מבצע החיסונים החל
(צילום: רועי עידן, אביהו שפירא, משה מזרחי )

בדרך לסגר שלישי? ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לכנס היום (יום ד') בשעה 14:30 ישיבת ממשלה מיוחדת שתדון בהגבלות בשל העלייה בתחלואה בקורונה. מסתמן כי הוא יבקש מהממשלה להכריז על סגר כללי לתקופה בת שבועיים-שלושה - בהתאם להמלצות משרד הבריאות - שייכנס לתוקף ככל הנראה בשבוע הבא, וזאת כדי לאפשר לציבור להיערך.
3 צפייה בגלריה
מחסומים בחג הפסח
מחסומים בחג הפסח
מחסום בין תל אביב לרמת גן. ארכיון
(צילום: AP)
בנוסף, במשרד הבריאות צפויים להציע סגר מלא והרמטי שיחל כמה שיותר מהר ויכלול גם את מערכת החינוך והגיל הרך. כעת נסובה המחלוקת על תאריך היעד. במשרד הבריאות מעריכים שיהיה דיון סוער בנושא ורווי התנגדויות, בין היתר בשל אווירת הבחירות.
עמדת המשרד היא שככל שיוטל סגר מאוחר יותר - הוא יצטרך להיות ארוך יותר. לתפיסתו, על הסגר להימשך עד שנרד לפחות מ-1,000 מאומתים ביום. עם זאת, בכירים במשרד סבורים כי ניתן להימנע מסגר בשל ההתקדמות המהירה במבצע החיסונים בקרב האוכלוסייה המבוגרת.
כך למשל, שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול: "71,876. תסתכלו על המספר הזה - אלה רק החיסונים שדווחו עד כה. ויש עוד הרבה שבדרך לדווח. רק שלושה ימים למבצע 'לתת כתף' והספקנו לחסן עשרות אלפי צוותים רפואיים וישראלים שבאוכלוסיית היעד נגד הקורונה. אנחנו רק בתחילת הדרך, לכו להתחסן".
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון קורונה בקופת חולים כללית בבני ברק
(צילום: AFP)

החיסונים בצה"ל יחלו ב-28 בדצמבר; בידוד - במתקן צבאי

בשל נתוני התחלואה הגבוהים בצבא רעננו נהלים, והודיעו כי מבצע החיסונים בקרב המשרתים יחל ב-28 בדצמבר. בין ההנחיות שנמסרו: חיילים מיחידות סגורות שיצאו לחופשה יחזרו לקפסולה מחלקתית למשך שבעה ימים, ולאחר מכן לקפסולה פלוגתית. דיונים יוגבלו לשמונה בני אדם, ופעילויות חינוך ורווחה יתקיימו בשטחים פתוחים.
אנשי מילואים יגויסו לצרכים מבצעיים בלבד, למעט תרגילים ואימונים שאושרו. כלל המשרתים השבים מחו"ל - יכנסו לבידוד במתקן בידוד צה"לי. סיום הבידוד, בן 10 ימים, יהיה בכפוף לשתי בדיקות שליליות. חיילים המתגוררים בערים אדומות ישהו רק בבתים ולא יורשו לצאת למרחב הציבורי.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן נגד הקורונה
(צילום: דובר צה"ל)

כך מתנהל מבצע החיסונים: תורים שחלקם בעוד חודשיים

בינתיים, שלשום יצא לדרך מבצע החיסונים באופן רשמי בקופות החולים, ועל-פי הודעת משרד הבריאות - עד כה הוזמנו בסך הכול יותר מ-200 אלף תורים מצד מבוטחים. בבתי החולים דיווחו על שיעורי התחסנות גבוהים במיוחד, וזאת בניגוד לחששות שנשמעו בקרב עובדים מפני החיסון.
מקופת החולים כללית נמסר כי שלשום התחסנו 6,255 מבוטחים, ממכבי נמסר כי ביום הראשון למבצע החיסונים התחסנו כ-2,670 מבוטחים, במאוחדת התחסנו 1,193 ובלאומית כ-500. יש לציין כי כעת יכולים להתחסן בני 60 ומעלה בלבד ועובדי בתי החולים.
כמו כן, לקראת פתיחת מבצע החיסונים לכלל האוכלוסייה, שעשוי להתרחש לקראת סוף החודש, בקופות החולים מצביעים על שורת לקחים שלטענתן יש להפיק לקראת הפתיחה.
בכירים בקופות החולים, כולל אלו האמונים על תפעול מבצע החיסונים, הצביעו על בעיה עיקרית: חוסר השקיפות והמידע באשר לכמות החיסונים שצפויה להגיע לקופות בשבוע הבא. העובדה הזו הביאה לכך שחלק מהמבוטחים השאירו את הפרטים שלהם בתקווה שיחזרו אליהם בטרם קבעו תור. אחרים קיבלו תורים לחודש פברואר.
אתמול המצב השתנה והתמונה החלה להתבהר עבור הקופות: במכבי מצפים לכמות חיסונים שתספיק לכ-160 אלף מבוטחים עד סוף השבוע הבא ובקופת החולים מאוחדת מצפים למספר דומה. בקופת החולים לאומית אמרו כי יקבלו כ-24 אלף מנות חיסון ובכללית הבהירו כי הנושא עדיין בדיונים.
יש לציין כי כמות החיסונים משפיעה דרמטית על יכולת התכנון של זימון התורים, אך גם על פתיחת מוקדי החיסון הנוספים. "למה יש עומס? כי אין לנו תורים לתת", הסביר אתמול בכיר באחת הקופות. "אין לנו כרגע כמות חיסונים שאנחנו יודעים שתגיע אלינו בוודאות בשבוע הבא, לכן אנחנו כרגע פותחים מספר מצומצם של עמדות. ברגע שנקבל מסה של חיסונים ונפתח את כל העמדות שלנו - אז ברור שלא נוכל לחסן את כל מדינת ישראל ביום אחד, אבל היכולת תהיה הרבה יותר גדולה מזו הקיימת היום".
גורם מקצועי אחר מספר, בין היתר, על כך שטווח השעות של הגעת החיסונים הוא רחב מדי, מה שתורם לאי הוודאות באשר לשעת הפתיחה של מוקדי החיסונים.
על אף שעובדה זו הובהרה במספר הזדמנויות, בקופות החולים טוענים שאזרחים רבים שהתקשרו למוקדים היו כאלה שבכל מקרה לא יכולים להתחסן כרגע. "רוב האנשים שהתקשרו אלינו לא היו בני 60 ומעלה", אמר גורם באחת מקופות החולים.


אין תכנון קדימה, אנחנו לא יודעים כמה חיסונים נקבל"

מנגד, יש לציין כי גם קופות החולים לא נערכו מבחינת היקף כוח האדם שלהם במוקדים, ורק ביום חמישי ולאורך סוף השבוע תגברו אותם בעובדים נוספים – כולל עובדים מהבית. "מי שהתקשר בעיקר הם אנשים צעירים ומנסים לקבל תור בלי שהם זכאים בכלל", אמר הגורם.
"המון אנשים מגיעים למתחם בלי תור ורוצים להתחסן. אנשים רוצים להתחסן וזה משמח כי הסקרים ניבאו שלא יבואו להתחסן. למה לא מצליחים לקבוע תור? כי אין חיסונים. אין תכנון קדימה ואנחנו לא יודעים כמה חיסונים נקבל. זה מאוד נוח להאשים את הקופות, אבל זה לא הסיפור. אין לנו יכולת לזמן מבוטחים כשעדיין אין לנו יומן פתוח ואנחנו חייבים לדעת שנוכל לזמן מבוטחים לכל המתחמים שפתחנו".


499 מאושפזים במצב קשה, 1,302 נדבקים אובחנו היום

בינתיים, משרד הבריאות פרסם אתמול בערב את נתוני התחלואה המעודכנים, שמהם עולה כי 499 מאושפזים במצב קשה ו-116 מהם מונשמים. מספר הנפטרים עלה ל-3,128 בני אדם.
1,302 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו עד אתמול בערב. שיעור החיוביים עמד על 3.4% מתוך כ-38 אלף בדיקות. כמו כן, שלשום אובחנו 3,594 חיוביים לנגיף הקורונה. זהו מספר הנדבקים הגבוה ביותר מאז 7 באוקטובר, לפני חודשיים וחצי - עוד לפני סיומו של הסגר השני.
בישראל 27,551 חולים פעילים. 5,133 מתגוררים בירושלים, 922 בתל אביב, 864 בחיפה, 745 בבני ברק, 612 בפתח תקווה, 540 באשדוד, 522 בנצרת, 418 בטמרה, 412 בנתניה, 411 בבאר שבע, 387 בראשון לציון, 367 בחולון, 353 בסכנין, 293 בבית שמש, 290 בשפרעם, 263 באשקלון, 233 באום אל פחם, 127 ברמת גן, 215 במג'דל שמס, 213 בדליית אל כרמל, 209 במודיעין עילית, 209 בבת ים ו-200 ברחובות.
ישראל בין 25 המדינות עם מספר הנדבקים הכללי הגבוה בעולם. במקום הראשון נמצאת אנדורה ואחריה לוקסמבורג ומונטנגרו. לאחר מכן נמצאות מדינות גדולות יותר כמו צ'כיה, ארצות הברית, בלגיה, גאורגיה, בחריין, ארמניה, סלובניה, קטאר, פנמה, קרואטיה, ליטא והולנד. ישראל – שבה כבר יותר מ-4% מהאוכלוסייה כבר נדבקה בקורונה מאז פברואר - מדורגת במקום ה-22, לפני ספרד ושבדיה.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:02, 22.12.20