החוק לשלילת אפוטרופסות מהורה שהואשם באלימות או בעבירות מין כלפי בן משפחה, שאושר היום (ב') באופן סופי בכנסת, סימל את נקודת הסיום למצב האבסורדי שעמו נאלצה להתמודד שירה איסקוב, שכמעט ונרצחה על-ידי בעלה, אביעד משה. כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", משה התכוון בהיותו האפוטרופוס של בנם המשותף למנוע ממנו קבלת טיפולים רפואיים.
5 צפייה בגלריה
חצי חצי שירה איסקוב מיכל סלה
חצי חצי שירה איסקוב מיכל סלה
שירה איסקוב ומיכל סלה ז"ל. סוף לאבסורד
(צילום: אביגיל עוזי, יעל פרידסון)
"הילד שלי צריך טיפול רפואי, ועקב החוק הקיים נזקק לאישור של שני ההורים, אך אביעד מסרב לחתום על מסמך שבו הוא מאשר לילד לקבל טיפול", שיתפה שירה בחודש שעבר בשיחה ראשונה מאז שחרורה מבית החולים. "איפה ההיגיון? ברור שטובת הילד לא לנגד עיניו! כל עוד אביעד יישאר אפוטרופוס על הילד הוא ימשיך להתעלל בחיינו מהכלא, לגרום לנו לסבל ולאי-שקט".
הציטוט המצמרר הזה חשף את המחדל שבמסגרתו הורים שנאשמו ברצח, ניסיון רצח או אלימות, המשיכו להיות האפוטרופוסים של ילדיהם, לעיתים היחידים, מתוך תאי הכלא.
5 צפייה בגלריה
18.11 הפרסום ב"ידיעות אחרונות"
18.11 הפרסום ב"ידיעות אחרונות"
הפרסום ב"ידיעות אחרונות", לפני כחודש
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
החוק, שאת הצעתו יזמו ח"כ עודד פורר וח"כ גדעון סער ועבר היום בכנסת ימנע מצב שכזה, וקובע כי הורה שהואשם ברצח או בניסיון רצח בן משפחה לא יוכל לשמש אפוטרופוס של ילדו באופן זמני. אם הורשע בביצוע העבירה, תישלל ממנו האפוטרופסות לעד. החוק קובע זאת גם במקרה שההורה אנס או ביצע מעשה סדום באחד מילדיו.
אל משכן הכנסת הגיעו היום בנות המשפחה של שירה איסקוב ומיכל סלה ז"ל, שנרצחה בשנה שעברה בידי בעלה אלירן מלול. עם אישור החוק הן פרצו בקריאות שמחה. "נפגשתי לראשונה עם אמא של שירה ועם אחותה", סיפרה לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה. "לא הכרנו קודם, אבל התחבקנו, התרגשנו והחזקנו ידיים. הייתה תחושה שאנחנו מכירות ומחוברות מהמקום הכי עמוק וכואב בלב ובנפש".
העדות שגרמה לח"כים בוועדה לבכות
(צילום: דוברות הכנסת)

5 צפייה בגלריה
אמא ואחותה של מיכל סלה ואמא ואחותה של שירה איסקוב אחרי שהחוק עבר
אמא ואחותה של מיכל סלה ואמא ואחותה של שירה איסקוב אחרי שהחוק עבר
משפחתה של מיכל סלה עם משפחתה של שירה. "חיים חדשים וטובים יותר"
(צילום: דוברות הכנסת)
"חיינו השתנו בשעה הזו, שבה עבר חוק היסטורי במליאת הכנסת. בעבורנו הוא מציל חיים ומשנה חיים. הוא תחילתו של מהפכה שבה מסתכלים לקורבנות בעיניים ואומרים יחד: אפס סובלנות לאלימות כלפי נשים, אפס נרצחות בשנה ואפס זכויות לאב שרצח באכזריות את אם ילדיו", הוסיפה בן עמי.
לדבריה, "היום נוכל לחזור לבתה התינוקת של מיכל, לחבק אותה חזק בבטחה ולדעת שאנו שלה והיא שלנו עד הסוף. היום הכנסת הצביעה בעדנו ובעד ריפוי לנו ולבתה של מיכל. היום הכנסת הצביעה צדק. הכנסת הצביעה נגד הרוצח של מיכל, אלירן מלול, שמחק לעצמו כל שליטה על החיים שלנו ושלה לצמיתות".
5 צפייה בגלריה
עו"ד בן מעוז
עו"ד בן מעוז
עו"ד בן מעוז
(צילום: שי אוחיון)
גם פרקליטה של שירה, עו"ד בן מעוז, בירך על אישור החוק. "זהו יום חג עבור שירה וקורבנות אלימות במשפחה, שבמשך שנים היו כבולים תחת סמכויותיו של ההורה האלים, אשר החזיק בהם בני ערובה והמשיך לאמלל את חייהם מבין כותלי הכלא", אמר. "החוק החדש יאפשר לשירה ובנה הפעוט לצאת לחיים חדשים וטובים יותר".

"את מי החוק משרת?"

ומנגד, ליאת אנשל, שכמעט ונרצחה על-ידי בעלה לפני כמעט שמונה שנים לנגד עיני בנה בן השלוש בירכה על החוק, אך חשה אכזבה מכך שהוא לא חל על המקרה שלה. ביום שבו הגישה תביעת מזונות, ניסה בעלה לשעבר לרצוח אותה לאחר שהחזיר את ילדם ממפגש הסדרי ראייה.
לפי כתב האישום שהוגש נגדו, הם נפגשו במגרש חנייה של סופרמרקט ברעננה. הוא הצטייד בשני סכיני קומנדו, ובסיום המפגש, בזמן שחגרה את בנה, הוא החל לדקור אותה בכל חלקי גופה. בהמשך לקח את הילד, וכשליאת ניסתה להזעיק עזרה הוא פגע בה עם מכוניתו. לאחר הפגיעה נמלט מהחניה ונהג בפראות, כשהילד ברכב, אינו קשור במושב הבטיחות וחולצתו מגואלת בדם אמו שנדקרה לידו.
5 צפייה בגלריה
ליאת אנשל
ליאת אנשל
ליאת אנשל. "דמי נשפך. את מה החוק משרת אם לא נפגעות כמוני?"
(צילום: טל שחר)
למרות התיאורים המצמררים הללו, בעודו מרצה מאסר, ליאת מחויבת לקבל את אישורו על כל החלטה הורית, ומאחר שסעיף האישום נגדו הוקל לחבלה בנסיבות מחמירות, הוא ימשיך. "אני ממש מאוכזבת שהחוק לא כולל אותי. כתב האישום שונה עקב הסכמה של הפרקליטות עם עורך דינו של הפוגע, אז לא ידענו שיכולות להיות לכך משמעויות בהמשך. הוא ניסה לרצוח אותי לנגד עיני בני בדקירות, מכות אגרופים ובדריסה. דמי נשפך על בני ובנס שנינו חיים. לא הבנתי את מה החוק משרת אם לא נפגעות כמוני של אלימות קשה, שכמעט נלקחו חיינו וחיי ילדינו?".
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שהיה מיוזמי הצעת החוק וממקדמיה, אמר היום אחרי אישור החוק כי "מי שלוקח חיים אינו יכול להיות אחראי על חיים. מדובר במצב שלא מתקבל על הדעת". ח"כ לשעבר גדעון סער, שיזם גם הוא את החוק, הוסיף: "אני שמח וגאה על השלמת החקיקה. זה חוק שעושה צדק עם הקורבנות ועם משפחותיהם".
ח"כ קרן ברק, שקידמה את השארת הצעת החוק תחת הוועדה לשוויון מגדרי בראשות ח"כ פורר, החלטה שמנעה עיכוב של החוק בוועדת החוקה, בירכה על אישור החוק גם היא: "אין מאושרת ממני שהחקיקה החשובה הגיעה לנקודת הסיום. הצלחנו לחוקק חוק כל כך חשוב בזמן שיא של שבועיים בלבד – מה שיכול היה להתקיים רק בוועדה לשוויון מגדרי וקידום מעמד האישה".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.