אביבה דהן בדיון היום בבית המשפט
(צילום: נדב אבס)

שלוש שנים לאחר החשיפה ב-ynet של תקיפת הפעוטות ב"גן מתוק" בגבעתיים, נשלחה הגננת אביבה דהן ל-16 חודשי מאסר בפועל. השופטת נועה תבור קבעה גם כי דהן, בת 66, תשלם פיצוי בסך 3,000 שקלים לכל אחת ממשפחות הפעוטות שנפגעו, וגזרה עליה גם מאסר על תנאי.
"במשך כמה חודשים השליטה דהן אווירה של טרור ונהגה באלימות מילולית ובכוחניות נגד פעוטות רכים נטולי יכולת להתגונן", אמרה השופטת לפני שמסרה על החלטתה. "העצמת הפער שאינו נתפס בין העטיפה החמה של ההורים שמסרו את ילדיהם לנאשמת לבין אווירת הטרור שהתקיימה אחרי סגירת הדלת נשקפה היטב בשלב העדויות של ההורים".
2 צפייה בגלריה
אביבה דהן
אביבה דהן
"נהגה באלימות מילולית ובכוחניות". הגננת אביבה דהן, היום
(צילום: מוטי קמחי)
דהן הורשעה בתקיפה על ידי אחראי ובתקיפה הגורמת חבלה. "תפיסה בכוח, מכה ביד, דחיפות, הטחה בכוח בכיסא - אלו תיאורים שהדעת אינה יכולה להתקבל כהתנהלות של גננת בגן ילדים", אמרה השופטת תבור. "ההורים סיפרו כי ראו סימני מצוקה, אבל החליטו לאמץ את הסברי צוות הגן והאשימו את עצמם. לא מדובר ברגע של אובדן שיקול הדעת אלא בהתנהלות חוזרת ונשנית. הימים חלפו והאלימות נשארה. גם הפעוטות נפגעו וגם הוריהם, ועקב מקרים כאלה גם אמון הציבור ואוכלוסיית הגננות".
הפרקליטות ביקשה עונש במתחם הענישה של בין שנה לשלוש שנים, וביקשה למקמו ברף העליון - כלומר עונש של שנתיים וחצי. בסופו של דבר החליטה כאמור השופטת כי דהן תישלח ל-16 חודשים מאסר, בניכוי ימי המעצר. "שקלתי היעדר עבר פלילי וקבלת אחריות לפני שמיעת הראיות", ציינה. במהלך אחד הדיונים הגדירה דהן את חייה כגיהינום. "אני רוצה לבקש סליחה ומצטערת על הכול", אמרה בבכי.
ההתעללות בפעוטות ב"גן מתוק"

כתב האישום נגד דהן ושתי סייעות - ליהיא בן דניאל ואורנה אקבלי - הוגש באוקטובר 2018 על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, ובו יוחס להן תקיפה של פעוטות. בנוסף, דהן ובן דניאל הואשמו בעבירת תקיפה על-ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש. בסרטון שפורסם אז לראשונה ב-ynet נראית הגננת דהן חובטת פעמיים בראשה של פעוטה.
לאחרונה, הורשעה בן דניאל בתקיפה ותקיפה הגורמת חבלה של ממש. הסייעת אקבלי הודתה בסיוע לתקיפה וטרם הורשעה. בעניינה יוגש תסקיר מבחן. השופטת תבור ציינה כי "הסייעות שראו את האלימות לא השמיעו קולן".
2 צפייה בגלריה
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
מתוך סרטון תקיפת הפעוטות
אביה של ילדה בגן סיפר בדיון קודם כיצד הוא ובת זוגו מנסים לעטוף את בתם באהבה מאז היוודע המקרה: "הבטחנו לה שנעשה את המקסימום ששום דבר רע לא יקרה לה. אני מרגיש שפגענו באמון הזה. לא הבנו מה קורה לה. היא פחדה לישון בצהריים כי היא ראתה שדורכים על ילדים. עליה לא דרכו, אבל על חבריה כן. היא מפחדת לעצום את עיניה. הן פגעו בתמימות שלה ובאמון שלה במבוגרים שאמורים לשמור עליה".
בכתב האישום המקורי נכתב כי במהלך החודשים מאי-יוני 2018 הנאשמות היו אחראיות על שלומם של כ-20 פעוטות בני חצי שנה עד שלוש בגן בגבעתיים. דהן הועסקה כגננת בגן ובן דניאל ואקבלי הועסקו כסייעות בקבוצת הפעוטות.
לפי כתב האישום, דהן ובן דניאל תקפו את הפעוטות בהזדמנויות רבות. אחת מהן נהגה להעניש את הפעוטות באמצעות העמדתם בפינת הגן לפרק זמן ממושך וכן מנעה מהם מזון. באותה תקופה, לפי האישום, דהן נהגה בפעוטות באלימות מילולית ובכוחניות. מעשי הגננת והסייעות כללו במקרה אחד הסטה של עגלת בקבוקים של ילדים, כך שתפגע בפעוטה שאכלה, השלכה בכוח על מזרנים, דריכה במכוון על רגל של פעוטה, דחיפת פעוט לקיר תוך דריכה על רגלו ועוד.
עו"ד אלעד רטעו"ד אלעד רטצילום: אופיר הראל
את ההורים ייצג במשפט עו"ד אלעד רט, שמסר בעקבות גזר הדין: "לאחר עינוי דין של שנים הסתיים סוף סוף הדיון בעניינה של הנאשמת המרכזית בתיק. מדובר במי שהתעללה בצורה סדיסטית ומעוררת פלצות בקטינים שהשמירה עליהם הופקדה בידיה. דבר לא ימחה את הטראומה והפגיעות שנגרמו לפעוטות ולהוריהם, ואלה צפויות ללוות אותם למשך כל חייהם".
עו"ד רט הוסיף: "אנו סבורים שראוי היה להחמיר בעונשה בצורה ניכרת. מדובר במי שבסופו של יום הואשמה והורשעה על סמך סרטונים שתיעדו את ההתעללות בתקופה מאוד מצומצמת, ולא יהיה זה מופרך להעריך שגם קטינים רבים נוספים נפגעו על ידה לאורך השנים, רק שבעניינם לא נשמר התיעוד. אכן, הנאשמת נותנת את הדין אך ורק בהתאם למקרים שיוחסו לו בכתב האישום, אך בגין מקרים אלה ראוי היה למצות עמה את הדין ולהחמיר עוד יותר בעונשה. אנו תקווה שגם בעניינן של יתר הנאשמות תוטל ענישה ראויה ומרתיעה, למען יראו וייראו".
עו"ד עדי אורן מפרקליטות מחוז ת"א שניהלה את התיק מסרה בתום הדיון כי "הנאשמת ששימשה כגננת הראשית והשליטה בגן אווירה של טרור ואימה, הורשעה על פי הודאתה בריבוי עבירות תקיפה על ידי אחראי ובריבוי עבירות של גרימת חבלה של ממש. אירועי התקיפה המתוארים נמצאים ברף הגבוה של עבירת התקיפה. לא מדובר באירוע חד פעמי אלא במסכת תקיפות, ללא כל סיבה של ילדים בגילאי שנה וחצי עד שלוש, ששגרת יומם הפכה להיות אכזרית וכואבת. יש לברך על מגמת ההחמרה בענישה והעובדה שבימ"ש ממשיך לקבל את עמדתנו, תוך שהוא משית עונשים המהווים עליית מדרגה ממדיניות הענישה שהייתה קיימת עד כה".