זירת הפיצוץ בניו דלהי
(צילום: רויטרס)

גורמים בישראל אמרו אמש (ו') כי מטען החבלה שהתפוצץ ליד השגרירות הישראלית בניו דלהי היה "חובבני ומאולתר". לדבריהם, ייתכן שמדובר בהתארגנות מקומית. "לא נראה שאיראן עומדת מאחורי הפיגוע", אמרו הגורמים. למרות שלא היו נפגעים בפיצוץ, ורק נגרם נזק לשלושה כלי רכב שחנו בסמוך, בישראל ובהודו מתייחסים אליו בחומרה - וגם המוסד מעורב בחקירה.
מוקדם יותר אתמול שוחח שר החוץ ההודי סוברהמאניאם ג'יישנקר עם מקבילו הישראלי גבי אשכנזי, והבטיח לו כי הרשויות בארצו ערבות לביטחונם של הדיפלומטים הישראלים. בשיחת הטלפון עם אשכנזי הבהיר שר החוץ ההודי כי ארצו "לא תחסוך אף מאמץ" כדי לאתר את המעורבים בפיצוץ. המטען הופעל בסביבות השעה 17:00 (שעון מקומי), כאשר השגרירות הייתה אמנם סגורה – אך היו בה כמה כוננים, שאיש מהם לא נפגע. למבנה לא נגרם נזק.
4 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
זירת הפיצוץ. ק"מ וחצי משם נכח רה"מ ההודי נרנדרה מודי
(צילום: AFP)
לפי הרשויות בהודו עוצמת הפיצוץ הייתה "נמוכה", והמטען המאולתר הונח מוסווה בתוך שקית פלסטיק על המדרכה. בתקשורת בהודו דווח כי הרשויות מצאו מעטפה שבה היה כתוב "עבור שגרירות ישראל". האזור שבו שוכנת השגרירות נמצא בלב ניו דלהי, במקום שבו רמת האבטחה גבוהה למדי. כק"מ וחצי משם נערך טקס צבאי לסיום חגיגות יום הרפובליקה בהודו, בו השתתפו ראש הממשלה נרנדרה מודי והנשיא ראם נאת' קובינד.
בהודו וגם בישראל מתייחסים כאמור לפיצוץ כאל אירוע ביטחוני, ונבדק אם השגרירות הייתה היעד. במקביל לשיחה בין שרי החוץ, היועץ לביטחון לאומי של הודו, אג'יט דובאל, שוחח בטלפון עם ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת. הוא העביר באמצעותו עדכון לראש הממשלה בנימין נתניהו על המאמצים הנעשים מצד הודו בחקירת הפיצוץ. נתניהו ביקש להעביר לראש ממשלת הודו מסר ולפיו לישראל "ביטחון מלא" שהשלטונות ההודיים ימצו את חקירת האירוע, ויבטיחו את שלומם של הישראלים והיהודים הנמצאים שם. סוכם כי הקשר יימשך בכל הערוצים תוך שיתוף פעולה מלא בין המדינות.
4 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
כוחות הביטחון באזור הפיצוץ בניו דלהי
(צילום: רויטרס)
לאחרונה חודדו כלל נהלי הביטחון בנציגויות בחו"ל, בין היתר על רקע החשש מפעולות נקמה כלשהן בעקבות ההאשמות באיראן שישראל עמדה מאחורי חיסול מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה. במשרד החוץ מקיימים כעת הערכות מצב עם עמיתיהם ההודים, שהעבירו מסר לישראל שלפיו הודו תעשה כל שביכולתה כדי להגן על נציגויות ישראל בהודו ושליחיה.
שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא, אמר ל-ynet זמן קצר לאחר הפיצוץ: "זה מטען חבלה, זה ברור. אנחנו עדיין מנסים לברר ולהבין מה קרה. זה היה מאוד קרוב לשגרירות ולכן גם אנחנו וגם המשטרה המקומית מתייחסים לזה כאל אירוע חבלני. אני לא יכול להגיד בוודאות אם זה כוון נגד השגרירות. אנחנו מתייחסים לזה כאל אירוע טרור, זה היה מספר מטרים מהשגרירות. יש נזק סביבתי.
מלכא ציין כי בשגרירות היו בזמן הפיצוץ רק כוננים, וכאמור איש לא נפגע. "אבל 17:05 זה בדיוק שעת יציאת העובדים בכל ימי השבוע - וזו הנקודה שמתייחסים אליה אנשי המשטרה. אף אחד לא יודע אצלם שיום שישי הוא שונה", הוסיף השגריר.
הוא ציין כי בשגרירות לא הופתעו מהפיצוץ. "אנחנו ברמת כוננות גבוהה. רק לאחרונה חידדנו את ההנחיות והגברנו את הערנות. אנחנו מאוד נזהרים. השליחים של מדינת ישראל יודעים שהם מטרה לאויב. אנו יודעים שאנו מטרה ולוקחים את זה בחשבון. אנחנו זוכרים היטב הפיגוע שהיה בהודו ב-2012. אנו מתייחסים לזה מאוד ברצינות ולכן גם עכשיו הפעלנו נוהל חירום ווידאנו שכל השליחים הגיעו לבית. לכל השליחים שלום".
הפיצוץ התרחש ביום השנה ה-29 לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל להודו. כפי שציין השגריר, הפיגוע הקודם נגד דיפלומטים ישראלים בהודו התרחש ב-2012, אז פיצוץ סמוך לשגרירות בניו דלהי גרם לפציעתה של טל יהושע קורן, אשתו של שליח משרד הביטחון במדינה. בישראל האשימו אז את איראן באחריות לפיצוץ.
פורסם לראשונה: 16:53, 29.01.21