לצמצם סיכונים בשל החשש מהדבקות הם משתדלים להסיע את הילדים למסגרות החינוכיות ולהימנע מהסעות. "הילדים יגיעו לקפסולות שהן הכיתות הקבועות שלהם. אנחנו מצמצמים את מוקדי הסיכון בקייטנה וסומכים על המערכת", ציין.
שי סבגי ממושב פטיש בחר שלא לרשום את בנו בן ה-4, בין היתר "בגלל שהתחלואה בקרב הילדים עולה בגלל שהם לא מחוסנים". הוא הסביר: "בשנה שעברה חגגנו רק עם המשפחה הגרעינית והשנה יש לנו אפשרות לפצות על זה ולחגוג עם סבא וסבתא, לשמור על בריאותם ועל בריאות המשפחה, והשבוע של הקייטנה יכולה להיות החלפה של צוות חינוכי, רוצים להימנע מכניסה לבידוד בחג".
גם רוני פרג'ון ממושב בדרום בחרה שלא לרשום את ילדיה. "לא חגגנו עם המשפחה כבר שנה וזה ממש חסר לנו. אנחנו מתרגשים לקראת ליל הסדר וחול המועד ורוצים לבלות. אם אשלח את הילדים לקייטנה, יש סיכוי שיצטרכו להיכנס לבידוד, ואפילו שבעלי ואני מחוסנים, זה ישפיע מן הסתם על כל המשפחה".