מעצר המחוקק שהתבצר בפרלמנט
(צילום: רויטרס)

המשטרה בטורקיה עצרה היום (א') מחוקק פרו-כורדי בולט במטה מפלגתו בפרלמנט, לאחר שהתבצר שם במשך ארבעה לילות במסגרת מחאה.
המחוקק, עומר פארוק גרגרליואולו ממפלגת העמים הדמוקרטית (HDP), סירב לעזוב את הפרלמנט באנקרה לאחר שביום רביעי נשללו ממנו מעמדו הפרלמנטרי וחסינותו. במפלגתו אמרו כי כמאה שוטרים נכנסו לפרלמנט כדי לעצור את גרגרליואולו, רגע לפני תפילת הבוקר. בסרטון ממעצרו נראים שוטרים גוררים אותו החוצה.
3 צפייה בגלריה
עומר פארוק גרגרליואולו פרו כורדי מחוקק טורקי טורקיה נעצר פרלמנט אנקרה
עומר פארוק גרגרליואולו פרו כורדי מחוקק טורקי טורקיה נעצר פרלמנט אנקרה
"לקחו אותו בפיג'מה". גרגרליואולו נעצר אחרי ארבעה לילות בפרלמנט
"המשטרה התעקשה לעצור אותו ולקחה אותו בפיג'מה ובנעלי בית", נמסר בהודעת ה-HDP. במסמך שפרסמה המשטרה מפורטים האישומים האחרונים נגד המפלגה.
ביום רביעי עתרה התביעה בטורקיה לבית המשפט החוקתי בדרישה לאסור את פעילות ה-HDP, המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט הטורקי, צעד המביא לשיאו מבצע לדיכוי המפלגה שנמשך כבר שנים. התביעה האשימה את ה-HDP בקשרים עם ה-PKK, "מפלגת פועלי כורדיסטן", שטורקיה רואה בה ארגון טרור. לדברי התובע, המפלגה ממלאה תפקיד פעיל בגיוס חברים ל-PKK, אך במפלגה מכחישים זאת ואומרים כי מדובר ב"הפיכה פוליטית".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
דיכוי מפלגת ה-HDP נמשך שנים. ארדואן
(צילום: AFP)
שעות לפני המהלך הזה הפרלמנט שלל מגרגרליואולו, פעיל זכויות אדם, את מעמדו. זאת בשל הרשעה ב"הפצת תעמולת טרור" מ-2018. גרגרליואולו הורשע אז לאחר ששיתף בטוויטר קישור לידיעה חדשותית הקשורה ל-PKK.
לפי מסמך בית המשפט, המשטרה עצרה היום את גרגרליואולו על מנת לגבות ממנו הצהרה הקשורה לחקירה חדשה שנפתחה בגלל קריאות תמיכה במייסד ה-PKK, עבדוללה אוצ'לאן, שנשמעו לכאורה ביום רביעי לאחר הודעת התביעה על העתירה. אוצ'לאן כלוא בטורקיה מאז 1999.
ה-PKK ניהל מלחמת דמים נגד שלטונות טורקיה, בעיקר באזור הכורדי בדרום-מזרח המדינה, מאז 1984, ויותר מ-40 אלף בני אדם נהרגו בסכסוך הזה. כמו טורקיה, גם ארה"ב והאיחוד האירופי מגדירים את ה-PKK ארגון טרור, אבל בארה"ב ובאיחוד האירופי רואים את ה-HDP באור אחר לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
תומכי מפלגת העמים הדמוקרטית HDP  טורקיה איסטנבול הפגנה
תומכי מפלגת העמים הדמוקרטית HDP  טורקיה איסטנבול הפגנה
תומכי ה-HDP באיסטנבול, אתמול
(צילום: EPA)
במסגרת החקירה החדשה, המשטרה קבעה כי גרגרליואולו "ממשיך להתנהג כמו חבר פרלמנט". במסמך של בית המשפט נכתב כי בניגוד לחוק, הוא לא עזב בניין הפרלמנט.
בעלות הברית של טורקיה במערב גינו את המהלך לסגירת ה-HDP, ואילו מפלגת השלטון AK של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, המחזיקה ברוב בפרלמנט יחד עם מפלגה לאומנית, הגנה עליו. אתמול, אלפי כורדים טורקים יצאו להפגין באיסטנבול לאות תמיכה ב-HDP.