הנאום המלא של בנט: "נטל ההנהגה עבר לדור הבא"
(צילום: ערוץ כנסת )

נאומו של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט אחר הצהריים (יום א') בכנסת היה חריג לא רק מפני שהוא קדם להחלפתו אחרי 12 שנה של בנימין נתניהו, אלא בגלל התגובות הקולניות והבלתי פוסקות שהשמיעו חברי הקואליציה היוצאת. לפניכם הנאום המלא של בנט:
בפתח דבריו הוא פנה לבנימין נתניהו ואמר: "אני מבקש לומר בשמי ובשם חברי הממשלה המיועדת, בשם הבית הזה ובשם כלל אזרחי מדינת ישראל: תודה לך אדוני ראש הממשלה היוצא. תודה לך על שירות ארוך שנים ועטור הישגים למען מדינת ישראל. פעלת במשך שנים רבות במסירות לביצור עוצמתה המדינית והביטחונית של ישראל. ראיתי אותך לא פעם מקרוב בדיונים ביטחוניים ארוכים לתוך השעות הקטנות של הלילה, שואל, חוקר ודורש מתוך תחושה של כובד האחריות. בנימין ושרה נתניהו, לאורך הדרך לא תמיד הסכמנו, אבל שניכם הקרבתם המון מבחינה אישית לשרת את העם שלנו עם ישראל. הכרת הטוב הוא ערך יסוד ביהדות וזה הזמן של העם לומר לכם תודה.
"אני מבקש גם להביע הערכה עמוקה לנשיא העשירי של מדינת ישראל ראובן ריבלין על שנותיו כנשיא, כיו"ר הכנסת וכשליח ציבור מסור, ולברך את הנשיא הנבחר יצחק הרצוג בברכת הצלחה. בעזרת השם נעבוד יחד היטב.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
נפתלי בנט בכנסת, היום. "פיקדון מקודש"
(צילום: AP)
"מכובדיי, זוהי שעה מיוחדת. שעה שבה נטל הנהגת העם המדינה עובר כמו מרוץ שליחים לדור הבא. זהו פיקדון מקודש שעובר מדור לדור. מדינת ישראל היא לא עוד מדינה. היא חלומם של דורות של יהודים ממרקש ועד בודפשט, מבגדד ועד סן פרנסיסקו, שזכינו והוא מתגשם מדי יום למול עינינו. לכל דור את האתגרים שלו וכל דור מחלץ מתוכו את המנהיגים שיוכלו להם.
"האתגרים החיצוניים שעומדים מולנו גדולים. פרויקט הגרעין האיראני שהתקדם לעבר נקודה מכרעת, המלחמה המתמשכת בטרור, תדמיתה של ישראל בעולם והיחס הלא הוגן שהיא מקבלת במוסדות הבינלאומיים - כל אלה משימות גדולות".
הוא הגיב לקריאות של חברי קואליציית הליכוד ואמר: "כשאני שומע את ההערות הביניים, שהן בהחלט לגיטימיות, אני לא יכול שלא לחשוב שאבות אבותינו היו חולמים על מצב שבו ישנה כנסת ישראל. בתוך מדינה ריבונית אני שומע את זה, וגאה לשמוע ביקורת.
"אנחנו ניצבים גם בפני אתגר פנימי. הקרע המתמשך בעם כפי שהוא בא לידי ביטוי בדקות אלה ממש. הקרע הזה, שהלך ופרם את החוטים שמחזיקים אותנו יחד, הטיל אותנו ממערכת בחירות אחת אחרי השנייה למערבולת של שנאה וריב אחים. הקטטות האלה בין האנשים שהיו אמורים לנהל את המדינה הביאו לשיתוקה, כמו בדקות אלה, וכך מדינת ישראל הפסיקה להיות מנוהלת. חסרה משילות בנגב ואובדן הדרום במשך 12 שנים. כגובה הצעקות - כך גובה אובדן המשילות בתקופתך. היעדר תקציב מדינה בגלל קטטות של אנשים שלא מסוגלים להתקדם.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
מהומת הח"כים מהימין במהלך הנאום, היום
(צילום: AFP)
"ראיתי עכשיו ביציע האורחים את מאי מורנו, אלמנתו של חברי, אחי, סגן אלוף עמנואל מורנו ז"ל. מאי, בכל צומת חשוב בחיי אני חושב על עמנואל ומשהו מעוצמת המסירות והשליחות שלו מלווה אותנו.
"הפרלמנט של מדינת היהודים זה פרלמנט עם דעות, ומי שראה חברותא לומדים גמרא... התורה, חברים, היא של כולנו. היא לא שייכת לפלג בעם ישראל. מי שרואה את זה, את כוחה המפרה של מחלוקת לשם שמיים, אבל יש נקודות בהיסטוריה היהודית שבהן המחלוקת יוצאת משליטה. כשהמחלוקת כבר לא לשם שמיים, כשהיא מאיימת עלינו ועל כל מה שעשינו בדם ובעמל".

"ברגע המכריע – לקחנו אחריות"

בנט: "פעמיים בהיסטוריה שלנו איבדנו את הבית הלאומי כי מנהיגי הדור ההוא לא הסכימו. עם ישראל איבד את הבית הראשון והשני בדיוק כי מנהיגי הדור ההוא לא השכילו לשבת זה עם זה ולהתפשר. כן, גם עם אנשים אחרים. אני רואה ממש פה מול עיניי את בר גיורא ואת יוחנן מגוש חלב, כל אחד צודק, אבל מרוב הצדק הם שרפו את ביתנו עלינו. דמיינו שאז, לפני 2,000 שנה, היו עומדים אנשים ואומרים: 'רגע לפני התהום לא נחזיק שלטים ולא נשרוף את האסמים של עצמנו בגלל שאנחנו לא מסוגלים לשבת זה עם זה. מה קרה? מה קרה? אני גאה ביכולת לשבת ביחד עם אנשים עם דעות מאוד שונות. ולכן, הפעם רבותיי, ברגע המכריע, לקחנו אחריות.
"הכי קל להמשיך ככה, לפי התוכנית שתכננתם לנו, עוד בחירות. בחירות חמישיות ושישיות ועשיריות. עוד שנאה כמו שליצמן אמר, הולכים לעוד בחירות, עוד פוסט מורעל בפייסבוק, עוד הפגנות כאלה ואחרות מממונות ומתוזמנות. ככה בדיוק מפרקים מדינה. וזאת לא אופציה. לכן, אנחנו עצרנו את הרכבת רגע לפני התהום.
יאיר לפיד בכנסת. סירב לנאום על רקע ההפרעות
(צילום: ערוץ כנסת )

"אני רוצה להודות כאן לידידי, שר החוץ המיועד, יאיר לפיד, שגילה אחריות לאומית, נדיבות פוליטית וסבלנות, ובלעדיו לא היינו כאן היום. הגיעה השעה של מנהיגים אחראיים מחלקי העם השונים לעצור את הטירוף הזה.
"דעו לכם חברים, גם אם אתם לא בממשלה - אנחנו נייצג את הציבור שלכם ונדאג לכולם. יש פה איזה רצון לייצר אבל לאומי. מה שקורה פה בסך הכול נקרא דמוקרטיה. ממשלה מתחלפת. יש מפלגות בפנים ויש מפלגות בחוץ, ואנחנו פועלים על פי חוק. זה טבעו של עולם. אנחנו נגיע לבחירות עוד ארבע שנים ותציגו את המרכולת שלכם.
"הממשלה שתקום מייצגת רבים מאזרחי ישראל. מעפרה ועד תל אביב, מרהט ועד קריית שמונה. פה בדיוק טמונה הזדמנות. העיקרון שלנו: על מה שאנחנו מסכימים - נרוץ עם זה קדימה. תחבורה וחינוך וכולי. את המפריד נניח לעת עתה. לאזרחי ישראל אני אומר: זה רגע פוליטי רגיש, ואני קורא לכולם משני הצדדים לגלות איפוק.
"נדמה לי שעבר המון המון זמן מאז שאזרחי ישראל זכו לממשלה שפשוט עובדת, ואת זה נעשה. באנו לעבוד. לכן קווי היסוד הם לא מילים בעלמא אלא תוכנית עבודה מעשית. אחרי שנתיים וחצי של תקיעות נוראה, נסיר חסמים, נשחרר פקקים ונביא את המדינה סוף סוף אל מה שהיא יכולה להיות".

"צעירים חרדים ישמחו"

בנט: "הנה מקצת הדברים שהממשלה תקדם באופן מיידי אחרי המון שנים שכולם דיברו על זה. אנחנו ניקח אחריות על חינוך ילדיי ישראל מגיל לידה, שזו התקופה הכי מעצבת של האדם, וכצעד ראשון נעביר את אגף המעונות למשרד החינוך. זו בשורה אדירה. אנחנו נאפשר לרבבות - שימו לב חברי הסיעות החרדיות - שנים אנחנו מדברים על הורדת גיל הפטור של צעירים חרדים מ-24 ל-21, ועכשיו נעשה את זה. המשמעות היא אדירה ולא סתם אתם מתנגדים. בעצם, זה משחרר בטוב ולא בכוח צעירים שרוצים לצאת ולעבור הכשרה בגיל צעיר. מי שרוצה להישאר ללמוד תורה, ימשיך. אין לי ספק שצעירים חרדים שמחים מאוד על הבשורה, וישמחו עוד יורת כשזה יקרה.
"אנחנו נסגור באופן מיידי את משרדי הדיגיטל, המים, קידום קהילתי ועניינים אסטרטגיים. שר החוץ המיועד וראש הממשלה החליפי, ידידי, יאיר לפיד, יוביל את התהליך לשיקום משרד החוץ שהוא כלי יסודי לעוצמתה המדינית של ישראל. אנחנו נעבוד כמה שיותר בהרמוניה.
5 צפייה בגלריה
המוני מתפללים בהר מירון
המוני מתפללים בהר מירון
ההילולה במירון. תהיה ועדת חקירה
(צילום: AFP)
"שר האוצר המיועד ליברמן הגיע עם תוכניות משמעותיות. הוא יוביל תוכנית שבה נחזיר את מובטלי הקורונה לעבודה. אנחנו נכניס כמה שיותר אנשים לתוך ההייטק, שם הפריון והמשכורת גבוהה יותר. אנחנו רוצים ש-15 אחוזים מכלל העובדים במשק יהיו בהייטק עד 2026. אנחנו נילחם ברגולציה עודפת וביורוקרטיה מתסכלת, בלי ניירת ובלי תורים.
"כמו שהבטחנו, נקל על העצמאים ובעלי העסקים הקטנים. דמי אבטלה זה דבר חשוב. נקדם את אבטחת האבטלה לקשישים ל-70 אחוז משכר המינימום. אל תשליכני לעת זקנה. נפתח תחרות במערך הכשרות תוך קביעת סטנדרטים, מה שיקל על בעלי מסעדות וישבור את המונופול החונק על חייהם, יוריד את עלות המזון בישראל אבל יחזק את הכשרות.
"שר המשפטים גדעון סער יוביל מהלך לאיזון בין הרשות המחוקקת למבצעת. היוזמה שלו לפיצול סמכויות היועמ"ש, שלא נעשה שנים - כולם דיברו - פה זה ייעשה, אבל במנותק מהשר פרסונלי. זה ייעשה בצורה עניינית. נקדם סוף סוף תוכנית לאומית לצפון, כולל הקמת בית חולים ואוניברסיטה בגליל.
"שר הביטחון בני גנץ מוביל ויובל הליך התעצמות ובניין כוח של צה"ל באמצעות תוכנית רב-שנתית של יכולות התקפיות והגנתיות. נצטרך להשקיע. האיומים לא עזבו אותנו. לוחמי צה"ל ראויים שיעמדו לצידם כשהם בסג'עיה או בבינת ג'בל. שרת התחבורה מיכאלי, שיש לה להט גדול, תוביל מהלך כל כך נדרש לשדרוג התחבורה הציבורית בישראל, בלי לייצר מריבות סרק ולהמציא מריבות יש מאין. לבוא ולעבוד. נחזק את ההתיישבות בכל רחבי ארץ ישראל, נבטיח את האינטרס הלאומי בשטחי C ונגדיל תקנים לשם כך אחרי הרבה שנים של הזנחה".

"תודה לנתניהו על מנסור עבאס"

בנט: "חבריי ואני נפתח פרק חדש ביחסי מדינת ישראל עם אזרחיה הערבים. החברה הערבית תיוצג בידי מנסור עבאס. זה קרדיט שאני חייב לתת לראש הממשלה נתניהו, שפרץ את הדרך בעזרת סדרת מפגשים עם מנסור עבאס בהושטת יד, ואני חושב שזה מהלך נכון ראש הממשלה. אתה סללת את הדרך.
"אנחנו מבינים את מצוקותיה וצרכיה של החברה הערבית. הם זועקים שנסייע במאבק בפשיעה, מצוקת דיור, פערים בחינוך ובתשתיות. הם יקבלו מענה. אנחנו נתחיל בתהליך נכון להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב כדי שאזרחי ישראל הבדואים יוכלו לחיות בכבוד. כל מי שנסע לים המלח דרך ערד לפני 20 שנה, ונסע עכשיו, רואה את ההזנחה ורואה מה קורה כשהעסק לא מנוהל. תנוח דעתכם, אנחנו ננהל את זה.
"שר הבריאות המיועד ניצן הורוביץ יכין את מערכת הבריאות. יחד נכין מערך חירום לקראת פנדמיות עתידיות. לא תמיד אפשר לדעת שיהיו חיסונים. לא לכל מחלה יש חיסון. צריך לבנות גם על מערך מסודר, לא כפי שהיה בשנה שהייתה.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
בנט עם מנסור עבאס. "רואים את ההזנחה"
(צילום: AP)
"אנחנו נאיץ את קצב בניית הדירות. נאיץ את קצב בניית הדירות כדי לבלום את עליית המחירים. מה שקרה לצעירים במדינת ישראל, משרתים בצבא, הולכים למילואים, משלמים מיסים ואין להם שום סיכוי לבנות בית. אז כן נתעסק בזה.
"נפעל לקידום עלייה לארץ ישראל וקליטה מיטבית. נחזק את הקשר בין מדינת ישראל ליהודים בתפוצות ונסייע במאבק באנטישמיות. נשמור על ישראל כמדינת לאום דמוקרטית וחזקה. ואלה רק חלק מהתוכניות. כמו שאמרתי, שימו לב: באנו לעבוד בשביל כולם. אנחנו נעבוד בשביל כולם.
"מכאן מכאן אני פונה לציבור החרדי. אומנם ראשי המפלגות החרדיות בחרו שלא להצטרף לקואליציה וזו זכותם, אבל זה לא אומר שאתם, הציבור עצמו, לא מיוצגים. אני אייצג אתכם, אנחנו נייצג אתכן. הממשלה החדשה, רבותיי, תכבד את לומדי התורה. התורה היא ששמרה אותנו אלפי שנים בגלות, ובמקביל הממשלה תפעל לשחרר חסמים שמנעו מהציבור החרדי להשתלב בתעסוקה ובחברה בישראל. אנחנו נטפל בבעיות עומק שמנציחות קשיים בחברה החרדית. מה שקורה גם בחברה החרדית זה שקצב בניית הדירות לא עומד בקצב. יש מקום לבניית שכונות חדשות ואפילו עיר חרדית חדשה בישראל.
"התבקשתי על ידי שמואל, נער בן 16 שאחיו נהרג במירון, להזכיר אותו. אלי ז"ל היה ילד מתוק. הוא עזר תמיד לחבריו וראה את כולם בעין טובה. לא נשכח את אלי ולא נתעלם ממותו. ועדת חקירה ממלכתית קום תקום.
"מכובדיי, הממשלה מתחילה את דרכה כשהאיום המשמעותי ביותר על ישראל פרויקט הגרעין האיראני שמגיע לנקודה קריטית. המזרח התיכון עוד לא התאושש מההסכם הראשון שצייד אותו במיליוני דולרים וגם בלגיטימציה. איראן בעזרת כוח קודס של משמרות המהפכה הקימה קו במעין סער - מסוריה דרך עזה, לבנון ועד תימן. חידושו של הסכם הגרעין עם איראן היא טעות שתיתן שוב לגיטימציה לאחד המשטרים האפלים והאלימים בעולם. ישראל לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני. ישראל אינה צד להסכם והיא תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא.
5 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מרפיח
שיגור רקטות מרפיח
שיגור מעזה לישראל. "קיבלנו תזכורת"
(צילום: AFP)
"בחודש שעבר קיבלנו גם תזכורת לכך שהסכסוך עם הפלסטינים עוד פה. אנחנו צריכים לזכור ולהזכיר לעולם שאויבנו שוללים את קיומנו כמדינה יהודית. לא מדובר על מחלוקת על שטח. נידרש לעוצמה צבאית וחוסן. אני מקווה שהפסקת האש בדרום תישמר. אם חמאס יבחר שוב בדרך של אלימות נגד אזרחים ישראלים - הם ייתקלו בקיר ברזל.
"שום קונסטלציה פוליטית לא תקשור את ידינו לעשות מה שצריך. אלימות וטרור הם לא תופעות טבע שצריך פשוט להשלים איתם. הפלסטינים צריכים לקחת אחריות. שקט יוביל למהלכים בתחום הכלכלי, הפחתת החיכוך וצמצום הסכסוך. משפחות גולדין, שאול, מנגיסטו וא-סייד - ממשלתי תפעל להשבתם של מי שבידי חמאס. ממשלת ישראל תפעל לביסוס שלום עם מדינות ערב ולהעמקת הקשר הבלתי אמצעי בין העמים באזור דוגמת ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות".

"אני מבין את מי שקשה לו"

בנט: "אני רוצה להודות בשם כולנו לנשיא ג'ו ביידן על עמידותו הנחושה לצד ישראל במהלך מבצע שומר החומות ומחויבותו ארוכת השנים לישראל. אנחנו מעריכים מאוד את תמיכתה היציבה של ארה"ב, ידידתנו הגדולה ביותר. הממשלה שלנו תעשה מאמץ להעמיק ולטפח את היחסים עם ידידנו בשתי המפלגות. אם יהיו מחלוקות, ננהל אותן מתוך אמון בסיסי וכבוד הדדי.
"חבריי הח"כים, לקראת המשך הדיון הסוער, עיני העם נשואות למשכן הזה. בואו ננסה לשמור על דיון מכבד. אני מבין את מי שקשה לו, אבל רבותיי, אין פה התנתקות, אין פה פגיעה באף אחד. יש פה החלפת ממשלה ודמוקרטיה, זה הכול. אני מבטיח לכם שזו ממשלה שתעבוד למען כל העם. אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי שאף אחד לא ירגיש חרדה כמו שמנסים להחדיר לו. אנחנו באים בטוב לעבוד.
"אני קורא לאלה שמתכוונים לחגוג הלילה, לא לגלות זחיחות ולא שמחה לאיד. אנחנו לא אויבים, אנחנו עם אחד. שעות לפני קבלת המקל, קבלת האחריות, אני מתפלל לקב"ה שייתן בליבי חוכמה בינה ודעת להנהיג את מדינת ישראל בבטחה. אבינו שבשמיים, צור ישראל וגואלו, ברך את מדינת ישראל. בעזרת השם נעשה ונצליח".