2 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב
מתרעננים בחוף הים בתל אביב
(צילום: AFP)
לאחר שימי הזיכרון והעצמאות עברו עם מזג אוויר סביר, יתפתחו היום (יום ב') תנאי שרב קיצוניים בכל רחבי הארץ. לקראת טמפרטורות שינועו בין 35 ל-44 מעלות בשעות הצהריים, נערכים בכיבוי אש, במגן דוד אדום ובחברת החשמל לתת מענה הולם מחשש לשריפות, התייבשויות והפסקות חשמל.
היום יהיה היום החם ביותר מאז תחילת האביב וישרור שרב כבד. השמיים יהיו מעוננים וייתכן אובך. חזאי ynet דני רופ הזכיר ברקע הצפי למידות חום גבוהות כי השרב שצפוי להישבר רק לקראת יום רביעי מתרחש בישראל כמעט בכל אביב.
"בעונה הזאת טמפרטורת המים בים יחסית קרה, ומנגד היבשה מתחממת בקצב מסחרר", אמר רופ. "לכן, כאשר אוויר חם יגיע לשפלה מאזור דרום-מזרח, תהיה קפיצה קיצונית של הטמפרטורות. זה קורה כי לעתים הבריזה מהים לא מצליחה לנצח את החום שמגיע מהדרום. ככל שנתרחק מהחוף יהיה יותר ויותר שרבי". זו התחזית המלאה להיום.
הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 25-35, תל אביב-יפו 22-31, חיפה 26-34, באר שבע 27-40, לוד 25-39, נצרת 25-37, עין גדי 29-40, צפת 26-32, אילת 27-37, בית שאן 21-41, טבריה 21-41, קצרין 24-36, אשדוד 22-30, מצפה רמון 26-34 ועפולה 22-40.
מחר, יום שלישי, מזג האוויר יהיה דומה, אך משעות אחר הצהריים הטמפרטורות יירדו מעט, בעיקר בחוף. ביום רביעי הרוח מהים תתחזק, הטמפרטורות יירדו עוד ומזג האוויר יהיה הרבה פחות חם. בחמישי ובסוף השבוע שוב יתחמם.
במגן דוד אדום הזהירו מפני סכנות רבות במזג האוויר השרבי ובכללן התייבשות, מכת חום, תשישות ועילפון. במד"א המליצו להימנע משהייה ממושכת בשמש ולהימנע מפעילות גופנית שאינה הכרחית בשעות עומס החום ובמקביל לשים דגש על נושא שכחת ילדים במכוניות.
במד"א אף המליצו לעובדים שמצויים תחת השמש הקופחת להקפיד על לבוש בהיר, דק ומאוורר שמאפשר לנדף את חום הגוף, להקפיד על הפסקות ארוכות יותר מהרגיל בצל או במקום ממוזג ולהרבות בשתייה. בארגון ציינו כי אם מופיעים סימני התייבשות דוגמת כאבי ראש, סחרחורת או חולשה, יש להפסיק מיידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה מעבר לתחושת הצימאון.
מנכ"ל מד"א אלי בין ביקש מהציבור להישמע להנחיות על מנת לעבור את גל החום הכבד בשלום וללא נפגעים. "אנו מבקשים לגלות שכנות טובה ולדפוק פעם ביום בדלת של שכנים הנמצאים באוכלוסיית סיכון ומתגוררים בגפם. יש להפעיל כל אמצעי הניתן על מנת שלא להשאיר ילד ברכב לבדו וכמובן להמשיך ולהקפיד על הנחיות משרד הבריאות בנושא הקורונה במטרה לשמור על ולשמור בריאותכם ולבריאות משפחתכם".
בכיבוי אש התקיימו אתמול הערכות מצב מבצעיות, שבמהלכן הנחה נציב כבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי על תגבור הכוחות וכוננות באזורים ומוקדי סיכון ידועים. בכבאות הזכירו כי בימים אלו חל איסור הדלקת אש בשמורות טבע או שריפת גזם.
באחרונה השלימו במחוזות ובתחנות הכיבוי את ההכנות המבצעיות לקראת העונה החמה, ובכלל זה סיורי שטח לאיתור ומיפוי שטחים עם מטען אש גדול, רענון פקודות, אימונים, הכשרות ותרגילים בשטחים פתוחים. בכבאות ציינו עוד כי פעלו לשיתוף פעולה מול כלל גופי החירום והרשויות המקומיות ליצירת שבילי חיץ, חישוף וגיזום בסמוך למקומות יישוב מאוכלסים.
2 צפייה בגלריה
כיבוי שריפות ברחבי הארץ
כיבוי שריפות ברחבי הארץ
טייסת הכיבוי מוכנה
(צילום: דוברות המשטרה)
טייסת הכיבוי האווירית "אלעד" ערכה בשבוע שעבר תרגיל מוכנות מסכם לעונת השריפות, שבו נבחנו מגוון רחב של אמצעים ותורות לחימה באש מהאוויר. הטייסים תרגלו הזנקות יום, הטלות על מוקדי שריפה והפעלת רחפנים לאיתור מוקדם של מוקדי אש.
הנציב שמחי אמר: "טייסת הכיבוי האווירית בחזית העשייה המבצעית ויש בכוחה להטות את הכף ולמנוע שריפות ענק. כבר בקיץ הנוכחי נרחיב את השימוש המבצעי בכלים מתקדמים בלתי מאוישים לאיתור מוקדי שריפות".
גם בחברת החשמל הודיעו כי הם ערוכים לקראת השרב. החברה פרסמה הוראות והנחיות על מנת שכל אדם יוכל לחסוך מעט בחשמל ובכך תקטן האפשרות להפסקות חשמל בשל ביקוש גבוה מדי. המכשיר המועד ביותר לצריכת חשמל גבוהה הוא המזגן. בחברת החשמל ציינו כי יש להקפיד על ניקוי תקופתי של המסננים ושאין לחסום את פתחי האוויר אלא לפתוח אותם כלפי מעלה. יש לכוון את המזגן ל-25 מעלות.
נורות ליבון והלוגן וכל מכשיר שפולט חום (תנור בישול ואפייה, מגהץ, תא צלייה וכדומה) מגבירים את עומס החום בחדר וכתוצאה מכך עולה צריכת החשמל של המזגן ולכן עדיף להימנע מהשימוש בהם בימי השרב. בחברת החשמל המליצו להפעיל מכשירים שפולטים חום לשעות הערב המאוחרות כשעומס החום יורד במקצת.

"רשת החשמל פגיעה לחום"

סמנכ"ל השיווק בחברת החשמל אורן הלמן אמר: "יש לנו צוותים מתוגברים ולאחרונה שדרגנו את שירות הדיגיטל שלנו וגם את התקשורת הכתובה עם לקוחות כדי לתת אלטרנטיבה למוקד הטלפוני. לכן, במקרה של הפרעה ברשת החשמל ניתן לדווח ולהתעדכן על תקלות, הטיפול בהן והצפי לתיקון באתר עצמו. צריך לזכור שאין מאה אחוז בחשמל ורשת החשמל חשופה גם ופגיעה לחום".
גם להולכים על ארבע צפוי קושי גדול במזג האוויר הקיצוני. באגודת צער בעלי חיים הזכירו כי אנחנו נמצאים בשיא עונת ההמלטות, ולפיכך ברחובות מסתובבים אלפי גורי חתולי וכלבים ללא בית. באגודה קיבלו בסוף השבוע עשרות פניות של תושבים על גורים מיובשים.
"אנחנו קוראים לציבור לחשוב על בעלי החיים ולהשאיר להם קערות עם מים קרים ברחובות", אמר דובר האגודה גדי ויטנר בתל אביב. "נשמח גם שיפתחו את חדרי המדרגות על מנת לאפשר להם להיכנס פנימה ולהתקרר מעט. אני מזכיר שאם אתם שומעים גור חתולים מיילל כנראה שזה בגלל שהוא סובל ואמו לא חזרה. נבקש שתביאו אותו לבתי המחסה שלנו או לווטרינר העירוני".
פורסם לראשונה: 22:19, 18.04.21