2 צפייה בגלריה
טיפול
טיפול
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הממשלה הקימה עד היום מרכזי חוסן ביישובי עוטף עזה, שדרות ובאשקלון. למרות הבטחות חוזרות ונשנות לדון בבקשות ראשי רשויות המרוחקות יותר מרצועת עזה להקים מרכזי חוסן גם אצלן, עד היום לא הייתה התקדמות בנושא. בעקבות משבר הקורונה, במועצה האזורית בני שמעון החליטו שלא להמתין להחלטות הממשלה ולהקים בעצמה מרכז חוסן.
בשנים האחרונות שוגרו לעבר שטח המועצה מאות רקטות, ומאז תחילת טרור הבלונים, עשרות בלוני נפץ ותבערה נפלו בשטחי המועצה, המונה כ-12 אלף תושבים. מדי שנה כ-50 מהתושבים פונים לסיוע על רקע טראומה נפשית כתוצאה מהמצב הביטחוני.
מרכז החוסן החדש יוקם בהשקעה של יותר מ-1.5 מיליון שקל, ואמור להתחיל לפעול בינואר. הוא ירכז פעילויות המתקיימות באגף לשירותים חברתיים במועצה ויציע טיפול בתושבים הזקוקים לסיוע, הן בגלל המצב הביטחוני והן בגלל משבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
ניר זמיר
ניר זמיר
ראש מועצת בני שמעון ניר זמיר. "הקורונה שינתה את ההתייחסות לקורונה"
(צילום: יח"צ)
"בלי להתכוון לכך הגענו לרגע הנכון להקים מרכז חוסן", אומר ראש המועצה ניר זמיר. "התפרצות מגפת הקורונה שינתה את ההתייחסות שלנו לטראומה מהקצה אל הקצה וחיזקה את הצורך במרכז חוסן. טראומה היא לא רק נפילה של טילים או תקופה של מצב בטחוני קשה. תחשבו על הילדים, הצעירים, המבוגרים או דור הביניים שהולכים לאיבוד בגלל הקורונה ומה המשמעויות של זה להם ולחברה. בנוסף לכך, על פי תרחישי העימות הגדול הבא, כל מדינת ישראל תהיה קו עימות. משתי הסיבות האלו - הקורונה והעימות הגדול הבא - אני בטוח שאנחנו פורצי דרך ורשויות רבות ילכו בעקבותינו. אני מאמין שבשלב כלשהו המדינה תאמץ את המודל ותממן אותו".
המרכז יפעל בשלושה תחומים: תחום החירום שיכלול חיזוק והכשרה של צוותי החירום ביישובים ובמועצות; תחום החוסן הקהילתי, שיעסוק בחיזוק המנהיגות המקומית, פיתוח לכידות וחוסן בקהילה, ותחום הטיפול הקליני שיאפשר מתן טיפול קליני בשגרה ובחירום למשפחות וליחידים מכל הגילאים.
"המחקרים מראים על קשר ישיר בין החוסן הקהילתי והחוסן האישי במצבי טראומה", אומרת מנהלת האגף לשירותים חברתיים עדית אטינגר. "זה כלי שיהיה קהילתי וטיפולי כאחד וייתן התייחסות שלמה למצבי שגרה וגם מענה בחירום ולאחר חירום. הקורונה היא סוג של טראומה מתמשכת ואנחנו כבר רואים את השלכותיה בכל הגילאים. הבעיות הנפשיות וההתפוררות החברתית מתפרצים אחרי משבר ואנחנו צריכים להיות ערוכים לכך. אנחנו לא בונים יש מאין, אלא מרחיבים את השירותים הקיימים היום במענים שאנחנו נותנים לתושבים, גם בשגרה וגם בחירום, וביצירת ממשקים משותפים עם מחלקות ואגפים אחרים. מרכז החוסן יאפשר לנו עלות מדרגה במענה שאנחנו נותנים לקהילות וליישובים".