כשפיליפ דוסטובסקי נידון בשנה שעברה למאסר על תנאי, בגלל החזקת קנאביס, הוא יצא מבית המשפט בסקופיה והדליק ג'וינט מול המצלמות. "זה היה מרד נגד העונש ונגד המדיניות", אומר פיליפ בן ה-41, שניצח את הסרטן, ונלחם למען לגליזציה בצפון מקדוניה.
המדינה הבלקנית עשויה להפוך ל"חלוצת הקנאביס" באירופה: הממשלה המקדונית שוקלת לאשר לגליזציה של הצמח, ואם תעשה זאת היא תהיה הראשונה ביבשת. מקדונים רבים חוששים שגם אם השימוש בקנאביס לצורכי פנאי יאושר, החקיקה לא תהיה יסודית ומקיפה.
9 צפייה בגלריה
מגדלים קנאביס ב סקופיה צפון מקדוניה
מגדלים קנאביס ב סקופיה צפון מקדוניה
מגדלים קנאביס בסקופיה, עיר הבירה של צפון מקדוניה
(צילום: AFP)
צפון מקדוניה, שבה 2 מיליון תושבים, אישרה ב-2016 לגדל ולמכור קנאביס רפואי, במטרה להשיג יתרון מסוים בשוק האירופי המתפתח. בגלל כשלים בחקיקה קיים בלבול גדול, ורוב העסקים לא מצליחים למכור את הסחורה לשוק הבינלאומי. מי שמגדלים קנאביס ורוצים להשתמש בו למטרות רפואיות מסתכנים בהעמדה לדין, והמדינה נותנת מרשמים לחולים רק במקרים נדירים. "הדבר הטוב ביותר הוא שיש לנו חוק לגידול קנאביס, אבל הדבר הרע הוא שהחוק הזה נורא", אומר פיליפ סקולוסקי, אחד הפעילים הבולטים במאבק הלגליזציה.
ראש הממשלה, זוראן זאאב, הבטיח לאחרונה להסיר חלק מההגבלות על צריכת קנאביס למטרות רפואיות, וקיים דיון על אי-הפללה ולגליזציה. הוא התייחס ל"קופי שופס" של אמסטרדם כמודל עבור הבירה סקופיה וערים אחרות שנחשבות למוקדי תיירות בצפון מקדוניה. כשאמסטרדם שוקלת לאסור על זרים לבקר ב"קופי שופס", בטענה שהם מהווים מטרד, צפון מקדוניה - אחת המדינות העניות באירופה, רוצה להגדיל את מספר התיירים שלה ורואה בקנאביס הזדמנות. "אני רואה את זה כמקור הכנסה פוטנציאלי", אומר ראש הממשלה. שר הבריאות המקדוני, ונקו פיליפצה, תומך גם הוא במהלך. "זה תחום שיש לו עתיד אדיר, תחום שבאמת מציע התפתחות - וזה מצריך השקעות משמעותיות".
9 צפייה בגלריה
הטקס לציון שמה של מקדוניה ל"צפון מקדוניה"
הטקס לציון שמה של מקדוניה ל"צפון מקדוניה"
ראש ממשלת צפון מקדוניה, זוראן זאאב
(צילום: EPA)
גם אם הממשלה תתמוך בלגליזציה, היא צפויה להיתקל בהתנגדות של האופוזיציה. פלקרון בג'טי, מחוקק ממפלגת האופוזיציה שמייצגת את המיעוט האלבני, טוען שלפני שהמקדונים יוכלו לעשות שינוי שכזה צריכה להיות להם מערכת משפט מתפקדת. "כחברה, אנחנו לא מוכנים למשהו כזה", הוא טוען. יריבים אחרים של ראש הממשלה זאאב מציינים שקרובי המשפחה שלו מעורבים בענף הקנאביס. זאאב אומר שמדובר בטענה לא רלוונטית.
מבחינת פיליפ דוסטובסקי, האתגר המרכזי בדרך ללגליזציה לא יהיה המאבק על דעת הקהל – אלא המאבק הפוליטי בין תומכי הלגליזציה למתנגדיה. הוא גם מאמין שהרשויות חוששות להכעיס את הכנופיות וסוחרי הסמים בשוק השחור. הממשלה ציינה שכרגע היא פועלת לתקן את החוק שייאפשר לייצא קנאביס רפואי לשוק האירופי. כרגע החברות המקדוניות יכולות למכור למדינות אירופה רק תמציות של הצמח, כמו שמנים - תהליך מורכב ויקר.
9 צפייה בגלריה
קופי שופ באמסטרדם
קופי שופ באמסטרדם
קופי שופ באמסטרדם
(צילום: AFP)
פעילי הלגליזציה מדגישים שבמדינה שבה השכר הממוצע בחודש הוא 460 אירו (כ-1,800 שקל), הלגליזציה תספק מקומות עבודה חדשים ותכניס למדינה כסף ממסים. המקדונים אומרים שהשימוש בקנאביס במדינה כבר נרחב, ושרגולציה פשוט תהפוך אותו לבטוח יותר, ותרחיק סוחרי סמים מהשכנה אלבניה. "זה לא אומר שמקדוניה תוצף במריחואנה, שכולם יעשנו ברחובות ושהילדים יתמכרו לסמים", אומר אוגנן אוזונובסקי בן ה-47, בעלים של בית קפה בסקופיה ופעיל במאבק ללגליזציה. הוא מזכיר שבקנדה, אורוגוואי ובמספר מדינות בארה"ב כבר אישרו שימוש בקנאביס - והמהלך עבר בשלום.
באירופה הגישה המועדפת כרגע היא אי-הפללה: המעשנים אמנם לא יעמדו לדין על החזקת כמויות קטנות של הצמח, אך עדיין נדרשים לקנות אותו מסוחרים בשוק השחור. בצפון מקדוניה הענישה על שימוש בסמים קלים אינה עקבית. "אני מכיר אנשים שהלכו לכלא על החזקה של חמישה גרם, ואנשים שנתפסו עם 50 גרם וקיבלו קנס בלבד", אומר דוסטובסקי. הוא נעצר ב-2016, כשהמשטרה מצאה אצלו בדירה מאות גרמים של קנאביס. הוא השתמש בצמח כדי להפיק ממנו שמן, ומאמין שלשמן הקנאביס יש סגולות רפואיות נגד מחלות קשות. לדעתו הלגליזציה היא בלתי נמנעת - אך הוא לא מאמין שהיא תקרה בחמש השנים הקרובות. בינתיים, יש לו המלצה: "אנשים טובים לא מצייתים לחוקים רעים".