הריאיון עם מוסי רז
(צילום: משה מזרחי)

חבר הכנסת מוסי רז ממרצ אמר היום (חמישי) באולפן ynet כי מפלגתו תמשיך לקדם את הנושאים שבהם היא מאמינה גם מתוך הממשלה המסתמנת בראשות נפתלי בנט, וטען כי "לא ויתרנו על שום דבר מהעקרונות שלנו". חבר הכנסת וליד טאהא מרע"מ אמר כי מפלגתו לא תתמוך בהצבעות שיקדמו את נושא הלהט"ב, ואמר כי הוא מעריך ש"אף אחד לא יקדם נושאים שיובילו לפיצוץ".
באולפן דיברו גם ח"כ מתן כהנא מימינה, שאמר כי לדעתו חבר סיעתו ניר אורבך לא יפיל את הקמת הממשלה. ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית, מנגד, העריך כי אורבך דווקא יתנגד לממשלה בהצבעה בכנסת. ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר כי הממשלה הקרובה לא תהיה אנטי-חרדית.
9 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
"גם לאחרים יש הישגים, אחרת לא הייתה קמה ממשלה". רז
(צילום: הדר יואביאן)
9 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
"מנהיגי מפלגות דובקים במה שהם הבטיחו, ומובילים לחורבן בית שלישי". כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
9 צפייה בגלריה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
"עשינו היסטוריה". טאהא
(צילום: יריב כץ)
כשנשאל רז איך הוא חי עם האפשרות שבנט יעמוד בראשות הממשלה, השיב: "אני חי עם זה טוב יותר מהאפשרויות האחרות. זה יותר טוב מכך שתקום ממשלה של בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. אני זוכר גם שבממשלה הזו נמצאים חברים שלי, כמו עיסאווי פריג', תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, מרב מיכאלי ואחרים".
"לא ויתרנו על שום דבר מהעקרונות שלנו", הוסיף רז. "נמשיך להתנגד לכיבוש ולשאוף לשלום, להגן על זכויות האדם והאזרח, לפעול לקידום נישואים להט"ביים, לצעוד במצעד הגאווה, להפגין במוצאי שבת נגד הכיבוש ולהפגין בשייח ג'ראח".
איך תוכלו לעשות את זה בממשלה שבראשה עומד נפתלי בנט, שר הדתות הוא מתן כהנא וכשיש הבטחות לרע"מ? "גם בממשלות שבהן היינו בעבר היו פשרות. לא כל דבר אנחנו יכולים להשיג. אין 61 מנדטים רק של אנשי מרצ. הממשלה הזו, שמזיזה את נתניהו הביתה, היא לא דבר של מה בכך. זו ממשלה שיוצרת שותפות יהודית-ערבית עם שר ערבי בממשלה, זה לא דבר מבוטל. כשאנחנו מקבלים אחריות על הנושא השני הכי חשוב היום בישראל והכי חשוב בעולם, ההתחממות הגלובלית, עם שרה ועם חוק אקלים, וכשאנחנו מקבלים אחריות על תחום הבריאות, אז יש כאן הישגים לא קטנים".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
"אולי נמנע את המלחמה הבאה". בנט ולפיד אחרי חתימת ההסכם הקואליציוני
"גם לאחרים יש הישגים, זה ברור, אחרת לא הייתה קמה ממשלה", הוסיף רז. "כל צד השיג חלק מהדברים שהוא רצה. כנראה שלא נצליח לקדם את נושא השלום בממשלה הזו, אבל אולי נצליח למנוע את המלחמה הבאה?" ואם חלילה לא נמנע אותה, אולי העורף יהיה מוכן יותר ולא נראה זקנים בקומה 4 באשקלון ללא מיגון?".
לאחר מכן הוסיף רז כי עד כה מי שפינה התנחלויות היו ראשי ממשלה מהימין, וציין את מנחם בגין ואריאל שרון - שפינו יישובים למרות שהבטיחו שלא יעשו כן. "אולי גם בנט ישתכנע, כמו ששרון ובגין השתכנעו", אמר רז. "הרי בסוף להגיע להסדרים מדיניים זה אינטרס של מדינת ישראל. גם אם לא ישתכנעו - יש עוד הרבה מה לעשות בממשלה".

כהנא: "קריאות קשות נגד ילדיי"

חבר הכנסת מתן כהנא מימינה התייחס לאפשרות שחבר מפלגתו ניר אורבך יתנגד להקמת הממשלה ולמעשה ימנע את הקמתה, ואמר כי "זה לא סוד שהמהלך הזה קשה לניר, אבל אתמול נפגשתי איתו. מכל מה שדיברתי איתו עד כה, אין לו כוונה לעשות מעשה שיעצור את השבעת הממשלה. אני מקווה שכך זה יישאר".
הריאיון עם ח"כ כהנא
(צילום: משה מזרחי)

כהנא הדגיש כי לא הייתה אפשרות להקים ממשלת ימין, ולכן החליט לתמוך בממשלה עם יאיר לפיד. "אני מלא אופטימיות", אמר. "זו לא הממשלה שחלמנו עליה, אבל אני חושב שיש כאן הזדמנויות גדולות".
אילו הזדמנויות? "דבר ראשון להוציא את מדינת ישראל מהכאוס המטורלל שהיא נמצאת בו. קצת שכחנו את זה, אבל אנחנו חיים במדינה שכבר אין בה תקציב שנתיים וחצי. מדינה שלא היה בה מפכ"ל במשך שנתיים. מדינה שהיה בה אסון אזרחי של 45 הרוגים, ואף אחד לא בודק מה היה שם".
"אנחנו רוצים ליישם הרבה דברים, לבנות בתי חולים, בתי ספר, פסי רכבת ופשוט להוציא את המדינה קדימה", אמר. "אנחנו רוצים להזניק את הכלכלה קדימה ולצאת מהמשבר הכלכלי של הקורונה. זה לא סוד שבממשלה הזו אף אחד לא יוכל לממש את האידיאולוגיות שלו עד הקצה - אבל זה רלוונטי לנו וגם לצד השני. גם לניצן הורוביץ לא היה קל למנות לראש הממשלה את מי שהיה בעבר מנכ"ל מועצת יש"ע".
9 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה נגד הממשלה המסתמנת מול ביתה של איילת שקד
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה מול ביתה של שקד
(צילום: AP)
כהנא אמר כי הוא מצטער על הדברים שאנשי ימינה אמרו על לפיד במהלך הקמפיין, ואמר כי למד לקמפיינים עתידיים להיות זהיר יותר בדבריו. "אבל האם זה אומר שצריך להיות כמו מנהיגי מפלגות אחרים, שמטפסים על העצים הכי גבוהים בסביבה כדי לדבוק בכל מה שהם הבטיחו ולגרור אותנו לחורבן בית שלישי?", שאל. "לכן אנחנו בוחרים לעשות דברים אחרים ולהתבאס מהאמירות שאמרנו".
חבר הכנסת מימינה אמר כי הלחצים על חברי סיעתו לגיטימיים בחלקם, אך ציין שבהפגנות מול ביתם נאמרים דברים קשים. "יש אנשים שעלולים להתבלבל ולקחת את זה למקומות מאוד לא טובים", הזהיר. הוא ציין כי בהפגנה מחוץ לביתו קראו מפגינים קריאות קשות - כולל כלפי ילדיו.
הריאיון עם ח"כ אופיר סופר
(צילום: משה מזרחי)

9 צפייה בגלריה
עימות בוועדה המסדרת בין עפר כסיף למיקי זוהר
עימות בוועדה המסדרת בין עפר כסיף למיקי זוהר
"רע"מ עושים טעות גדולה". ח"כ כסיף
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חבר הכנסת אופיר סופר מהציונות הדתית טען כי ניר אורבך יתנגד להקמת הממשלה באופן אקטיבי, והוסיף כי הוא התכוון לעשות זאת כבר אתמול - אך נמנע מכך לאור חברותו עם בנט. "נציג ציבור הוא לא בובה על חוטים", אמר סופר. "אורבך יתייעץ עם המנהיגים הרוחניים שלו ועם הרבנים ויקבל החלטה שטובה לישראל".
לדברי סופר, הממשלה המסתמנת תקום בצורה לא דמוקרטית - שכן בנט נהנה מתמיכה של חמישה מנדטים בלבד מתוך חברי סיעתו. ח"כ סופר תקף את בנט על הליכתו עם רע"מ ומפלגות השמאל, ולא הכחיש שגם הליכוד התכוון ללכת עם רע"מ - אך אמר שהציונות הדתית הייתה מתנגדת לכך.

טאהא: "לא נתמוך בחוקי להט"ב"

חבר הכנסת וליד טאהא מרע"מ אמר כי "הלכנו לצעד שהוא מבחינתנו היסטורי. מאז הקמת המדינה לא הייתה מפלגה ערבית שחתמה על הסכם כניסה לקואליציה. מהנקודה הזו עשינו צעד ענק. המטרה היא לנסות לשנות את הדרך, המדיניות והגישה שהייתה עד עכשיו כלפי הציבור הערבי".
הריאיון עם ח"כ טאהא
(צילום: משה מזרחי)

הריאיון עם ח"כ כסיף
(צילום: משה מזרחי)

9 צפייה בגלריה
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
"תהיה התקדמות מדודה בענייני דת ומדינה". קריב
(צילום: הדר יואביאן)
הוא הדגיש כי מפלגתו לא תשנה את עמדותיה לגבי נושא הלהט"ב, והדגיש: "לא נתמוך בשום הצעת חוק שמקדמת את הנושא הזה". עם זאת, הוסיף טאהא: "אם תהיה להם את האפשרות לקדם את החוק באמצעות האופוזיציה, אני לא אוכל למנוע מהם. אבל לא ארים יד לתמיכה בשום מקרה בנושאים שנוגדים את הערכים".
זה מעוגן בהסכמים? "הם יודעים את העמדות שלנו בנושאים האלה ואני חושב שמה שמייחד את הקואליציה הזו שהיא לא הגמונית. כל אחד מהם יודע את הדברים שהאחר לא יכול לחיות איתם, ועל כן אני מניח שאף אחד לא יזמין נושאים שעלולים להוות סיבה לפיצוץ".

קריב: "למפלגת העבודה תהיה נוכחות בכל זירה"

חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה אמר למרות הוויתורים שעשתה מפלגת העבודה במשא ומתן הקואליציוני, בהם הוויתור על הוועדה לבחירת שופטים, הוא מרוצה. "סיימנו את הערב עם שלושה שרים, סגן ושר ושתיים מהוועדות החשובות ביותר לפי תפיסת עולמנו", אמר. "נקבל את ראשות ועדת חוקה, חוק ומשפט וראשות ועדה עבודה, רווחה ובריאות. תהיה נוכחות של מפלגת העבודה לאורך כל הקדנציה בוועדה לבחירת שופטים. אין זירה שבה למפלגת העבודה לא תהיה נציגות בכנסת ובממשלה".
הריאיון עם ח"כ קריב
(צילום: משה מזרחי)

הריאיון עם ח"כ בן ארי
(צילום: משה מזרחי)

לדברי קריב, "מרב מיכאלי, יחד עם יאיר לפיד, עשתה את רוב הוויתורים כדי להקים את ממשלת השינוי. ימינה ואיילת שקד ביקשו להכניס שינויים ברגע האחרון. מרב הוכיחה שהיא תעשה הכול כדי להקים את ממשלת השינוי, אבל תעמוד באותה מידה על היכולת של מפלגת העבודה לטפל במשברים הגדולים שבהם אנחנו עוסקים. לא הסכמנו לוותר על יכולתנו להבטיח את עצמאות מערכת המשפט, ונעשה את זה באמצעות נוכחות רציפה בוועדה למינוי שופטים וגם באמצעות ראשות ועדת חוקה".
קריב, שמשמש גם כרב רפורמי, התייחס לענייני דת ומדינה ואמר: "בהסכם הקואליציוני יהיה נספח שיעסוק בכך. המסמך הזה לא ישקף את כל הרצונות והחלומות שלנו, אבל יש התקדמות מדודה בתחומים מסוימים. אני מבטיח שמתוך משרד התפוצות, שנמצא בידי מפלגת העבודה, ומתוך העשייה שלנו במשרדים נוספים ובוועדות הכנסת, נקדם גם סובלנות דתית ופלורליזם דתי. זו גם לא תהיה ממשלה אנטי-חרדית - מפלגת העבודה תמיד סירבה להשתתף בשיח של שנאת חרדים. הממשלה תכבד את ההכרעות המצפוניות והדתיות של אזרחי מדינת ישראל".
9 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
"לא מזלזלת בלחצים על חברי הכנסת מימינה". ח"כ בן ארי
(צילום: הדר יואביאן )
חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד אמרה כי "המטרה של הממשלה הזו היא להביא אחדות. אנחנו רוצים להביא בשורה לעם ישראל, רוצים להעביר תקציב ולעשות דברים שכבר שנתיים לא קרו פה. ברור לי שח"כים מימינה מתמודדים עם לחצים קשים מאוד, ואני לא מזלזלת בזה. אבל יש לנו מטרה - ואם אתה הולך קדימה, תסתכל קדימה".
חבר הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת אמר כי קווי היסוד של הממשלה המסתמנת "מנוגדים באופן חריף לתפיסות שלנו", ולכן חברי מפלגתו לא יתמכו בה. לדבריו, "אנחנו לא מצפים שבקואליציה יהיו הסכמות על כל דבר שאנחנו מאמינים בו, כבר המלצו בעבר על גנץ ולפיד. אבל לממשלה הזו אנחנו לא יכולים שלא להתנגד". כסיף הוסיף: "אין לי דבר נגד אנשי רע"מ, עם חלק אני אפילו מיודד. אבל ברמה הפוליטית אני חושב שהם עשו טעות גדולה וחטא גדול".