אין רכבות בשישי ובמוצ"ש? תלוי למי. מלוחות הזמנים שהכינו במשרד התחבורה לכבוד ל"ג בעומר וההילולה במירון, שאליה מגיעים מאות אלפי אנשים מדי שנה, עולה כי יופעלו לא פחות מ-23 רכבות שאינן פעילות בשגרה.
2 צפייה בגלריה
רכבת ל"ג בעומר הר מירון
רכבת ל"ג בעומר הר מירון
(צילום: נדס אבס, אלי מנדלבאום)
כך, ביום חמישי בשעות הערב והלילה ייצאו 10 רכבות מאופקים וראש העין לכרמיאל ובכיוון ההפוך. ביום שישי, בזמן שרשת הרכבות מושבתת כמעט לחלוטין כבר יותר מ-200 ימים, יופעלו תשע רכבות מכרמיאל לראש העין ולאופקים, וגם מראש העין לכרמיאל. במוצאי שבת, גם אז רשת הרכבות מושבתת כמעט לחלוטין, יופעלו ארבע רכבות מכרמיאל לאופקים וראש העין.
נזכיר, למרות שישראל יצאה מהסגר השלישי כבר מזמן - קווי רכבת רבים עדיין סגורים לתנועת נוסעים בסופי השבוע ובערבים. ההסבר של משרד התחבורה ורכבת ישראל: קידום העבודות על חשמול המסילה. כך, ובאופן חריג וחסר תקדים, הרכבת מושבתת כמעט לחלוטין בימי שישי ושבת. אגב, במצבים זמניים דומים בעבר עוד ניתנו הסעות בין מוקדי העבודות, ושאר קווי הרכבת פעלו כרגיל.
ההסבר להפסקת העבודות הוא פרויקט החשמול שבאמצעותו הרכבת תוכל להעביר קווים להיות מונעים באמצעות חשמל ועל ידי קרונות חדשים, שיפנו קרונות ישנים לצמצום תקלות בקווים שטרם חושמלו. כך, לאחר שיחשמלו את קו אשקלון-הרצליה בחודש ספטמבר, יוכלו להעביר את ציוד הדיזל לקו חיפה-תל אביב כך שיחליף ציוד ישן. המהלך צפוי לצמצם באופן משמעותי תקלות ואיחורים.
בשנה שעברה: עלו למירון בניגוד להנחיות הקורונה
(צילום: באדיבות ערוץ קברי צדיקים בטלגרם , דוברות המשטרה)

לפי משרד התחבורה, הפסקת העבודות בשישי בבוקר ובמוצאי שבת כדי להסיע נוסעים תפגע משמעותית בפרויקט החשמול - ולכן תוגברו אוטובוסים בשעות שהרכבת אינה עובדת. אבל במקרה של ל"ג בעומר בחרו שם לחרוג מההחלטה, ולהפעיל רכבות על חשבון עבודות התשתית. מדוע כעת השירות החליפי שלדברי המשרד מספק מענה - כבר לא מספיק?
תקדים לכך נקבע כבר בשני מועדים בתקופה האחרונה: בשושן פורים הופעלו רכבות בערב כדי להחזיר את החוגגים בירושלים לבתיהם, וקודם לכן הופעל מספר מצומצם של רכבות בעקבות סופת השלג בעיר.
לעומת זאת, ביום הבחירות למשל, הרכבת פעלה באופן מצומצם כדי לאפשר את ביצוע עבודות התשתית בשעות הערב - ואז לא חרגו מההחלטה שלא להסיע נוסעים למרות חשיבות ההתניידות ביום זה. גם בערב הפסח ובימי חול המועד, כשנרשמו עומסים כבדים בכבישים ונוסעים רבים נותרו ללא מענה בתחנות האוטובוס, החליטו במשרד התחבורה לא להפעיל את הרכבות.
בעמוד הפייסבוק "בארכבת" שמרכז תלונות נוסעים על פעילות הרכבת אמרו כי "שאלנו את עצמנו מדוע מעשה טוב כמו הרחבת שירות רכבתי לציבור, לא זכה לפרסום מוקדם ולהודעת דוברות חגיגית? האם ייתכן כי מדובר בהדי הסכסוך המתוקשר בין משרד התחבורה לרכבת ישראל? האם משום שהודעה כזו תציג את התנהלות הרכבת באור לא כל כך חיובי, בשל העובדה כי חלה פגיעה מתמשכת בשירות במהלך כל סוף שבוע לפני ואחרי ל"ג בעומר?".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב מצביעה בראש העין
מירי רגב מצביעה בראש העין
שעות פעילות הרכבת הוארכו לשעות הערב המאוחרות. השרה רגב
(צילום: יאיר שגיא)
בתוך כך, אתמול הורתה שרת התחבורה מירי רגב להאריך את שעות פעילות הרכבת בימי החול עד לשעות הערב המאוחרות - בעקבות הפגיעה הקשה בנוסעים והביקורת הציבורית ועל רקע סדרת הכתבות ב-ynet. הארכת שעות הפעילות משמעותית ותסייע בעיקר לנוסעים מצפון לתל אביב וחזרה, ותאפשר לעובדים במרכז הארץ להיפרד מהרכב הפרטי בנסיעותיהם היומיות.
ואולם בכך אין די. על שולחן משרד התחבורה מונחת גם תוכנית שאטלים לימי שישי ושבת שיוכלו להחליף במידה מסוימת את השירות הרכבתי החסר ובתקופה שתחבורת האוטובוסים דחוקה ועמוסה חרף תקנות הקורונה. על משרד התחבורה גם להציג לציבור - מה הם השיקולים שמונעים את הפעלת הרכבת בסופי שבוע, ומה הם השיקולים המצדיקים חריגה מכך.
ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בשאלה שתכליתה לא ברורה שכן מדובר בארוע חריג בהיקפו, שמצריך הערכות מיוחדת של מספר משרדי ממשלה. במסגרת זאת, משרד התחבורה תגבר את מערך התחבורה הציבורית, באוטובוסים וברכבות. המידע אודות ההסעות למירון פורסם לידיעת הציבור. לטובת האירוע יופעלו 24 רכבות מיוחדות שיסיעו את החוגגים אל האירוע וממנו. מדובר בפעילות ייחודית וחד פעמית, שאינה פוגעת בפרויקט החשמול של הרכבת, שמבוצע בקו הרכבת בכל ימות השבוע על פי תוכנית סדורה של החברה הספרדית המבצעת".