חברו של אהוביה לאחר המעצר: "התנגשו בנו פעמיים"
(צילום: משה מזרחי)

סגן ראש מח"ש, משה סעדה, תקף את ראש מח"ש קרן בר מנחם ואת הפרקליטות על שורת כשלים שהיו לטענתו בחקירת השוטרים המעורבים במרדף המשטרתי שבו נהרג לפני שבועיים אהוביה סנדק. במכתב ששלח למשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה למברגר, טען סעדה כי הפרקליטות וראש מח"ש מתעלמות מעדויות הנערים שעצורים בפרשה, שלדברי אחד מהם "הכל שקרים. רצחו את חבר שלי ונתנו לנו מכות רצח בניגוד לחוק".
במכתב, שחשף אראל סג"ל, טוען סעדה כי למברגר מתעלם מכך שראש מח"ש, קרן בר מנחם, שחררה את השוטרים חרף העובדה שהם חשודים בהריגה ובאלימות כלפי העצורים. לדבריו, בר מנחם הנחתה לשחררם את השוטרים החשודים בטענה ש"בחקירת הנערים לא עלתה טענה שלפיה מות הנער נגרם כתוצאה ממשהו שביצעו השוטרים". עם זאת, בסרטון שמתפרסם לראשונה ב-ynet אומר אחד הנערים בעת שנלקח מבית החולים למעצר: "כן. התנגשו בנו. פעמיים".
5 צפייה בגלריה
עו"ד משה סעדה ועו"ד קרן בר מנחם
עו"ד משה סעדה ועו"ד קרן בר מנחם
יחסים רעועים. משה סעדה וקרן בר מנחם
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
מכתב ששלח סגן ראש מח"ש למשנה לפרקליט המדינה
מכתב ששלח סגן ראש מח"ש למשנה לפרקליט המדינה
המכתב של סגן ראש מח"ש
סעדה טען כי טענת ראש מח"ש מנוגדת למסד העובדתי שהיה מונח בפני מח"ש בעת קבלת ההחלטה, שלפיו כבר בחקירתם הראשונית בשעה 20:43 התלוננו העצורים על כך שהשוטרים "רצחו את חברם". אחד מהם אף הלין על "מכות רצח" שקיבל מהשוטרים.
סעדה כותב כי נוכח הדברים הוא אינו מבין מדוע ראש מח"ש שחררה את השוטרים. סעדה טוען במכתבו כי "ראש מח"ש מבטלת במחי יד הנחיה של ראש צוות החקירה, שתכליתה למנוע שיבוש, ומשחררת את השוטרים ובכך מעצימה את פוטנציאל השיבוש". הוא מציין כי לדעת ראש צוות החקירה, השוטרים התעכבו במכוון עם רישום הדו"חות במשך חמש שעות.
5 צפייה בגלריה
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק ז"ל
אהוביה סנדק
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
שלמה למברגר
שלמה למברגר
שלמה למברגר
(צילום: יריב כץ)
סעדה מתייחס גם לעובדה שהוקם צוות חקירה משותף של מח"ש ושל ימ"ר תל אביב, ומכנה זאת "צעד חריג שלא היה דומה לו במח"ש". סעדה הוסיף: "קבלת החלטה מושכלת מחייבת להכיר את מגוון הדעות השונות. במקרה דנן, למרות שמדובר במותו של קטין על-ידי אנשי משטרה, ראש מח"ש בחרה לכאורה במכוון בהתנהלות אחרת (לשון המעטה)". בסוף המכתב מזכיר סעדה את יחסיו הרעועים עם בר מנחם.
מהפרקליטות נמסר: "אין בכוונתנו להתנהל מול מר סעדה דרך התקשורת. כפי שמסרנו בעבר, חוקרי מח"ש הגיעו לזירה מיד עם קרות האירוע, ומאז הם מבצעים את פעולות החקירה הדרושות לצורך בחינת חלקם של השוטרים באירוע. במסגרת זו, נחקרו באזהרה ארבעה שוטרים ונגבו עדויות משוטרים נוספים. כל ההחלטות מתקבלות משיקולים ענייניים ומקצועיים בלבד, שאין בכוונתנו לפרטם תוך כדי ניהול החקירה".
עו"ד סעדה, שנחשב לאופוזיציונר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הגיש בעבר את מועמדותו לתפקיד פרקליט המדינה. הוא עמד כמה פעמים במוקדי החיכוך בין מח"ש, המשטרה ומשרד המשפטים. כך למשל, לפני ארבע שנים הוא החליף את מקומו של ראש מח"ש אורי כרמל למשך שנה. לאחר שכרמל פרש מסיבות בריאותיות, סעדה נחשב למועמד המוביל להחליפו בתפקיד, אך מפכ"ל המשטרה דאז, רב-ניצב (בדימוס) רוני אלשיך, התנגד למינוי ובמקום סעדה מונתה עו"ד קרן בר מנחם. היחסים בין סעדה לבר מנחם נחשבים רעועים.
הבוקר פורסם ב-ynet כי לפי חוות דעת של חוקר פרטי שהועברה למחלקה לחקירות שוטרים, המכונית שבה נמלטו אהוביה סנדק וחבריו התהפכה לאחר שהבלשים שדלקו אחריהם התנגשו במכוניתם. הדו"ח קובע, בסבירות גבוהה, כי התאונה נגרמה לאחר שרכבם של הבלשים סטה לכיוון המכונית הנמלטת, נגח אותה - ובין שני כלי הרכב אירעה התנגשות.
ונדליזם בזמן המחאה על מות אהוביה סנדק
(צילום: אלי מנדלבאום)

5 צפייה בגלריה
הרכב המרוסק
הרכב המרוסק
הרכב שהתהפך במרדף
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
הפרקליטות הגישה אתמול כתב אישום נגד בניהו יהודה, בן 18 מירושלים, בגין ניסיון פציעה בנסיבות מחמירות ממניע גזעני. יהודה מואשם בכך שניסה לתקוף ביום שלישי שעבר ערבים בשכונת שייח ג'ראח שבירושלים, לאחר מחאה באזור על מותו של אהוביה סנדק. לפי כתב האישום, יהודה וחבריו הגיעו לרחוב ואן פאסן בשכונת שייח ג'רא, עצרו טנדר נוסע, ווידאו כי הנהג ערבי - ולאחר מכן השליך יהודה אבן על הרכב מטווח קצר. לאחר שהנהג ברח, הנאשם - יחד עם 20 נוספים שזהותם לא ידועה - התאספו ליד רכב אחר, וכשווידאו שהנהג ערבי החלו לקלל אותו ולפגוע ברכב. אחד המתפרעים אף השליך אבן גדולה על הרכב מטווח קצר.
התקרית שבה נהרג סנדק, מההתנחלות בת עין, התרחשה ביום שני בשבוע שעבר. שוטרים הוזעקו לכביש ליד כוכב השחר שבבנימין בעקבות דיווח על נערים שמיידים אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות. השוטרים הקימו מחסום כדי לעצור את הנערים, אך אלה לא שעו להוראותיהם ולפי החשד החלו בנסיעה מהירה ונמלטו מהמקום. במהלך המרדף שהתפתח התנגש אחד מרכבי המשטרה עם הרכב שבו נסע אהוביה, והוא נהרג.
המשטרה עצרה את ארבעת חבריו של סנדק לרכב, שניים מהם בגירים - אפרים יוסף גוזלן (19) וצבי יהודה קטן (18) - אולם כולם כבר שוחררו לבתיהם. בשבוע שעבר טענה המשטרה כי אחד החשודים הבגירים, גוזלן, ניסה "להפיל את התיק" על סנדק, וטען שהוא זה שנהג ברכב. המשטרה אמרה כי גוזלן הוא זה שנהג, ולא סנדק.