"זה יום מורכב עבור פרופ' סיגל סדצקי", כך אמרו בצהריים (שלישי) מקורביה של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שעות ספורות לאחר התפטרותה. לטענת הגורמים, הקש ששבר את גב הגמל, והביא אותה לצעד זה, היה המחלוקת סביב המגבלות בחתונות ובאירועים. "לא היה מקום לקיום אירועים של 250 איש", מסרו הגורמים.
"באיזשהו שלב נכנסו עוד גורמים לקבלת ההחלטות", סיפרו המקורבים, "בבסיס ההחלטה לעזוב עמד היחס בין יכולתה לתת את תרומתה המקצועית כמו שהיא חושבת שצריך לנהל את האירוע, לבין הצורך להיענות להמון גורמים ונושאים אחרים שהיא מכירה בחשיבותם באירוע הזה".
"בגל הראשון היא הצליחה לפעול, כי היד הייתה כמעט מקצועית נטו והייתה יכולת להתמקד במקצועיות. התחילו את האירוע בצורה ברורה והיום יש המון ידיים שעסוקות בצירים. פתאום כל עם ישראל נהיו אפידמיולוגים. כשפולשים לעזה אי אפשר תוך כדי קרב לעשות את התהליך עם מיליון אנשים. זה לא עובד".
2 צפייה בגלריה
סיגל סדצקי
סיגל סדצקי
סיגל סדצקי
(צילום: דנה קופל)
לטענת מקורביה, גם בימים האחרונים היא הובילה קו שאינו עולה בקנה אחד עם הרוח הכללית במשרד. "היא סבורה שאי אפשר לבצע התקהלויות בכלל בעת התפשטות, על כך הייתה מחלוקת. יש נטייה להסתכל על הקורונה בצורה דיכוטומית. אי אפשר להתעלם ממה שקורה בריאותית, והיא ראתה איזה מחיר משלמים על התקהלות של 250 איש".
"יש דברים שהיא חושבת שחייבים לעשות בעת הזו, ויש להם חלון הזדמנויות", סיכמו המקורבים. "הרבה אנשים נהגו בה ביושר וחלק לא, היא עדיין לא החליטה לאן פניה".
לא כולם במערכת הבריאות קיבלו בהפתעה את התפטרותה של מי שעזבה את תפקידה תוך מתיחת ביקורת מפורטת וחריפה על התנהלות המדינה במשבר הקורונה. בהיעדר שר דומיננטי בתחילת המשבר, ועל רקע העובדה שמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב לא צמח במערכת הבריאות, נחשבה סדצקי לאחת הדמויות המשפיעות והחזקות ביותר במשרד, וביתר שאת בתחילת המשבר.
(צילום: שמוליק דודפור, אורי דוידוביץ)

עם זאת, כניסתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין לתפקיד הביאה, לטענת גורמים במשרד הבריאות, לפיחות במעמדה ובמידת השפעתה על קבלת ההחלטות. אתמול אף הודיע אדלשטיין כי בקרוב ימנה מנהל לטיפול במגפה, במסיבת עיתונאים שערך. למעשה, מדובר בעוד גורם בעל סמכות שיהיה מעורב בקבלת ההחלטות.
"היא לא מוכנה לקבל מעליה הנחתות", סיפר ל-ynet מקורב לסדצקי. "יש לה התנגדות אגרסיבית והיא באה מהאמונה המקצועית שלה. היא לא יודעת לעגל פינות, והיא תמיד תשבור את הכלים אם אתה לא חושב כמוה".
אחרים מספרים על מסירות רבה לתפקידה: "מדובר באשת מקצוע מצוינת שהתמודדה התמודדות קשה ביותר, ולדעתי גם עם גל התקפות לא הוגן", אומר בכיר במשרד הבריאות. "היה לה חלק ניכר בבלימת הגל הראשון, וחבל שבמדינת ישראל מסיימים ככה באמצע קרב. אני חושב שהיא ייצגה תורה מקצועית סדורה, שלא כולם אהבו אותה מרוב הפופוליזם בשטח". עוד הוסיפו כי "כולם הצליחו לבלום את המגפה בגלל הריחוק החברתי, לא בגלל בדיקות או שטויות מהסוג הזה. נכון, יש לה אופי וסגנון מיוחד, אבל אני חושב ששפכו את דמה".
2 צפייה בגלריה
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
(צילום: יואב דודקביץ)
במכתב שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה כתבה פרופ' סדצקי כי "גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי. אלא שלעת הזו ומזה זמן שאני מתקשה בכך".