ברחבי העולם עוקבים ביממה האחרונה אחרי מצבו של דונלד טראמפ, שנדבק בנגיף הקורונה ואושפז בסוף השבוע עם תסמינים קלים. לצד הדאגה בארה"ב לשלומו של הנשיא, והעיתוי הדרמטי של האשפוז – חודש לפני הבחירות לנשיאות, צצות שאלות על השקיפות של הבית הלבן בנוגע למצבו הבריאותי – בעקבות דיווחים סותרים.
צוות הרופאים שמטפל בטראמפ ערך אתמול (שבת) לפנות ערב מסיבת עיתונאים בבית החולים הצבאי שבו מאושפז טראמפ מחוץ לוושינגטון. רופא הבית הלבן שון קונלי אמר שטראמפ מרגיש "טוב מאוד", ולא סובל ביממה האחרונה מחום גבוה או מקשיי נשימה. אחד הרופאים ציין שטראמפ אמר לצוות: "אני מרגיש שאני יכול להשתחרר היום".

הנשיא מועבר לבית החולים
(צילום: רויטרס)


5 צפייה בגלריה
טראמפ יורד מהמסוק הנשיאותי בבית החולים הצבאי
טראמפ יורד מהמסוק הנשיאותי בבית החולים הצבאי
טראמפ יורד מהמסוק הנשיאותי בבית החולים הצבאי
(צילום: EPA)
"הצוות ואני מרוצים מאוד מההתקדמות שעשה הנשיא", אמר קונלי. הוא סירב לומר מתי להערכתו טראמפ ישוחרר מבית החולים. בנוסף לא השיב אם טראמפ קיבל בשלב כלשהו טיפול בחמצן ואמר שטראמפ - כרגע - לא מקבל חמצן. הוא אמר שרמת הסטורציה של טראמפ היא 96% - רמה נורמלית של חמצן בדם.
לפי ניו יורק טיימס, AP ו-CNN טראמפ קיבל תוספת חמצן כשהיה בבית הלבן, לפני שהמריא במסוק לבית החולים הצבאי וולטר ריד, שעות אחרי שאובחן כחולה קורונה. ניו יורק טיימס דיווח שההחלטה לאשפז את טראמפ התקבלה אחרי שהוא התקשה לנשום ורמת החמצן בדם ירדה. רופאיו העניקו לו תוספת חמצן, ולאחר מכן הוא פונה לבית החולים.
5 צפייה בגלריה
ד"ר שון קונלי עדכון על מצבו של דונלד טראמפ
ד"ר שון קונלי עדכון על מצבו של דונלד טראמפ
ד"ר שון קונלי בבית החולים, מעדכן על מצבו של טראמפ
(צילום: AP)
אמש, במהלך האשפוז, צייץ טראמפ בטוויטר שהצוות הרפואי שמטפל בו "מדהים", וכתב לעוקביו: "בעזרתם אני מרגיש טוב!". הוא הוסיף שנעשתה "התקדמות אדירה בחצי השנה האחרונה במאבק מול המגפה".
זמן קצר אחרי ההצהרה האופטימית של הרופאים השמיע בכיר בבית הלבן דברים שונים לגמרי. כתבי הבית הלבן דיווחו שגורם "שבקיא במצבו של הנשיא" סיפר להם שכמה מהמדדים של טראמפ "מדאיגים מאוד" - וציין ש-48 השעות הקרובות יהיו "קריטיות" להחלמתו.
טראמפ בהצהרה לפני האשפוז
(צילום: רויטרס)
"אנחנו עדיין לא בדרך הבטוחה להחלמה מהירה", הוסיף הגורם הבכיר. לפי דיווחים אותו גורם הוא מרק מדוז, ראש הסגל של הבית הלבן. כמה כלי תקשורת התחילו להקליט את דבריו של מדוז, לפני שביקש לדבר "אוף דה רקורד" ולהישאר בעילום שם.
אותו מדוז מסר בפומבי לאחר מכן שמצבו של טראמפ "טוב מאוד" ושהרופאים שמטפלים בנשיא מרוצים מהתקדמותו. "שלומו של הנשיא טוב מאוד. הוא עומד על הרגליים ומבקש לבחון מסמכים. הרופאים מרוצים מאוד מהמדדים שלו. נפגשתי איתו היום פעמים רבות בנוגע לכמה נושאים", אמר אתמול מדוז, ולא ציין את השעות "הקריטיות" שלכאורה ממתינות לנשיא.
5 צפייה בגלריה
מרק מדוז ראש הסגל של הבית הלבן
מרק מדוז ראש הסגל של הבית הלבן
מדוז בהצהרת הרופאים
(צילום: MCT)
במהלך משבר הקורונה הואשם טראמפ בזלזול בחומרת המגפה, ערך עצרות בחירות המוניות וקרא לפתוח בתי ספר ועסקים ברחבי ארה"ב. רק לעיתים רחוקות הופיע הנשיא בציבור כשהוא עוטה מסכה. למרות ההוכחות שמסכות עוזרות להאט את התפשטות הנגיף, בבית הלבן לא חלה חובה לעטות מסכה, כולל בטקסים רבי משתתפים.
הבית הלבן הבהיר שלמרות האשפוז טראמפ לא מתכוון להעביר את סמכויותיו לסגנו מייק פנס. בבית הלבן הוסיפו שטראמפ ממלא את חובותיו מהסוויטה המיוחדת בבית החולים הצבאי. שלשום דווח שהנשיא סובל מתסמינים קלים של המחלה, בהם צינון ושיעול. אמש אמר קונלי שהוא החל לפתח תסמינים בחמישי אחר הצהריים.
5 צפייה בגלריה
מרק מדוז ראש הסגל של הבית הלבן
מרק מדוז ראש הסגל של הבית הלבן
"חלק מהמדדים מדאיגים מאוד"
(צילום: MCT)
טראמפ בן ה-74 נמצא בקבוצת סיכון בגלל גילו המבוגר והעובדה שהוא סובל מעודף משקל. מלבד טראמפ גם רעייתו מלניה וכמה בכירים רפובליקנים אובחנו כנשאים של הנגיף. כמה מהם היו עם טראמפ בטקס בשבת שעברה בגן הוורדים שבו הכריז על מועמדותה של השופטת אימי קוני בארט לבית המשפט העליון, ואחרים הכינו את טראמפ לעימות הטלוויזיוני עם ג'ו ביידן.
למרות שעדיין לא ברור מי היה הראשון שהביא את הקורונה לבית הלבן – טראמפ או היועצת הבכירה הופ היקס שאובחנה כחולה בחמישי - בוושינגטון חושדים כי אירוע ההכרזה על השופטת בארט הוא שהוביל להדבקה הנרחבת בכוורת של טראמפ. אמש דווח על מקורב נוסף שהיה בטקס ונדבק בנגיף: כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר. כריסטי אמר שהפעם האחרונה שבה נפגש עם טראמפ הייתה ביום שלישי האחרון, כשסייע לנשיא להתכונן לעימות הטלוויזיוני מול ג'ו ביידן.
5 צפייה בגלריה
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
אירוע מינוי שופטת איימי קוני בארט הבית הלבן
הנדבקים בטקס בגן הוורדים בבית הלבן
(צילום: gettyimages)
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, אמר אמש שהוא שוחח עם טראמפ ושניכר שמצבו טוב. "הייתה לי עוד שיחה נהדרת נוספת עם הנשיא. הוא נשמע טוב ואמר שהוא מרגיש טוב", כתב מקונל בטוויטר. הוא הוסיף שהשניים שוחחו בין השאר על המאבק בקורונה ועל מינוי השופטת בארט לעליון.
ארה"ב, המדינה עם מספר התושבים השלישי בגודלו בעולם, היא המדינה עם מספר הנדבקים והמתים הגבוה ביותר במשבר הקורונה. יותר מ-7 מיליון אמריקנים נדבקו בנגיף, ויותר מ-208,000 מתו ממנו. מומחי בריאות מאמינים שאשפוזו של טראמפ יעביר מסר שאיש אינו חסין מהנגיף, גם לא נשיא ארה"ב.
פורסם לראשונה: 23:33, 03.10.20