ההפגנה מול ביתו של ניר אורבך, הערב
(צילום: יעקב כהן )

גם אחרי אזהרתו של ראש השב"כ נדב ארגמן מפני הסיכונים שנשקפים מהמשך השיח המסית, נשמעו אמש (שבת) קריאות גנאי בהפגנה מול ביתו של ח"כ ניר אורבך בפתח תקווה. כ-250 מפגינים התאספו במקום, ובתיעוד שהופץ נראו ונשמעו כמה מהם קוראים "שמאלנים בוגדים".
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התייחס להודעתו של ארגמן, וכך גם רוב בכירי הממשלה המתהווה – נפתלי בנט, יאיר לפיד, גדעון סער, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן וגם יו"ר רע"מ מנסור עבאס.
8 צפייה בגלריה
מירי רגב נדב ארגמן ובצלאל סמוטריץ'
מירי רגב נדב ארגמן ובצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ', ארגמן ורגב. מתקפה מימין על ראש השב"כ
(צילום: הדר יואביאן, אוהד צויגנברג, קובי קואנקס)
מי שכן התייחסו להודעתו של ראש השב"כ היו כמה חברי כנסת מהליכוד, בהם שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר ישראל כץ והשרה גילה גמליאל. חלקם הזכירו מקרי הסתה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו. כץ עצמו ביקש להצטרף לדבריו של ארגמן, ומסר: "ניתן לקיים ויכוח נוקב מבלי לחצות קווים מסוכנים. על כולנו מוטלת האחריות לנהוג בדרך זו". גמליאל הוסיפה: "אסור שחופש הביטוי והזכות לקיים ויכוח נוקב ידרדרו לכדי שיח קיצוני ואלים. למילים יש כוח, ומחובתנו לשמור על שיח מכבד. אני מצטרפת לקריאתו של ראש השב"כ - השיסוי וההסתה עלולים להוביל לאירועים חמורים ומסוכנים שביכולתנו למנוע. השינוי תלוי בנו".
8 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ. התייצב לצדו של ראש השב"כ
(צילום: קובי קואנקס)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט איילת שקד ובני גנץ במליאת הכנסת
נפתלי בנט איילת שקד ובני גנץ במליאת הכנסת
בנט לא התייחס, גנץ קרא להימנע מכל גילוי אלימות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנגד, שרת התחבורה מירי רגב התייחסה בעקיפין לאזהרה של ארגמן, וקראה למפגינים נגד הקמת ממשלת בנט-לפיד להימנע מאלימות. עם זאת, היא ציינה: "אחרי שנים שבהן הפגנות השמאל התקיימו באין מפריע בבלפור, בפתח תקווה ומול ביתי גם בעיצומה של מגפה, אין מקום לסתימת פיות ופגיעה בזכות המחאה, תוך צביעת המחנה הימני כאלים ומסוכן".
בכיר המתייחסים לאזהרה מצד "ממשלת השינוי" היה שר הביטחון בני גנץ, שאמר: "למנהיגי הציבור יש אחריות מיוחדת, ובימים האחרונים נראה שלא למדנו את הלקחים הנדרשים מאירועי העבר. מי שמנסה לשלול לגיטימיות של מהלכים דמוקרטיים בסיסיים ומצית את אש ההסתה, נושא גם באחריות - ואני קורא לכל אחת ואחד להימנע מכל גילוי אלימות. זו העת שכלל מנהיגי הציבור ייצאו בפומבי ובאופן נחרץ ואקטיבי נגד אלימות בכלל ועל רקע פוליטי בפרט".
חברת הכנסת לשעבר מכחול לבן, תהלה פרידמן, כתבה אמש בטוויטר כי הוריו של אחד מחבריה הותקפו בהפגנה נגד אורבך. "לא ערבים, בחורים עם פיאות ארוכות. לחבר אחר של ההורים שלי שברו את היד. אדם בן 60. בצלאל סמוטריץ', בבקשה דבר. הסכנה מוחשית".

8 צפייה בגלריה
התמונה של בנט עולה באש
התמונה של בנט עולה באש
שריפת כרזה ועליה תמונתו של נפתלי בנט. ראש השב"כ הזהיר מפני הסתה
(מתוך טוויטר )
8 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ לכפר המכביה בזמן פגישת ראשי המפלגות לקראת ממשלת שינוי
הפגנות מחוץ לכפר המכביה בזמן פגישת ראשי המפלגות לקראת ממשלת שינוי
מפגינים נגד ממשלת בנט-לפיד בכפר המכביה, השבוע
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ לכפר המכביה בזמן פגישת ראשי המפלגות לקראת ממשלת שינוי
הפגנות מחוץ לכפר המכביה בזמן פגישת ראשי המפלגות לקראת ממשלת שינוי
הפגנות מחוץ לכפר המכביה בזמן פגישת ראשי המפלגות לקראת ממשלת שינוי
(צילום: דנה קופל)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הטיל על ראש השב"כ את האחריות למותם ולפציעתם של אזרחים יהודים בפרעות בשבועות האחרונים, שבהן היו מעורבים ערבים. "השב"כ בראשותך לא צפה, לא התריע ולא נערך לכך מראש. לאזרחי ישראל מגיע הסבר איפה הייתם ואיך ההסתה והלאומנות שקדמו לפרעות האלה נעלמו מעיניכם. יכול להיות שאתם חלשים ברשתות בערבית?", כתב סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו.
סגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד פרסם תמונה של שלט שבו נכתב: "ביבי בוגד", והוסיף: "בהמשך להודעת ראש השב"כ, אני קורא להפסיק עם ההסתה והשיח האלים. שלטים כאלו הם אסורים. צריך לגנות אותם מכל צידי הקשת הפוליטית".
ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן, גם היא מהליכוד, טענה כי ראש השב"כ התעלם מדברי הסתה שהופנו כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו. "ראש השב"כ מפציר בכולנו להרגיע את השיח שצץ כאן רק לאחרונה, שהרי עד לפני שבוע אף אחד לא הסית או הפיץ קריאות אלימות. עד כה ראש השב"כ ישן היטב ולא דאג מהסתה שעלולה לגבות מחיר בנפש. אפשר לחשוב נפש... כולה משפחת נתניהו", היא אמרה.
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ התייחס גם הוא לדברי ראש השב"כ וקרא לקיים דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "על הכנסת לוודא שגורמי הביטחון ערוכים ועושים הכול כדי למנוע פגיעה בנפש", אמר הורוביץ.
ח"כ תמר זנדברג ממפלגתו הוסיפה: "הודעת ראש השב"כ מכוונת ישירות לנתניהו וסביבתו שמפעילים מכונת שנאה עם תוצאות שאי אפשר לחשוב שלא יכולות להגיע לרצח. חילופי שלטון הם דבר טבעי בדמוקרטיה, והעובדה שתקופת הדמדומים הזו רוויה בכל כך הרבה שנאה ואלימות מעידה על מורשת רעילה שמחובתנו להחליף". ח"כ יאיר גולן ציין כי "האזהרה של נדב ארגמן מופנית כלפי ביביסטים מוסתים שהובילו ומובילים את האלימות הפוליטית בישראל", כלשונו.
8 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הורוביץ. קרא לכנס את ועדת החוץ והביטחון
(צילום: יואב דודקביץ)
הרב חיים דרוקמן: "זאת לא הסתה"

ביום רביעי שעבר, ליל ההכרזה "עלה בידי", פרסמו עשרות רבנים בימין, בהם כמה מבכירי הציונות הדתית, קריאה "להשתדל ולעשות הכול כדי שממשלה זאת לא תקום", והוסיפו כי "זה לא מאוחר מדי, זה בהחלט אפשרי". הרבנים הסבירו כי הממשלה הנרקמת "תפגע בדברים היסודיים ביותר בענייני דת ומדינה שהיו מקובלים מאז קום מדינת ישראל ועד היום על ידי כל ממשלות ישראל". הם ציינו כי "ייפגעו גם ענייני הביטחון ששייכים לעצם קיומנו", שכן הממשלה "נשענת על תומכי טרור". בין החותמים על הקריאה היה גם הרב שמואל אליהו, נבחר ציבור ועובד מדינה, המכהן כרבה של צפת וכחבר מועצת הרבנות הראשי.
הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציונות הדתית, אמר בתגובה לתוכן המכתב: "הביאו לידיעתי שיש מודאגים ממכתב הרבנים לפעול נגד הקמתה של ממשלת השינוי, כאילו מדובר באיזושהי הסתה. אני מבקש להרגיע את כולם, אין כאן שום הסתה. הסתה קיימת רק בדמיון של אלה שאומרים כך. מדובר באמת בקריאה אמיתית, כואבת, של רבנים שחושבים שהממשלה שעומדת לקום לא תהיה טובה לעם ישראל, ובוודאי במדינה דמוקרטית אפשר להביע את הדברים במכתב כשם שאפשר להפגין חודשים על יד ראש הממשלה ברחוב בלפור גם בתקופת הקורונה וזה לא נקרא הסתה.
"אין כאן שום הסתה ולא יעלה על הדעת שמדובר באיזושהי אלימות, בין אם זה אלימות פיזית ואפילו לא אלימות מילולית, אלא בדרך דמוקרטית. ניתן לעזור ולעשות כל מה שאפשר כדי למנוע את הקמתה של הממשלה הזאת, זו המשמעות הפשוטה, האמיתית, של קריאת הרבנים, באמת לעשות את הכול בדרך דמוקרטית ומתוך אמונה שאכן נעשה הכול. אפשר עדיין לשנות וזה בכלל לא מאוחר מדי".
8 צפייה בגלריה
לוד
לוד
הפרעות בלוד בשבועות האחרונים. סמוטריץ' האשים את ראש השב"כ
(צילום: AFP)
אזהרתו של ראש השב"כ, שפורסמה באופן חריג בשבת, לא תואמה עם ראש הממשלה נתניהו. ארגמן הזהיר מפני היתכנות שאנשים יפרשו אמירות מסוימות שנאמרות כחלק מהקצנה שמזהים בשב"כ בשיח הציבורי בתור קריאה לפגיעה פיזית. "בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות. זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית", אמר ארגמן.
הוא הוסיף: "כמי שעומד בראש ארגון שייעודו שמירה על ביטחון המדינה וסדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, אני קורא ומזהיר כי שיח זה עלול להתפרש בקרב קבוצות מסוימות או בקרב בודדים, ככזה המתיר פעילות אלימה ובלתי חוקית שעלולה חלילה להגיע אף לכדי פגיעה בנפש".
גורמי ביטחון ציינו כי ההודעה החריגה בעיתויה ובחריפותה רואה את תמונת המודיעין הכוללת, ולא רק את אותם הדברים שמתפרסמים. "יש שיח שעלול להוביל להתרת דם, ולאו דווקא כלפי פוליטיקאי מסוים", הם אמרו, "זה לא רק בטוויטר וברשתות החברתיות. זה משתולל ובגדר שריפה שקשה לכבותה. יש פוסטים נוראיים ברשת ואיננו יודעים מי רואה אותם ומי יפעל לפי פקודתם. לאנשים יש אחריות על כל תמונה של משהו שמדביקים על מישהו. הפחד הוא שזה עוד ידרדר. אסור שזה יימשך. התזמון הוא קריטי".