אדלשטיין: מי שיזייף - ייתפס
(צילום: שחר גולדשטיין)

שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי הזהירו בצהריים (יום ה') מפני זיופים או ניסיונות זיופים של התו הירוק למתחסנים ולמחלימים. פרופ' לוי אמר כי בכירי המשטרה ובכירי משרדו נפגשו היום כדי לדון בנושא ובעונשים, בעוד שר הבריאות הזהיר כי "זה יסתיים בכלא".
"אנו דוחים בשאט נפש כל מיני אמירות שבעברית יפה נקראות 'מידע כוזב' שמקעקעות את הבסיס של מתן החיסון, ושלא משרתות את בריאות הציבור ואף פוגעות בה", אמר פרופ' לוי. "אנחנו רק היום קיימנו פגישה עם בכירים במשטרה כדי לדבר על אכיפה וענישה בלתי-מתפשרת, גם לגבי נותני תו ירוק מזויף וגם לגבי המשתמשים בו". פרופ' לוי גם העריך בסיום מסיבת העיתונאים שכינס עם אדלשטיין כי יאושר מתן חיסונים למחלימים. "נקבל היום החלטה לגבי תאריך הגדרת מחלימים, ואם יקבלו מנה אחת או שתיים", אמר.
(צילום: אורי דוידוביץ)

שר הבריאות אדלשטיין הציג בפתח דבריו את ההקלות למתחסנים ומחלימים החל מיום ראשון, ואמר כי "בקרוב יהיו מקומות עבודה שבהם אנשים שעובדים עם קהל באופן קבוע יצטרכו להיות מחוסנים או לעבור בדיקות כל 48 שעות".
הוא ציין כי החיסונים הם "משימה לאומית ראשונה בחשיבותה", והוסיף: "לצערי יש אנשים חסרי מצפון שמנסים כל הזמן לתקוף את מבצע החיסונים ולהפיץ פייק-ניוז. לספר כל מיני סיפורים כדי לזרוע ספק ולמנוע מאנשים, אזרחי ישראל, לבוא ולהתחסן". עם זאת, אדלשטיין אמר כי ישראל לא תטיל חובת חיסון. "מי שבוחר שלא להתחסן - זכותו או זכותה. לא יהיו סנקציות אישיות נגד מישהו שלא התחסן. אנחנו לא עושים דברים כאלה".
ההסבר: כך תנפיקו "תו ירוק"
(צילום: שחר גולדשטיין)

אדלשטיין ביקש מהאזרחים שהתחסנו במנה השנייה להמשיך להקפיד על עטיית מסכות. "אנחנו נפתח אירועים שישתתפו בהם גם מאות אנשים. אנחנו רוצים לראות אולם, או בית כנסת, או אירוע - שבו כל הנמצאים עוטים מסכה", אמר השר. "אין דרך אחרת לשמור על הבריאות. מי שירצה הסברים מקצועיים יוכל לקבלם מהרופאים".
שר הבריאות אמר כי ייתכנו גם תקלות באפליקציית התו הירוק. "מי שאין לו צורך דחוף בהורדת האפליקציה, יכול להמתין כמה ימים", אמר. "אנחנו שוקלים לאפשר שימוש בתעודת המתחסן עד שהכול ילך חלק". מנגד, הוא הזהיר מפני זיופים של תעודות. "מי שחושב שזה משחק ילדים וידפיס לעצמו תעודה למרות שלא התחסן ייתפס - והבילוי יסתיים בכלא", אמר.
3 צפייה בגלריה
גם המתחסנים במנה השנייה צריכים להקפיד על עטיית מסכות
גם המתחסנים במנה השנייה צריכים להקפיד על עטיית מסכות
גם המתחסנים במנה השנייה צריכים להקפיד על עטיית מסכות
(צילום: AFP)
גם פרופ' לוי ביקש "אורך רוח" מצד האזרחים לקראת תקלות שייתכנו באפליקציית התו הירוק. "גם אם עכשיו נראה קצת תקלות כמו כל דבר חדש שמכניסים, ועם עומס ניכר של הנהירה של עם ישראל והמחוסנים להפיק את זה, נתנו גם פתרונות. ייתכן שיהיו קצת שיבושים. צריך אורך רוח, אבל אני חושב שזה לא מעיב על הבשורה שאנחנו עומדים בפתחה", אמר.
אדלשטיין נשאל אם הוא ואנשי משרדו רגועים לקראת הפתיחה הנרחבת שעליה החליט קבינט הקורונה בתחילת השבוע, והשיב כי הם לא רגועים לגמרי. "אנחנו נותנים אמון בציבור הישראלי וכולנו למדנו בדרך הקשה מה ההפרות עושות לכולנו. לגבי הפעימה הגדולה – יש מדדים ברורים ואנחנו עומדים בהם לקראת יום ראשון. יש שיפור במצב התחלואה, אבל היא עדיין גבוהה. לומר לכם שאנחנו רגועים לגמרי? לא. אנחנו הולכים מתוך הבנה שצריך לתת לאנשים גם לנשום. אין שום סיבה שיהיה סגר רביעי אם נקפיד על ההנחיות", אמר.
3 צפייה בגלריה
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
"חבל שלא קבענו שחינוך קודם לכל"
(צילום: עמית הובר )
הוא התייחס גם לעניין פתיחת הקניונים והחנויות על פני פתיחתה המלאה של מערכת החינוך ביום ראשון. "משרד הבריאות לא יכול, לא רוצה ולא צריך לקבוע את סדרי העדיפויות בישראל", אמר. "לצערי הרב הקורונה לא מאפשרת לנו לפתוח את הכול בבת אחת. אני באופן אישי חושב שחבל שלא קבענו שחינוך קודם לדברים אחרים, אבל אני רק קול אחד בממשלה".
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר שמשרד הבריאות מתכוון להמשיך לעקוב אחר נתוני התחלואה בבתי הספר, וציין שבמקרה שמקדם ההדבקה יעלה מעל 1, בכירי המשרד ישקלו את המשך ההקלות שמועדן נקבע ל-7 במרץ.
ד"ר שרון אלרעי פרייס נשאלה בנושא התו הירוק לילדים שעדיין לא יכולים להתחסן, והשיבה כי ככל שתירשם עלייה במספר המחוסנים – כך יוכל משרד הבריאות להפנות בדיקות לטובת ילדים ואזרחים שירצו להיכנס למקומות שנפתחו בתו הירוק, למעט בתי מללון. "צריך לראות איך אנחנו לא גורמים לסגירת כל מערך הבדיקות רק כדי לייעד אותן לתו הירוק", אמרה. "האחריות היא קודם לדאוג לחולים".

חדרי כושר בתו הירוק, קניונים לא

ביום ראשון הקרוב צפויות הקלות בהגבלות שהוטלו, שיוענקו למחזיקי התו הירוק בלבד. בין ההקלות נמנות כניסה לחדרי כושר וחדרי סטודיו, השתתפות באירועי תרבות וספורט, כניסה למלונות (אף שייפתחו ללא חדרי אוכל), כניסה לבריכות שחייה ולבתי תפילה שיאפשרו זאת, וכניסה לתערוכות.
3 צפייה בגלריה
אלה ההקלות החדשות
אלה ההקלות החדשות
הקניונים וחדרי הכושר ייפתחו ביום א', המסעדות לא
(צילום: AFP, עידו ארז, צל החורש)
ביום ראשון הקרוב צפויות הקלות נוספות, שמיועדות לכלל האוכלוסייה. בין היתר ייפתחו כל חנויות הרחוב, הקניונים והשווקים. גם המוזיאונים והספריות ייפתחו לכלל האזרחים, וכך גם בתי תפילה שיבחרו לפעול תחת מגבלת התקהלויות. כל המוסדות ייפתחו בהתאם ל"תו סגול מחמיר", שיוגדר בתקנות של הממשלה.
מנתונים שפורסמו על-ידי משרד הבריאות נראית השפעה משמעותית מאוד של החיסונים על התחלואה. בגל הראשון בחודשים מרץ ואפריל שיעור המאומתים בני 60 ומעלה עמד על 19.5%, ובגל השני בחודשים ספטמבר ואוקטובר צנח שיעור בני ה-60 ומעלה ל-12.1%.
בחודש דצמבר, במהלך הגל השלישי, עמד מספר המאומתים בני 60 ומעלה על 12.7%. בחודש ינואר, עם תחילת השפעת מבצע החיסונים ירד השיעור ל-10.1%. החודש, ומאחר שרוב האוכלוסייה בגילים אלה כבר מחוסנת, חלה ירידה חדה ו-6.5% מהמאובחנים בחודש הזה הם בני 60 ויותר.