"לפיד לא מועמד, למה לא ממליצים על ערבי?". אבו שחאדה באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

פחות מ-24 שעות לפתיחת הקלפיות. יו"ר מפלגת בל"ד בסיעת הרשימה המשותפת, סמי אבו שחאדה, התראיין היום (ב') בבליץ הבחירות המיוחד באולפן ynet - הדף את הטענות לפיהן הוא ונציגיו "תומכי טרור", התייחס לאחוזי ההצבעה ביישובים הערביים ("אחד האתגרים הגדולים"), וגם לתמיכת הציבור שלו בראש הממשלה בנימין נתניהו: "ברגע שהוא החליט לזלזל באינטליגנציה שלהם - הם מזלזלים בחזרה".
6 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
"הציבור הערבי יהיה הפתעת הבחירות". סמי אבו שחאדה
(צילום: קובי קואנקס)
"אדישות היא לא דבר חדש", אמר אבו שחאדה. "אחוזי ההצבעה בחברה הערבית נמצאים כבר שנים מתחת לאלו של המגזר היהודי. זה אחד האתגרים הכי גדולים שלנו. אם אחוזי ההצבעה היו שווים מבחינת המספרים והדמוגרפיה - היינו מקבלים 20 מנדטים בכנסת".
לא עוררתם את הרחובות, ייתכן שזה כישלון שלכם? "זה היה קורה אם היינו מתעלמים מהעובדות ומהקונטקסט - בחירות רביעיות תוך שנתיים, ראש ממשלה מושחת, מגפת הקורונה וההשלכות שלה על החברה הערבית. הן היו הרבה יותר קשות בכל רמות החיים. מי שהפסידה בחינוך, בכלכלה, הייתה החברה הערבית".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
נתניהו באום אל פחם. "הוציא את הצוותים הרפואיים, בושה"
(צילום: לע"מ)
יו"ר בל"ד התייחס לשיתוף פעולה אפשרי בין יו"ר רע"מ לבין נתניהו והליכוד ואמר: "מה שעבאס עושה לאחרונה הוא לא דבר חדש. היו ערבים במפלגות השלטון, בליכוד ובעבודה כשהייתה חד-מפלגתית", הוא אמר, "ערבים ישבו גם בתוך הימין מלא-מלא. החברה הערבית היא בעלת ניסיון מאוד גדול עם הימין ועם השמאל, והיא מצביעה באחוזים גבוהים. הציבור הערבי יהיה הפתעת הבחירות.
"יש זלזול באינטליגנציה של הציבור הערבי, בתקשורת ומצד כל מיני מפלגות במדינה - כולל רה"מ", הוא הוסיף, "ברגע שהוא החליט לזלזל באינטליגנציה שלהם, הם מזלזלים בו בחזרה".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"עבאס לא עושה דבר חדש, ערבים ישבו בממשלת ימין מלא-מלא"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
זאת הצגה אחת גדולה? כשנתניהו הגיע לאום אל פחם למשל? "אני ראיתי את הכעס של האנשים כשהוא הגיע, את הכעס של הצוותים הרפואיים שהוצאו ממקום עבודתם מכיוון שהם ערבים ומבחינת אנשי הביטחון של רה"מ - הם אנשים מסוכנים. הוא צריך להתבייש, להוציא משם את הצוותים הרפואיים".
אבל מה אתם מציעים? רק קוראים נגד השלטון אבל לא מביאים שום דבר לשולחן. "זה מאוד תלוי, אם מתייחסים לעובדות או מקבלים את הביקורת הציונית נגד המשותפת. אף מפלגה בכל המערכת הפוליטית לא מתעניינת בכלל בציבור הערבי, מי בכלל מתייחס לציבור הזה?".
נתניהו אומר שהעביר 21 מיליון שקל לחברה הערבית והקים תחנות משטרה. "במספרים, מי שמציג דברים לסדר היום, מי שמעלה הצעות חוק רלוונטיות, שעובד בוועדות, שנלחם עם ועד ראשי הרשויות המקומיות, שעובד עם העמותות, שדואג לחברה הערבית בכל תחומי החיים - זאת רק המשותפת".
יו"ר בל"ד נשאל אם יש קואליציה שאנשיו יהיו בה, והשיב: "כל קואליציה שמקבלת את רעיון מדינת כל אזרחיה - רק כך יכול להתקיים שוויון. 72 שנים המדינה קיימת כמדינה יהודית, מי ששלט בה היו ימין ושמאל. יש אפליה בכל תחומי החיים - בשביל זה לא צריך פוליטיקה. אפשר לראות את הפערים בכל מקום שיש יישוב יהודי לצד יישוב ערבי".

6 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
"עם מצעי הבחירות של סמוטריץ' ובן גביר נכנסים לכלא"
בוא נדבר על בל"ד, אומרים שאתם הפלג הקיצוני, תומכי טרור. "תראו מי אומר לנו 'תומכי טרור', איתמר בן גביר. תגדירו טרור, ותגידו לי אם כיבוש הוא טרור או לא. זה שמסיתים נגד בל"ד אני יודע למה, כי בל"ד באמת הציגה פתרון דמוקרטי אנושי וטוב לכל האזרחים. זה לא שאנחנו חושבים שדמוקרטיה טובה רק לערבים - היא טובה ליהודים וערבים ואנחנו רוצים לשנות את ישראל ממדינה יהודית, שמפלה לטובת העם היהודי, למדינת כל אזרחיה שלא תפלה אזרחים על שום בסיס. "תתפלל כיהודי, לא יהודי, זה בינך לבין אלוהים", הוא המשיך, "זכויות אזרחיות מגיעות לאזרח בהיותו אזרח. בזה אנחנו מאמינים".
אבו שחאדה תקף את מצעי הבחירות של סמוטריץ' ובן גביר: "לא מכניסים אותם לפרלמנט אלא לכלא. זה מה שקורה במקומות מתוקנים בעולם, זה צריך להדאיג אתכם יותר מאשר אותי. זה צריך להדאיג את כולם".
לפיד הוא המועמד שלכם לראשות הממשלה? "לפיד הוא לא מועמד. נמליץ על כל מי שקרוב למצע הפוליטי שלנו, שרוצה שוויון. יש לנו מועמדים מצוינים מהמשותפת, השאלה היא למה לא ממליצים על ערבי? אנשים שקטנים מאיתנו פוליטית רלוונטיים יותר בהיותם יהודים, בעוד שלי יש מועמדים מצוינים ומצע דמוקרטי. למה מי שדמוקרט במדינת ישראל לא יכול להיות מועמד ריאלי?".